Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,869   Posts: 1,583,301   Online: 1127

Page 4 of 91 FirstFirst 123456789101454 ... LastLast
Results 31 to 40 of 902

Shooter
    Multi Format
    Du har absolutt rett!

Jeg fremkaller utgått film (foreløpig) som eksperiment, jeg er i eksperimentfasen enda, og vil bruke en type film for å sirkle meg inn, jeg har ca 55 Kodak Gold kjøpt samtidig, lagret likedan og utgått for like lenge siden liggende.

Når jeg har fått mine svar, blir det en enkel sak å overføre til Rodinal-filmen min, som er Lucky 100, den er ejg veldig godt fornøyd med.....

Dersom man driver og eksperimenterer og skifter både film, filmtype og lagringsforhold, OG skifter Caffenol-blanding, vet man mindre etter et run, enn før man begynte.....

Hvilk filmer har du brukt, hvilken caffenol og hva for slags tid/temperatur?

Shooter
    Multi Format
    Før vi snakker mere om resepter kan det være greitt å se hva som skal i løsningen, først det du finner i Norge :

Dette er billigste sort kaffe, denne typen finner du på Europris, de fleste varehus har tilsvarende. Legg merke til den kraftige brune fargen, nesten svart. Inni der er det mye fin kaffein syre!

Shooter
    Multi Format
    Det er ikke nok med bare kaffe, så her er de to andre viktige ingrediensene :

Til venstre har vi soda, merke Stabil, innkjøpt på ICA, Mega har lignende, ikke funnet tilsvarende hos Rema eller de andre.
    Dette er såkalt krystallsoda, som er et godt, gammeldags vaskemiddel, de har tilsvarende på maleforretninger, men bland IKKE sammen med lut, som brukes som malingsfjerner. bl.a. vil det være fare på ferde når man blander lutperler med vann, så vær forsiktig!

Til høyre har vi Vitamin C i pulverform, rein ascorbin syre 100%, innkjøpt på apotek. Apotekvarer er ganske dyre, så jeg lette fram et alternativ i svenske varehus, nærmere bestemt ICA mer om det senere.

Dette er hovekomponentene man trenger, pluss ei god vekt.
    Last edited by Removed Account2; 09-06-2010 at 07:47 PM. Click to view previous post history.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen Erik
    Du gjør en fantastisk jobb med dette og det er til stor hjelp.

Jeg skal "av øya" (som vi sier) i morgen, og da tar jeg med meg handlelista.
    Tusen takk!

Gleder meg til å teste dette :-)

Shooter
    Multi Format
    Det kommer mer! Blir vel nødt til å oversette også, slik at de som ikke har skandinavisk språk kan få inspirasjon på Cofee developers-gruppa!
    :-)

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    Fiatlux fremkaller du bladfilm? jeg ser på avataren din at du ser ut til å ha slikt utstyr.

Logg deg på Coffenol-gruppen og del dine erfaringer med resept, tid og temperatur, vi trenger mange datapoints!
    Yup, Tmax 100 4X5!
    Skal teste Adox 50 CHS på en tur til USA.. Grand Canyon, Mesa Verde, Petrified Forest etc.

De skal fremkaldes i Caffenol-C-L of course..
    Last edited by FiatluX; 09-07-2010 at 06:51 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    For svenske venner og norrbaggar på Harrytur!

Dette er Vitamin C, den selges i krydderhylla på ICA og formodentlig COOP, og koster bare 9,90 SEK for 35 gram, skandinavias billigste!
    (For nordmenn: svenskehandel kan få en HELT ny mening!)

Som man vil se er dette samme krydderleverandør som benyttes i Norge, både hos COOP (norge) og hos ICA.

Vitamin C benyttes som antioksidant, dvs det er et preserveringsmiddel som beskytter enkelte bakverk og mest alminnelig, syltetøy mot luftens skadelige innvirkning.
    Dette er MEGET viktig og det skal jeg komme tilbake til i en annen post!!!!

Men her og nå er min onde plan å gå på både COOP og ICA lokalt og ta med en pakke av dette stoffet og BESTILLE, det er jo bærsesong og sylting i de tusen hjem og man må smi mens jernet er varmt.

Dersom dette er lovlig vare utenfor et apotek i "den sista sovjetstaten", akter jeg å gjøre mitt for at vi kan kjøpe det utenfor aptotek, og det bør flere enn meg gjøre!!

Lykke til, og svensker, dere må være et lycklig folk!

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by FiatluX View Post
    Yup, Tmax 100 4X5!
    Skal teste Adox 50 CHS på en tur til USA.. Grand Canyon, Mesa Verde, Petrified Forest etc.

De skal fremkaldes i Caffenol-C-L of course..
    Jeg har bestilt, kjøpt og betalt 1lb KBr fra USA, det ble dyrt, men bare ca 1/3 AV PRISEN PÅ NORSK APOTEK.

454 gram er nok for 4 liv, så når det kommer gjelder følgende tilbud:

jeg tilbyr 1 stk filmkanister 35mm (bør bli ca 25 gram etter min beregning, time will show) for min selvkost pluss porto (brevpost) til de som er interessert i å prøve.

Caffenol-L er det beste alternativ for vanlig bruk så langt ser det ut (vanlig film, normal ISO) og da må man ha KBr.

Jeg sender opp ett røyksignal når pakken kommer!

Shooter
    Multi Format
    Runder av dagens jobb med en visning beregnet for våre danske venner :

Dette er hva jeg fant på vår sommertur i Danmark i sommer :

Ascorbinsyren ble funnet på en slik mellomting mellom apotek og helsekostbutikk som man har i Danmark (Marut eller noe lignende???)

Mener å huske at det også var der jeg fant Soda.

Kaliumbromid, KBr, var ikke å finne, ikke på apotek heller der selger man bare håndkrem for damer og livsviktig medisin!

Kan man lokalisere dette, behøver man bare å ta til Lidl og kjøpe den billigste pulverkaffe der er at få!

Lykke til!

PS bilderne som illustrerer disse kjemikalieposterne er tatt med et d******t kamera av den laveste skuff : 2MPx Canon Powershot S10, det sømmer seg liksom ikke å benytte millioner av pixler på APUG!!!
    :-))

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    PS bilderne som illustrerer disse kjemikalieposterne er tatt med et d******t kamera av den laveste skuff : 2MPx Canon Powershot S10, det sømmer seg liksom ikke å benytte millioner av pixler på APUG!!!
    :-))
    Lol Erik

Og mht til kemi så er det vist godt at jeg bor i Sverige og har rig tilgang til det meste!

Krystal/Kalcineret Soda.. Hmmmm har du kigget på ingredienserne, er det helt rent vandfri soda eller kompenserer du for vandindhold?

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin