Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,557   Posts: 1,545,174   Online: 1066

Page 31 of 91 FirstFirst ... 21252627282930313233343536374181 ... LastLast
Results 301 to 310 of 902
    OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei Eirik;
    Har lest hva du skriver og i hht min erfaring så kan du trygt skrive det du gjør :-)
    Jeg blandet den 11. oktober og fremkalte 16. november, med godt resultat.

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Hei Erik

Jeg la ut denne på bloggen min, jeg kan gjøre Reinhold oppmerksom på den: Does Caffenol Expire or can it be stored?

Holder det tror du?
    Den holder i massevis, det er nesten som om jeg skulleha skrevet det selv - bare mye mye bedre selvsagt!

Shooter
    Multi Format
    Odd Magne og Eirik!

Jeg bestilte Natriumaskorbat på apoteket. Nå sitter jeg her med 100 gram. Det er for mye å eksperimentere med for en mann, og en mann eksperimenterer dårligere enn 3. Interessert i 25 gram? (det er en hedersbevisning å få tilbudet, man må gjøre seg FORTJENT til slikt!)

hehe

ep

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Erik

Sier ikke nei takk jeg. Tenker du at natriumaskorbatet skal delerstatte soda og vitamin C? Ta bort noe soda og mesteparten av vitaminene?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Jeg har jo hatt blandete erfaringer med CC-L (lav pH, der kan faktisk den lokale vannkvaliteten spille inn!), så om man går ut fra CC-L og erstatter askorbinsyren med Natriumaskorbat, gram for gram, så er jo det et startpunkt, eller hva? Da blir pH litt høyere i ferdig blanding ettersom ingen soda forbrukes mot syre....

En annen sak er at jeg ikke uten videre akseptere at soda og askorbinsyre omsettes fullstendig til natriumaskorbat. Dette er organisk kjemi, innenfor det fagområdet er faktisk så mye som 50% omsetning regnet som svært mye.... Mulig vi kan verve Ole og få et vektig innlegg om organisk kjemi, jeg innrømmer at dette bare er flyvetanker...

EP

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    pHén på CCL er litt over 9? Hva er pH på CCH/M? Vi bør vel anstrenge oss for å komme så nær som CCL eller CCH/M som mulig for å ha et utgangspunkt for å beregne fremkallingstider? Eller har du noe vi kan bruke fra dine forsøk med CCI?

Nå som jeg har en Lubitel 6x6 kan jeg kanskje få til to filmer side om side med nærmest lik eksponering og dermed sammenligne de to, en med CCH og en med CCN? (N for natrium?)

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Jeg melder meg også på til en porsjon Natriumkarbonat, og deltar gjerne i flere forsøk.

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    ...
    En annen sak er at jeg ikke uten videre akseptere at soda og askorbinsyre omsettes fullstendig til natriumaskorbat. Dette er organisk kjemi, innenfor det fagområdet er faktisk så mye som 50% omsetning regnet som svært mye....
    Askorbinsyre er en organisk syre, men det er en helt alminnelig sye/base-reaksjon som skjer. Ingen organisk syntese, kun ioner i løsning. Så resultatet ved å tilsette et overskudd av soda til askorbinsyre kan helt trygt settes til tilnærmet lik 100% natriumaskorbat.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    Multi Format
    Hmmm takk for den Ole, men dissosierer Ascorbinsyre fullstendig da? Det er jo det som avgjør om en slik reaksjon går eller ikke?

Uansett om det stemmer så gir vel omdanning av 10 gram asborbinsyre omtrent 14 gram askorbat da, etter hva jeg forstår. Da er det i allefall ikke noe å spare på natrium askorbat! Det som er interessant for meg er å se om na-askorbat er mere aktivt enn apotekets sukkeraktige askorbinsyre, som var en skuffelse....

Da vet jeg sånn noenlunde hva jeg vil forsøke meg på, det blir CC-I på meg og CC-M kommer tilbake med formler.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Har sett diskusjoner på RFF hvor de sier at askorbinsyre kan erstattes med 4g/l natriumaskorbat (e301), men sier da ikke hvilken Caffenol-C oppskrift de bruker.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin