Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,254   Online: 819

Page 3 of 91 FirstFirst 1234567891353 ... LastLast
Results 21 to 30 of 902

Shooter
    Multi Format
    Jeg kjøper kaffe på Europris, den billigste MØRKESTE typen. Såkalt kontorkaffe.

Jeg har brukt Nescafe Braseiro med like bra resultat, den er av samme mørke type (braseiro - forunderlig nok, det er visstnok en kaffebønne-type!)

Hele poenget er at man skal ha høyt innhold ac Caffeic Acid, kaffeinsyre, det gir en bitter smak, som mørk kaffe er velkjent for.

Det er denne syren som gir fremkalleren, og legg merke til et poeng her:
    Både Ascorbinsyre og kaffeinsyre er SYRER, og det er organiske syrer det er snakk om her.

Dette er ikke fremkallersubstanser av samme type som er kjent ellers, som er organiske Heksanforbindelser for det meste, dvs 6-ring carbonforbindelser.

For at disse syrene skal gi fremkallervrikning, må de omsettes, de må REAGERE. Da er ikke tingenes orden likegyldig.

Først blandes Soda, og må få tid til å oppløses skikkelig-

Deretter tilsettes Askorbinsyre (vitamin C) når det skjer blir det en kjemisk reaksjon og askorbinsyren omdannes til fremkaller-substans.

Nå MÅ man vente til det har sluttet å boble og blandingen klarner.

Skal man ha kaliumbromid (KBr) kan man tilsette det NÅ, ca 1,5 g pr liter.

Til sist tilsettes kaffepulveret og igjen bobler det og nå lukter det stramt når Kaffeinsyren reagerer.

Nå må man vente igjen inntil boblene og skummet legger seg, men helst ikke over en halv time, man må også passe på å avkjøle litt blandingen blir varm, spesielt når sodaen løser seg.

Personlig mener jeg dette blir mye styr før fremkalling og har funnet en annen måte å gjøre det på. men mer om det senere, nå skal jeg spole film i tank og fremkalle et par ruller som del av et on-going eksperiment.

Shooter
    Multi Format
    Regelen soda i vann og ikke vann i soda gjelder vel her også ?

Shooter
    Multi Format
    Formelt sett ja, men soda er ikke det samme som NaOH...

Jeg blander på flaske og har ca 1/4 totalvolum i flaska før jeg tilsetter soda, setter på toppa og ryster kraftig, når det er løst fortsetter jeg med syren...

Av latskap eller pur faen fylte jeg en gang soda tørt på flaska og tilsatte vann.

Det skulle jeg ikke gjort, soda tiltrekker seg vann og går over til krystallinsk. Det skjedde ikke noe annet spennende enn at en del av sodaen krystalliserte, og jeg måtte stanse og varme opp flaska ganske kraftig for å løse hele greia - ingen eksplosjon, intet mythbusterstoff.

Leser du for øvrig hele bloggen ser du en ganske grundig forklaring på de forskjellige typene soda du kan komme borti, krystallinsk soda inneholder selvsagt vann, og da må man gå opp på vekta for å få samme mengden karbonat, som er den aktive ingrediensen her. Det er grundig forklart på bloggen, med omregningsformel på vekt.

Hvilket bringer meg til respten din øverst her.

Jeg er en like skarp motstander som eieren av bloggen av å oppgi kjemikaliemengder i VOLUM.

Skal man komme noen vei må man ha en presis og nøyaktig VEKT.

Væske måles i volum, faststoff i VEKT, og her er ikke rom for misforståelser, skal man oppnå repeterbare forhold må man måle og veie NØYAKTIG.

Det er en amerikansk fantasifortelling at man kan ta en pich og this and a pinch og that, slik er ikke verden, og slik er i hvert fall ikke blanding av fremkallere!

Jeg har (eg. kona!) en elektronisk vekt, ei bakevekt. Den har så vidt oppløsning nok til å måle ut kjemikalier for 1 liter (måler i inkrementer på 5 gram, det betyr at du kan være 9,8 gram feil uten å vite det).

Jeg har sluttet å bruke denne vekta og har gått over til ei gammel brevvekt, slike finner man på antikvariat eller brukthandel.

Jeg har en annen måte å veie på også, som er enklere for folk som ikke har god nok vekt, men det fører for langt i kveld, da må jeg skrive en innledning først, så det kommer jeg tilbake til.

Også har jeg endel tanker på CC-M, CC-L (som anbefales mest på bloggen nå, men som har endel svakheter) og CC-I, mere om det og nøyaktige resepter senere.

For folk som har lyst til å konne i gang kjapt, anbefaler jeg å kjøpe en boks mørk pulverkaffe og en boks vaskesoda på malerforretning eller på ICA, og blande ut ca 50 gram av hver i en liter vann (soda først!!), og prøve på en utdatert fargefilm feks Kodak Gold. Fremkall i ca 15 minutter ved 20 grader som et eksperiment, og se om det ikke blir negativer av det! Det kan godt være at du finner at negativene er blitt svært mørke, det betyr bare at en 200 ISO film kan eksponberes etter 400 eller 800 ISO. Lykke til med eksperimenteringen og ikke glem å fortelle hvordan det gikk!

mhi
    mhi is offline

Shooter
    Multi Format
    Takk for utfyllende info Erik.
    Jeg brukte ikke noe Kaliumbromid, og med den prisen kommer det jeg nok ikke til å gjøre det heller.
    Jeg fremkallte en arista premium 100, og det er mulig den ble litt overfremkallt, men ikke mye.
    Når det kommer til måling så er jeg så heldig å få låne en digital vekt som måler riktig på 1 gram, men bortsett fra det var jeg ikke 100% nøyaktig på temp(den lå vel nærmere 21), tid(7-8 min.) eller styrke(haddde som sagt dobbelt så sterk løsning). Men allikevel fikk jeg gode resultater..

Uansett med billig ascorbinsyre i sverige og en hel haug gammel kodak gold 200, ser jeg fram til å teste ut CC-I.

Og kaffen jeg brukt var en kjeldsberg pulverk. Ikke en av de mørkeste man kan få tak i.

Shooter
    Multi Format
    Dobbelt styrke :

Du brukte med andre ord følgende blanding :
    Soda 108g
    Ascorbinsyre 32g
    Pulverkaffe 80g
    Vann inntil en liter

Film Arista Premium 100
    Fremkalling tid/temperatur 7,5min/21C

Og fikk gode resultater uten for mye slør og med en litt forhøyet ISO? Når du sier overfremkallt heller nemlig jeg imot at du kunne eksponert etter ISO200 istedet for ISO100 og fått helt akseptable resultater.

Og med KBr tipper ejg du ville ha fått helt topp resultater!

Vi legger ut dette resultatet på bloggen tenker jeg og den engelsk-språklige APUG-gruppa, for i vår rastløse tid er det mange som rynker på nesen av de laaaange fremkallertider som CC-L gir. Fremkallertid er (i hovedsak) en funksjon av pH, dvs surhetsgrad i enhver fremkaller.

Skal vi kalle denne CC-H? kraftig, kjapp og høyere ISO?

Bekreft dette og kjør noen forsøk til.

Annen tanke: du sier dobbel så sterk løsning : En kjemiker sier da ganske enkelt, tilsett vann (etter blanding) til dobbelt volum, så har du "riktig" styrke. Det kommer til å funke helt utmerket. CC-M gir da tid/temp på omtrent 15min/20C.

Det morsomme med over- / under-fremkalling er at det ser ut til å være ascorbinsyren som gir denne vidunderlige egenskapen ved Caffenol!

Ascorbinsyre forsterker virkningen og er samtidig sølvløsende, det betyr at sølvkornenes uskarpe kanter, som Rodinalbrukere elsker så høyt, er det som løses opp, slik at kornene langsomt blir mindre. Men det er ikke selve kornstørrelsen som gir finkorneffekten, det er et slags optisk fenomen, kantene "slipes" vekk og det blir mykere overgang, og dermed mindre kontrast på kornnivå, høylys og skygge utjevnes, over- og undereksponering utjevnes og tilsynelatende blir kornet mye mindre.

Sluttresultatet er at Caffenol gir større eksponeringsomfang i en og samme film og i et og samme negativ - man får en lengre toneskala, noe som var meget ettertraktet av de store mestere, se i bloggen og se mange flotte bilder der!

mhi
    mhi is offline

Shooter
    Multi Format
    Blandingen jeg brukte:
    Soda 54g
    Ascorbinsyre 16g
    Pulverkaffe 40g
    0,5 l. vann

CC-H høres kjempebra ut.
    Negativene ser veldig gode ut, men jeg skal fremkalle noen ordentlige bilder i dag. Den første runden tok jeg det helt ut og fremkallte bildene i CC-M og..
    Skal også teste ut den nye oppskriften i løpet av noen dager.

Shooter
    Multi Format
    Toppinteressant!

Jeg ville ha bygget på kjent grunn, og sikker suksess, og kjørt vidre på den blandinga der, helst med litt flere filmtyper (der er egen tråd for å samle sammen erfaringer med ulike filmer - jeg har fremkalt utgått kodachrome med godt resultat!

Jeg skal hive meg rundt å kjøpe inn KBr, regner med at det blir 100 gram eller kanskje et pund, i så fall skal du få holde av meg 25 gram til selvkost - da har du i 2 - 3 år......

KBr er enkelt å bruke. Du blander det ut på ei REN!!! vinflaske. 25 gram i ca 750ml vann sier 30ml pr gram. Når du blander fremkaller tilsetter du ganske enkelt ca 45ml (okei 50 da!) pr liter fremkaller, før du blander ut til en hel liter, i ditt tilfelle bør du tilsette halvparten da 22 - 25ml. For mye KBr gir deg tynne, nesten blanke negativer.

Også fremkalte du papirbilder i CC-M også? Tøfft! Det er noe av det som gjør det enda mer moro, universalfremkaller, det er reine skjære 1920-tallet dette, og tilbake til urtiden i norsk fotografi, med bøker fra Nerlien (Kodak) og resepter for alt du trengte.

Artig sak med Caffenol, den setter selvsagt en del brunfarge i bildet, det er instant toner også, så du noe til det?

Noe av det jeg synes er aller mest moro med dette, er at det utsetter alderdommen, lekeaspektet med fotografi har returnert, det er nesten som når jeg var 14 år og sto foran fremkallerskåla og så det første bildet vokse fram. Å ta teknisk perfekte bilder klarer *alle* i dag, lettere og billigere enn noensinne, men *dette* klarer ikke alle!

Lykke til.

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Noe av det jeg synes er aller mest moro med dette, er at det utsetter alderdommen, lekeaspektet med fotografi har returnert, det er nesten som når jeg var 14 år og sto foran fremkallerskåla og så det første bildet vokse fram. Å ta teknisk perfekte bilder klarer *alle* i dag, lettere og billigere enn noensinne, men *dette* klarer ikke alle!
    Jeg har det på fuldstændig samme måde Erik, the fun has returned!

Shooter
    Multi Format
    Fiatlux fremkaller du bladfilm? jeg ser på avataren din at du ser ut til å ha slikt utstyr.

Logg deg på Coffenol-gruppen og del dine erfaringer med resept, tid og temperatur, vi trenger mange datapoints!

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Hører alltid snakk om at folk bruker utgått film når man skal fremkalle i caffenol. Hvorfor ikke bruke ferskvare? Skal man vite hva man får så bør man også ha stabil kvalitet på selve filmen. Jeg har bare brukt fersk film i mine caffenolfremkallinger.

Page 3 of 91 FirstFirst 1234567891353 ... LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin