Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,832   Posts: 1,582,322   Online: 1001

Page 42 of 91 FirstFirst ... 323637383940414243444546474852 ... LastLast
Results 411 to 420 of 902
    OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei Svein;
    Flotte bilder. Synes det fint at du ikke retusjerer bildene dine i photoshop, men lar støv ol. forbli på bildene.
    Analogt er en annen disiplin, og da blir uttrykket også anderledes.

Som Eirik, vil vi jo gjerne høre mer om de tekniske detaljene. Så i tillegg til det Eirik nevner, så ta med info om kameraet også.

Og så er det jo hyggelig å få litt nytt blod inn i denne tråden, det så en stund ut til at den var i ferd med å dø ut.

Shooter
    Large Format
    Images
    23
    den siste rullen jeg tok var uten ansco 130 ...
    de er OK, og ser ut som papir negativer,
    ansco 130 ville ha glattet alt ut
    i stedet for ujevn utvikling.
    de er de 4 siste i apuggallery mitt / min siste bloggpost

http://www.apug.org/forums/blogs/jna...umatranol.html

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Tøfft Svein. Liker de subtile detaljene i det lette skylaget på Storebælta bildene. At du klarer å beholde disse i direkte motsol er imponerende. Hvilken film, eksponeringsteknikk, caffenol oppskrift mv brukte du?
    Filmen jeg har brukt er Ilford Delta 400 i 120 film, eksponert som iso 320. Bildene av Storebæltsbroen er tatt med et Rolleiflex. De andre er tatt med et Agfa Jsolette fra slutten av 40 tallet.

Må ærlig innrømme at jeg ikke husker hvordan jeg eksponerte da jeg tok bildene av Storebæltsbroen. Kjenner jeg meg selv rett vil jeg tippe jeg eksponerte litt mørkt pga himmelen og sola. EXIF data på negativer hadde vært praktisk.

Har ikke så mye greie på Caffenol og kjemi, men kan hvertfall beskrive mine rutiner. Kjemikerne får vurdere om fremgangsmåten er korrekt.

Litt om fremkallingen:
    First Price kaffi fra Kiwi. Eneste jeg fant om produsent på pakningen er www.unil.no.

C-vitamin pulveret kjøpte jeg på en Life helsekostbutikk. Står "Vitamin C pulver syrenøytralt" på pakingen, produsert i Danmark.

Ozon Compact Krystall Soda kjøpt på Ica om jeg ikke husker feil.

Løste ut 8 teskeier kaffipulver i 200ml vann i en beholder. 5 teskeier krystallsoda i 300ml vann i en annen beholder. Blandet ut 1/4 teskei med c-vitamin pulver i 300ml-løsningen med krystallsoda. Deretter blandet jeg alt i en løsning, totalt 500ml. Lot det stå 5-10 minutter. Fremkalte i 9 minutter på 20 grader. Husker ikke hvor ofte jeg agiterte, men tipper jeg vendte tanken et par ganger i minuttet.

Fixing og skylling som ved vanlig fremkalling.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Tre filmer ruinert. Trodde først det var at jeg hadde byttet til Acros og trengte litt innkjøring. Men det her var det ikke snakk om litt tykke negativer, de er nesten uigjennomtrengelige. Justerte ned fremkallingstidene suksessivt, men også siste film fremkalt i kun 11min er ikke mulig å skanne. Første sjekket jeg lysmåleren, som jeg ikke har brukt lenge. Så sjekket jeg lukkeren på min favoritt linse og der fant vi det. Lukkeren (type iris) er fryktelig treg. Den lukker knapt. Så jeg må sende den til rep i USA nok en gang, kun tre måneder etter siste CLA. Huff

En Acros 100 film gleder jeg meg dog til å skanne, når vel min Mac er tilbake fra rep, og den ble kjørt igjennom min for meg, nye Flexaret - som da ser ut til å fungere. Mulig jeg må bruke denne noe fremover i påvente av at min elskede Kowa linse returnerer fra rekonvalensens.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Eirik;
    Hmmm, altid synd med filmer som blir ruinert,
    - men ser jo at du ikke har mistet motet. Gleder meg til å se nye bilder fra deg.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Odd Magne. Må innrømme jeg ble litt tung til sinns. Men da det nok ikke skyldes hverken at jeg plutselig har glemt hvordan eksponere, eller at jeg mistet evnen til å blande Caffenol, men at en linse har sviktet, ble jeg merkelig nok i noe bedre humør. Selv om det ikke er gratis å få normalobjektivet fit for fight igjen. Jeg har en 150mm også, som tegner vidunderlig, bare litt mindre anvendelig.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Jeg har også lige måtte købt en ny lukker til min Apo-Lanthar, jeg troede også først at min Caffenol blanding var helt forkert lige pludselig eller at min lysmåler var død..

Så jeg ved eksakt hvordan du har det!

Og nu hvor jeg kigger på mine USA negativer ser jeg allerede tendensen til "tykke" negativer i nogle af dem.. Puuuh godt det ikke skete i Arizona.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Fiat, det er ikke investering i filmen som er problemet, men tiden som ble brukt for å få tatt bildene. Jeg bruker gjerne en hel dag på en film. Og for en gangs skyld hadde jeg reist noen kilometer også. Men når det er gått en uke er jeg i humør igjen.

Og godt å høre at du slapp å få ødelagt Arizona bildene dine. Hadde noe slikt skjedd meg hadde jeg gått i en årelang depresjon.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Test af Adox 25 Pan i C-C-L som lovet.

Exp. index 50 ASA

Sjov film på en meget tynd/transparent base og den første 4X5 film jeg har prøvet der krøller rimeligt meget under tørring..

Meget positivt første indtryk!

Pre crop:

Crop:

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Grainy View Post

Litt om fremkallingen:
    First Price kaffi fra Kiwi. Eneste jeg fant om produsent på pakningen er www.unil.no.

C-vitamin pulveret kjøpte jeg på en Life helsekostbutikk. Står "Vitamin C pulver syrenøytralt" på pakingen, produsert i Danmark.

Ozon Compact Krystall Soda kjøpt på Ica om jeg ikke husker feil.

Løste ut 8 teskeier kaffipulver i 200ml vann i en beholder. 5 teskeier krystallsoda i 300ml vann i en annen beholder. Blandet ut 1/4 teskei med c-vitamin pulver i 300ml-løsningen med krystallsoda. Deretter blandet jeg alt i en løsning, totalt 500ml. Lot det stå 5-10 minutter. Fremkalte i 9 minutter på 20 grader. Husker ikke hvor ofte jeg agiterte, men tipper jeg vendte tanken et par ganger i minuttet.

Fixing og skylling som ved vanlig fremkalling.
    Amerikansk blanding, veldig tynn, dette er en nesten rein kaffeblanding, forsterket med bitte lite granne vitamin C.

Det som ligger meg på hjertet er vitaminet. Som vanlig oppgies ikke data nok, helsekostforretninger er spesielt skyldige her.....
    "Vitamin C pulver syrenøytralt" betyr nok egentlig at vi har med å gjøre natriumsaltet av askorbinsyre.

Det vil altså si Natriumaskorbitt. Dette er det stoffet som skal bli dannet når man blander soda og askorbinsyre....

Det er en viktig forskjell mellom de to: atomvekta (AKA molvekta eller formelvekta), ettersom H+-ionet erstattes av Na+-ionet i den kjemiske formelen, blir formelvekta ca 30% høyere på Natriumaskorbitten. Det betyr at man må tilsette ca 30% mer for å få samme kjemiske virkning.

En måte å se forskjell på det to typene C-vitamin (helse-industrien gjør ingen forskjell, i kroppen virker de øyensynlig likeens) er å se på hva som skjer når man tilsetter C-vitamin til soda. Når man tilsetter askorbinsyre, skjer en kjemisk reaksjon og man får en lett lysegrønn blanding, som rapportert tidligere. Når man tilsetter natriumaskorbat, skjer ikke dette, askorbatet ser ut til bare å løse seg opp....

"Vitamin C pulver syrenøytralt" betyr akkurat det som står, pga at Na+-ionet har erstattet H+-ionet, er syrevirkningen borte, i kroppen betyr det at dette er lettere å håndtere for mage-tarm, som rapporteres å få problemer av syra.

I en fremkaller betyr dette at syrenøytralisering av sodaen ikke skjer (i de konsentrasjoner vi bruker [ikke amerikanske blandinger da, som er tynt piss....]) reduseres pH med en halv enhet ca pga syren, eks fra 11,8 til ca 11,39 - dette nedsetter virkningen av fremkallerstoffene.

På den annen siude vil bruk av askorbat i stedet for askorbinsyre - som altså gir høyere pH, til dels oppheve virkningen av at man må ha mer askorbat for å få lik mengde fremkallerstoff, det er to måter å få en høyaktiv fremkaller på, enten stor mengde fremkallerstoff eller veldig høy pH.

Om man erstatter Krystallsoda med Lut (lutperler, kaustisksoda), får man en hel pH-verdi høyere pH og lynrask fremkalling. PGA kaustikksodaens lave formelvekt, trenger man ikke så mange gram, og man må være klar over at kaustikksoda kan være farlige saker å holde på med, det blir glovarmt og koker når man blander ut, det må kjøles ned med kaldvann og sprut i øynene tar knekken på synet på noen sekunder, så vær forsiktig! Men kjemisk sett skulle dette virkes akkurat som krystallsoda, men på steroider, godt utgangspunkt er å erstatte 50 gram krystallsoda med ca 10 gram kaustikksoda.....

Jeg skal ta en tur til Lifebutikken nå og bestille en flaske av dette stoffet. Eksperimentene fortsetter!

Erik
    Last edited by Removed Account2; 01-14-2011 at 07:26 AM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin