Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,556   Posts: 1,573,178   Online: 883

Page 32 of 91 FirstFirst ... 22262728293031323334353637384282 ... LastLast
Results 311 to 320 of 902

Shooter
    Multi Format
    1 g/l mot 4 g/l ? da blir dettane dyrt!

Eller er det feks en "amerikansk oppskrift" med teskjeer og hele smørja?
    Vi regner om det!

Noe av det som er mest interessant, er å sjekke om natriumaskorbat holder seg bedre i vannløsning enn syra, men da må vel langtidstesteren trå til!
    :-)

Erik

PS RFF wtf it?

Shooter
    Multi Format

Vitamin C i krydderhylla.....

Svaret fra kryddewrleverandøren kom i dag :

Hei!

Viser til din henvendelse vedr Askorbinsyre. Jeg har undersøkt litt innad i firmaet vårt om hvorfor dette ikke er i vårt sortiment.

Det er et produkt som svært få bruker og markedet er lite og vi kan ikke ha produkter i vårt norske sortiment som ikke selger.

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer med dette.

Hilsen Heidi S. Loose

Med vennlig hilsen/ Best regards

Heidi Strandli Loose

Salgskoordinator/ Sales-coordinator

Santa Maria AS

Kirkeveien 226B

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    RFF= RangefinderForum. Et nokså filmorientert gjeng. Jeg leste det også på Photo.net mener jeg. 4g/l vs 16g/l (i tilfelle C-C-L/M) er vel det vi snakker om eller hva? Eller har æ misforstådd noe sinssykt?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Der har vi i allefall et utgangspunkt for å starte en test. Jeg skal finne fram god-vekta og veie ut 25 grammere i kveld.

L8ter

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ole View Post
    Askorbinsyre er en organisk syre, men det er en helt alminnelig sye/base-reaksjon som skjer. Ingen organisk syntese, kun ioner i løsning. Så resultatet ved å tilsette et overskudd av soda til askorbinsyre kan helt trygt settes til tilnærmet lik 100% natriumaskorbat.
    Er ikke så sikker på at du har rett her Ole, det ser ut til at sammenhengen er mere innfløkt enn som så, som så ofte er med organiske syrer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acid_dissociation_constant
    der åpner en bla.a for sidereaksjoner som forkludrer bildet.

pKa for askorbinsyre er ca 4,1 og 11,6, dvs det er to forskjellige syrereaksjoner her, ser det ut til, det kan lage utrolig mye krøll i praksis slikt!

Dessverre sitter jeg ikke på skikkelig og utfyllende opplysninger om hverken Askorbinsyre eller Natriumaskorbat, Handbook of Chemistry er fjernlagret og Chem Abstracts har jeg ikke tilgang til. Wikipedia er jo skrevet for folk som ikke VIL ha skikkelig utfyllende informasjon!

Men siden det rapporteres av ydderst tvilsomme og gale amerikanere at 16 gram syre erstattes av 4 gram askorbat, er det god grunn til å anta at det under disossiasjon skjer mere innfløkte ting som begrenser utbyttet av den syre-base omsetningen du antyder der.

Jeg tviler for øvrig litt på forholdet 16/4 - jeg tror jeg velger å undersøke et forhold rundt 16/8, ettersom jeg har oppdaget at alle de amerikanske Kaffenolblandingene er blandet håpløst tynt! 16/4 ville være bare FOR godt til å være sant, det ville redusere utgiftene til en 1/4, det blir jo reine skjære kinderegget!

For øvrig er endel opplysninger om de to stoffene listet slik

Askorbinsyre : C6H8O6
    Molvekt 176,11
    løselighet 330 g/l
    acidity (pKa) 4,10(first) 11,6(second)

Natriumaskorbat C6H7NaO6
    Molvekt 198,11

Det var hva jeg fant av interesse i første omgang på Wiki....

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Erik

Enig med deg om amerikanernes hang til tynn Caffenol skvip. Om askorbat er dobbelt så effektiv er det også en grei deal. Jeg kan ta C-C-M, siden jeg er nokså sikker på at TMX ikke trengee KBr. Og uten KBr bør man vel også kunne enten senke fremkallingstiden en aning, eller senke mengden askorbat. Så om jeg begynner med 6g/l? Gir rom for 3 tester på 25g; 6, 8 og 10g/l om nødvendig.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    God plan. Dere får sende adresse på PM begge to, jeg har ikke verdens beste hukommelse - for å si det slik!

Odd Magne kan kanskje ta lagerflaske testen?

Jeg har tenkt å ta den helt ut : Askorbat er jo et salt - det bør holde selg (nesten) ubegrenset i løsning, det som skal skje med ionet har jo skjedd.....
    Og vi har jo ikke bruk for natriumkarbonat, fordi det ikke er nødvendig omdanne askorbinsyra.......

Derimot kunne det vært moro å lage noe i nærheten av aktivitetsnivået til Rodinal, erstatte sodaen med lut, for å drive pH opp i mot 13 - 14! Da kan man sikkert gå ned på askorbatet også, for ikke å for kort fremkallingstid.... det motsatte av CC-L altså....

Spørsmålet er om man da kan få til noe som er så aktivt at man glemmer kaffen også? da kan det bli enkelt: lag en forholdsvis konsentrert lutløsning, sett til litt 10% askorbat-løsning og fremkall! (nåja ved gjennomlesning så vil vel behovet for KBr bare øke her, jo aktivere fremkaller, jo mere slør)

Vi får sjå, det er ikke sikkeret det virker overhodet! Men takket være €bay er nye testfilmer på vei hitover så jeg har plenty råmateriale å eksperimentere med!

Shooter
    Multi Format
    Oppdatering: fremkalte noe skikkelig gammelt, Kodacolor X i 127, 4x4 cm negativer, og en rull 120 Ilford FP3, begge stammet fra gamle gamle foldere eller boxapparater og har bløiott liggende ufremkalt, jeg fikk dem i 1984 eller der omkring og allerede da var de steingamle og nesten glemt, så ble de liggende...

Begge ga negativer i CCM, men det artige war, det ble full score på Holga-grafimeteret! Kodacolor-filmen (sikkert 35 år siden eksponering) ga noen artige negativer, i løpet av alle disse årene hadde papiret avvsatt bilde av trykken i filmen, så jeg fremkalte disse numrene og de la seg over bildet, pluss at det var korn, skjolder og mye annet rart.

FP3 derimot ga faktiusk bra negativer, det var slør, og det var håpløst undereksponerte bilder, noe som stemmer med 6x9 bokskamera og fotografering inne feks, det blir bare blide av vindus-sprossene, ikke noe annet. Også var det striper, noen hadde nok tømt grus i kameraet før man satte inn den siste filmen.

Men nå vet vi at FP3 tåler lagring bedre enn Kodacolor X!

Samtidig tok jeg 2 FP4, som hadde ligget bare siden 1984, de var som nye, nydelige negativer. Dersom det er noe på en film, fremkaller kaffenol CC-M det og man behøver faktisk ikke engste seg for frewmkallertider, jeg bruker konsekvent 15 min ved 20 grader på slikt. Så er det flere enn meg som har dårlig samvittighet for ufremkalt og glemt film, er det bare å sette i gang, alt man trenger å vite står i denne tråden, sort-hvitt, farge og dias, alt!

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Jeg melder meg også på til en porsjon Natriumkarbonat, og deltar gjerne i flere forsøk.
    Det har du allerede Odd magne, vi kaller det krystallsoda!

men NatriumASKORBAT skal det bli ei råd med!

Shooter
    Multi Format

Oppdatering, teskjeer og volummål.

Da har jeg veid ut 25 gram KBr og 2 ggr 25 gram Natriumaskorbat.

Jeg veide på vekta selvsagt, men målte ut med måleskjeene i huset. Det er et sett og den merket 5ml er det samme som amerikanernes 1 Tsp, mens den merket 15ml er det samme som amerikanernes Tblsp. Det finnes en mindre måleskje også, på 1 ml, jeg tror amerikanerne kaller det en "pinch"

Nåvel jeg fikk følgende resultat

1 Tsp KBr = 15 ml = 3,3 gram
    1 pinch KBr = 1 ml = 0.66 gram

1 Tsp Na-askorbat = 5 ml = 2,2 gram
    1 pinch Na-askorbat = 1 ml = 0,44 gram

Når det gjelder målenøyaktighet ved volumetriske målinger så har jeg lang erfaring med det fra lading av krutt til ammunisjon, det er MEGET nøyaktig.

Men jeg testa det med na-askorbat :

1 måling = 2,1969 gram
    2 måling = 2,2272 gram

avvik 0,0303 gram eller ca 1,4 %

Det er MYE bedre enn avviket på vanlige vekter vi kan kjøpe! Du må ganske godt opp i pris for å få det bedre enn det.

Så det er ingenting i veien for å måle volum, bare du KAN det (spør!)
    Problemet med de amerikanske volummålingene, er at selve formelen er feil, de veier inn for lite, får ikke nok effekt og det i tillegg til at de kjøper noe annet enn det formelen sier, fører til de mange rapportene om at de ikke fikk noe resultat med Caffenol.

Typisk eksempel i en annen tråd, en kar har fått tak i en slags C-vitaminsaft i stedet for askorbinsyre, og går hen og måler ut EN MILLILITER c-vitamin til tanken sin! Ikke rart at han ikke fikk noe resultat i det hele tatt.

Grunnen hertil var at det sto 226% av den daglige dosen, så mannen trodde han hadde en kraft-produkt mellom hendene!!

Generelt er det alt for mange som driver å uttaler seg uten å ha peiling - på noe som helst.

Kommer tilbake med nøyaktige målinger på askorbinsyre også, jeg mener jeg dekket soda og kaffe tidligere.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin