Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,523   Posts: 1,572,311   Online: 845

Page 33 of 91 FirstFirst ... 23272829303132333435363738394383 ... LastLast
Results 321 to 330 of 902
    OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei gutter,
    Det er vel snart bare Erik, Eirik og undertegnede som orker holde ut med denne tråden...
    Vi har det jo morro, selv om det blir mye kjemi etterhvert.

Så da holder jeg meg til det praktiske

Utdatert Kodak Ultra i Caffenol C-M med kjemi som ble blandet den 11. oktober, og det gikk fint . (15 min og 2 g/l Kbr)

Filmen har veldig lav kontrast. Om det skyldes at kjemikaliene begynner å bli utladet, eller om det skyldes at filmen er tatt med Holga er umulig å si?

Ingen stor kunst, men legger ved to bilder. Som bevis, til de som ikke tror kjemien kan lagres utblandet.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Holgahost_001.jpg   Holgahost_002.jpg  

Shooter
    Multi Format
    Det var overraskende digre korn - jeg liker det selvsagt, gammal Acufine-bruker jeg!
    Æææææ er ikke Holga 6x6 også da, eller er du en av fusentastene som bygger om plæstikkvidunderet?

Jeg er ikke sikker på om dette er stor kunst, men kunst er det nå åkke som da! I de rette kretser i Greenvich Village hadde du kunnet gå på vannet!

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen;
    Som du peker på, så ble det veldig grove korn. Om det er fremkalleren eller Holga'n vet jeg ikke.

Hensikten med forøket var todelt:
    35mm i Holga:
    Det var ikke så vanskelig å bruke 35 mm i Holga. Brukte to biter svamp til å holde filmrullen på plass, og spoler opp på en vanlig 120 spole. Må riktignok ta filmen ut i mørket, men det er jo ingen problem.

Gammel Kodak i Caffenol:
    Som dere ser, fungerte fint det også! På bakgrunn av erfaringen med den gamle fargefilmen (Den fra 1989) så dobla jeg mengde Kbr. Filmen ble fin, men det gikk kansje utover kontrasten. Neste gang så må jeg øke fremkallingstiden, eller redusere Kbr'n.

Nå når jeg vet at filmen fungerer, så har jeg tenkt å leke meg med pinhole i Leica'n.
    Men skal ta noen "vanlige" ruter også, så får vi se på kornstørrelsen.

Shooter
    Multi Format
    Holga? To biter svamp? Går ut fra at du fikk 35mm x 56mm negativer da? Det derre må jeg nesten prøve med et skikkelig kamera! Hva gjorde du med den lyserøde hullet bakpå? Tejpet igjen med svart elektrikertape på begge sider?

Jeg er litt overrasket over korningen din, skal sammenligne med lokale prestasjoner her. Nå sier du at filmen har ligget siden 1989 - mine redningsoperasjoner fra katakomben med kodacolor X fra 1975 var heller ikke noe syn for guder, det var holga som ville ha gjort Holgafanatikere misunnelige! Jeg fikk avtrykk av numrene på dekkpapiret (127-film), så resultatet ble nesten spøkelsesaktig!

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen

Denne filmen har ikke ligget siden 1989! Den er mye yngre enn som så, skal sjekke om det står noe på pakka når jeg kommer hjem.
    Har flere slike ruller, og skal leke med Leica'n. Skal ta noen vanlige bilder, ikke bare pinhole. så får vi se.
    Minner om at kjemien har stått på flaske siden 11. oktober. Vet ikke om det kan ha noe å si. Det er i alle fall lett å se og lukte at kaffen har forandra seg.

Men nå er blandingene tomme, og jeg får blande nytt.

Ja, negativene ble 35 x 56. Men det takler ikke scanneren min. Jeg må i mørkerommet for å lage bilder med formatet 35 x 56.
    Og Holga'n, den ble tapet på begge sider! Søker du på google med søkeordene Holga og 35mm så får du mange treff, f.eks. denne:

http://www.youtube.com/watch?v=AK9iBKoQYik

Shooter
    Multi Format
    Lagerflasker:
    Jeg la også merke til at det var Kaffen som så ut til å tåle lagring dårligst. Nå tilsatte jeg sitronsyre til flaska (det var før jeg fikk KBr i hus), og trodde at det var årsaken.

Men soda og askorbinsyre så ut til å tåle lagring helt utmerket!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    To 120 filmer TMAX 100 skal igjennom prosessen ikveld. Mulig jeg blander opp ny kaffe men fortsetter på de andre kjemikaliene blandet opp i begynnelsen av oktober. Enten det så går jeg opp til 18min, fra 16min. Eller jeg kan kjøre én med gammel kaffe og én med ny men ellers alt likt? Kanskje det er verdt å prøve? Kanskje det vil gi noen svar på om det er kaffen som evt gir seg først, om det er noen da. Hva har dere lyst til å få tilbakemelding om?
    Last edited by Ezzie; 11-29-2010 at 10:51 AM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    En med ny, og en med gammel hadde jo vært interressant. Om det ikke er viktige ting du har på filmen?
    - og gratulerer som medlem og APUG Gallery :-)

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Odd Magne. Hadde etterhvert et par bilder som kanskje egnet seg her også. Og jeg var lei av å ikke kunne se galleriet.

Vel, det er ca 10 dager siden siste film, og den var helt OK. Det som kanskje ikke er bra er at standen i flasken nå er under det nivået som man kan komprimere den til, dvs det er luft i flasken. Jeg kan ta en med gammel kaffe i 18 minutter og en med ny i 16.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Da er første film ut av vask og henger til tørk. Den fikk gammel kaffe, og som jeg fryktet hadde spor av mugg. Så hva kaffen gjelder tror jeg 4-6 uker holder, så fremt man klarer å komprimere flasken godt nok. Uansett negativene ser greie nok ut der de henger til tørk. Samme forholdsblanding som tidligere, men gått opp til 18min fra 16min. Neste film starter vi på nå, så fort ny kaffeblanding blir kjølt ned.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin