Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,959   Posts: 1,523,054   Online: 1159

Page 35 of 91 FirstFirst ... 25293031323334353637383940414585 ... LastLast
Results 341 to 350 of 902
    OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei Erik;

Flotte bilder. Jeg skulle til å si, som vanlig. Altid inspirerende å se slike flotte fotografier, tusen takk for at du deler dette med oss.

Undereksponert? Jeg tipper også på nr. 3 ovenfra?

I mine forsøk har jeg også bare brukt vanlig springvann. Både til fremkalling og skylling.
    Men på den siste filmen ble det mer "støv og flekker" enn på de første.

(Dersom det er noen nye på tråden som ikke har lest alle innleggene så er dette en referanse til en test vi har gående med lagerflasker. Min Caffenol ble blandet 11. oktober og den siste fremkallingen ble gjort sist søndag. At det da var mer støv/merker på den siste filmen antar jeg kan ha noe med disse lagerflaskene å gjøre. Det blir vel alltid litt støv og smuss i slike flasker etter hvert. bl.a. ser jeg at det blir kjemikalierester i toppen av flasken og på korken)

Men uansett, testene vi i samarbeid har gjort gjennom denne tråden viser at Caffenol er veldig bra på Tmax 100 og på HP5+.
    Videre har vi testet Tmax 400 og Tmax P3600 med brukbare resultater. Og ikke å forglemme gamle fargefilmer - utmerket.

Shooter
    Multi Format
    Hei Odd Magne!

Skal vi konkludere med at ca 1 mnd holdbarhet på lagerflasker er nok? (holder nok litt lenger nå om vintern, mine flasker står på ei hylle i kjellernedgangen, der er det stødig, lav temperatur for å si det sånn, denne november har vært den kaldeste siden de begynte å måle for 222 år siden....)

Dersom man blander 3 flasker à 1 liter, 3X konsentrasjon, så har man akkurat 3 liter ferdig fremkaller når man måler ut like deler fremkaller til en og en tank. Det holder feks til 6 Paterson-tanker, om man gjør dette med litt omtanke, blander ut på lagerflasker når man har et par filmer klare til fremkalling, er det da overkommelig å få til 4 filmer til på en hel måned?

Jeg gjentar detaljene her til glede for nye lesere!

Du får gi oss en evaluering av den siste filmen fra lagerflaskene dine, etter 1,5 mnds lagring, ISO, mørke/ølyse negativer og kontrast.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk til dere alle.

Vel, alle har rett og alle har feil. Alle snøbildene er noe undereksponert, jeg må bli flinkere til å måle for snø. Nr 3 er noe undereksponert, men jeg korrigerte ikke noe særlig for det. Likte det slik. Men nr 4 er voldsomt undereksponert. Dratt opp to stopp i etterbehandling. Dere kan se at enkelte områder får noe posterisering. Men på en måte som ikke et digitalt kamera hadde klart. My glattere og mer naturlig så det neste, men bare nesten, funker.

Jeg tror, ut fra sist fremkalte film at det nok kun er Kaffen vi trenger å være redd for nå i vinterhalvåret. Jeg bruker fortsatt av sodaen og syren. Og ny kaffe kan man da blande. Jeg blander nå 1.67l kaffe, for hver 200g Luxus kaffe.

Skanner neste film utover dagen.

P.S. Noen som vet hvor man kan få tak i Acros 100? Det er tomt overalt. Reinhold sier at Fuji nok har kjørt sitt siste batch for året, så det er å forvente.
    Last edited by Ezzie; 12-01-2010 at 04:30 AM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

cbretteville's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Når det gjelder grums i kaffeblandingen, så stammer det fra kaffen, og det er mye av det! På lagerflasker, med 3X konsentrasjon av kaffe, lagret på flaske, som har stått ei ukes tid eller så, blir det liggende igjen en god grøt på bunnen av flaska når den er tom, minst en halv cm, dette er saker som går rett i tanken når man mixer frisk kaffe! Jeg har ikke sett forskjell på filmene, om man bruker den ene eller andre metoden, filmene blir fine åkkesom!

Takk Erik, høres ut som om testene kan gjøres med springvann i alle fall. Sliter tidvis med hvite prikker i bildene etter scanning, selv om all kjemien jeg bruker er engangs inkl fix'en. Er ganske lei av å spotte i PS og LR. Får gjøre en A/B test atter at all kjemien er i hus så får vi se.

Carl

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by FiatluX View Post
    No. 4, det er bare WOW WOW WOW!
    Ezzie sier at nr 4 er to stopp undereksponert.

I så fall er han en djevel til å skænne! Bildet er kjempebra og jeg var overbevist om at dette var bortimot perfekt eksponert.

Som gammal trønder siterer jeg Vømmølkailln' om noen husker han :

"Det hær må da vårrå Parradiset, det fins da itj nå likar da?"

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by cbretteville View Post
    Takk Erik, høres ut som om testene kan gjøres med springvann i alle fall. Sliter tidvis med hvite prikker i bildene etter scanning, selv om all kjemien jeg bruker er engangs inkl fix'en. Er ganske lei av å spotte i PS og LR. Får gjøre en A/B test atter at all kjemien er i hus så får vi se.

Carl

Da vil jeg anbefale å premixe kjemikaliene, altså lagerflasker. For hvite prikker kan bare komme fra en av to kilder, vannet - og da må det være ganske jævlig, har du slike problemer med vannet ditt, så spør du ingen, for det er slikt vann man må vaske seg etter å ha dusja i!

Eller det er kaffen - for kaffe kan inneholde utrolig mye gruff!
    Du blander på ei flaske og setter den bort noen timer, inntil alt skummet har lagt seg.
    Når du skal bruke stoffet DEKANTERER du, det er vinspråk og vil si at du heller forsiktig uten å røre om på bunnfallet.

Bunnfallet ser du først når flaska er tom og da er det bortimot en cm....

Tre brennevinsflasker eller slike vinflasker med skrukork, feks. de tar ca 0,7 liter, til sammen 2,1 liter.

Da blander du slik :
    Soda 54 x 2,1 = 113 gram
    Vit C 16 x 2,1 = 33 gram
    Kaffe 40 x 2,1 = 84 gram

Dette er Kaffenol CC-M, dvs du har nok til 3,5 tanker eller 7 filmer i en vanlig Paterson-tank.
    Du tilsetter 6ml 10% blanding av KBr til hver tank og er sikker mot slør!
    Og altså du måler ut like mye fra hver flaske, 200ml til sammen 600 ml pr tank.

PS Jeg innrømmer TRE mulige kilder, som Ezzie påpeker støv har alltid vært film-folkets verste fiende!
    Last edited by Removed Account2; 12-01-2010 at 06:00 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by cbretteville View Post

Carl
    Jeg får også noe som ses som hvite prikker etter skanning. Jeg bruker også bare springvann. Men en del av det er støv kun, og nå på vinteren er det ikke helt enkelt å unngå. Jeg tørker over negativene med Pec-Pad wipes i det jeg monterer for skanning. Tørker over glassplata også foran hver skanning, men det blir likevel støv i den tørre vinterluften. For web bruk skanner jeg MF i 2400dpi, slår jeg på støvfjerning på skanner (ikke ICE versjonen) og blåser opp til 75% forstørrelse og bruker PSE healing brush. Har som mål å ikke bruke mer enn 3min pr skann. Når det skaleres ned til 1000x1000 eller deromkring er dette mer enn godt nok.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Om lagring:
    Jeg er enig med Erik, jeg vil si at kaffe har en holdbarhet på én måned i lagerflasker.

Om skanning: Dette er jeg dårlig på. Men takk til Eirik for informasjon om arbeidsflyten din. Jeg har har en Nikon filmscanner for 35 mm. Har tradisjonelt scannet i lavere oppløsning, men skal forsøke å gå opp slik du gjør.

PS, hva slags scanner bruker du til 120 film?

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Ezzie sier at nr 4 er to stopp undereksponert.
    Derfor mit komma!

Shooter
    Multi Format
    Caffenol-gruppen ser nå ut til å være en død and i vannet :

"Coffee Developers
    is for people who
    like to use ( or want to learn about )
    coffee based developers.
    Category: Misc. *Last Activity: Today 14:31#

Gruppeeieren har begynt å slette innlegg som ikke passer inn i hans spesielle oppfatning av hva som er "riktig"

Jeg har mottatt flere PM - utfordrende og uhøflige, som jeg har unnlatt å svare på.

Jeg har unngått og oversett forvirrende innlegg uten substans, som har vært uhøflige og kunnskapsløse.

Jeg kommer ikke til å bruke denne gruppen, inntil eieren finner ut av hvorfor han i det hele tatt startet en gruppe på APUG med formålet som er sitert ovenfor her - når han ikke ønsker noen debatt om dette formålet og ikke ønsker å høre annet det han tror han vet selv.

Det er mange veier til Rom, men forutsetningen for å bruke dem alle er et lite kart!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin