Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,295   Posts: 1,535,650   Online: 1149

Page 43 of 91 FirstFirst ... 333738394041424344454647484953 ... LastLast
Results 421 to 430 of 902

Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    1
    Images
    1

blog and gallery

visit my gallery to see the results
    from my 5th roast and 15 year old tmz 3200
    Last edited by jnanian; 01-14-2011 at 11:56 AM. Click to view previous post history.
    silver magnets, trickle tanks sold
    artwork often times sold for charity
    PM me for details

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post

Det som ligger meg på hjertet er vitaminet. Som vanlig oppgies ikke data nok, helsekostforretninger er spesielt skyldige her.....
    "Vitamin C pulver syrenøytralt" betyr nok egentlig at vi har med å gjøre natriumsaltet av askorbinsyre.

Erik
    Jeg kan gjengi ingrediensene som er oppgitt på glasset:
    Kalsiumaskorbat, fyllemiddel (dekstrose), acerolapulver (Malpighia punicifolia), nypeekstrakt (Cynosbati fructus), rutin, sitronolje (Citrus limonum rutacea)

Her er forøvrig produktet: http://www.mezina.no/Produkter/cpulver.asp

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Grainy View Post
    Jeg kan gjengi ingrediensene som er oppgitt på glasset:
    Kalsiumaskorbat, fyllemiddel (dekstrose), acerolapulver (Malpighia punicifolia), nypeekstrakt (Cynosbati fructus), rutin, sitronolje (Citrus limonum rutacea)

Her er forøvrig produktet: http://www.mezina.no/Produkter/cpulver.asp
    Og jeg siterer fra den sida :

"1 boks C-vitamin pulver inneholder 96 gram ren C-vitamin (480 doser)."

Det er altså en 125 gram boks.

Det vil si at man må veie ut 1,25 ggr vekta i resepten for å få riktig dosering.

I tillegg er formelvekta (molvekta, atomvekta) høyere i Ca-ascorbat enn i Askorbinsyre, ca 1,3 ggr.

Dermed er korrekt utveiing ca 1,25 x 1,3 = 1,6 ggr

Det er mye å holde styr på!

Dette bekrefter faktisk noe jeg har hatt på følelsen, men ikke har kunnet dokumentere:

Helsekostforretningene selger askorbat, ikke askorbin, selv om de sier så i reklamen.

Årsaken er at det har vist seg å gi magebesvær for folk som spiser askorbinsyre med spiseskje - disse forretningene kjenner nok kundene sine!

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Fyllemiddelet, dextrose, er sukker. Som, som kjent, er en "restrainer" som hindrer fremkalling.

Sitronolje er heller ikke noe lurt å ha i fremkalleren, eller noen som helst olje for den saks skyld.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ole View Post
    Fyllemiddelet, dextrose, er sukker. Som, som kjent, er en "restrainer" som hindrer fremkalling.

Sitronolje er heller ikke noe lurt å ha i fremkalleren, eller noen som helst olje for den saks skyld.
    Spiller ingen rolle, det er derfor vi har soda i overskudd og stor konsentrasjon.
    Kaffe inneholder store mengder fettstoffer og voks, mere jo hardere man brenner den, det spiller ikke noen rolle det heller.

Det holder ikke med bare teoretisk kunnskap Ole, du må prøve sjøl, det var en gang ekspertene sa at jorda var flat også og ikke kunne sveve rundt sola, som kjent er den både flat og svever, det kommer an på ståstedet, og praksis teller!

For øvrig kaffeoljene minsker i pulverkaffe, sammenlignet med kaffebønnene, det har med produksjonsprosessen å gjøre....

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Soda tar knekken på oljer og fettsyrer, og danner såpe. Det er greit. Men å si at sukkere i "fyllmassen" is c-vitaminet ikke spiller noen rolle, det blir feil. I dette spesielle tilfellet kan det faktisk se ut til at det er kaffen som har gjort det aller meste av arbeidet, siden kalsiumaskorbat er lite aktivt i en så alkalsk løsning!

Natriumaskorbat er en ting, kalsiumaskorbat noe ganske annet.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ole View Post
    Soda tar knekken på oljer og fettsyrer, og danner såpe. Det er greit. Men å si at sukkere i "fyllmassen" is c-vitaminet ikke spiller noen rolle, det blir feil. I dette spesielle tilfellet kan det faktisk se ut til at det er kaffen som har gjort det aller meste av arbeidet, siden kalsiumaskorbat er lite aktivt i en så alkalsk løsning!

Natriumaskorbat er en ting, kalsiumaskorbat noe ganske annet.
    Javel såpen er det samme som det vi bruker til slutt for å få vekk vanndråper = insignifikant.....

Sukker, det er noe jeg ikke har brukt tid på. Det jeg har brukt tid på derimot er kaliumbromid, som også er en retardant, og som sikrer mot kjemisk slør.... javel, så det du sier er at vi kan klare oss uten kaliumbromid?

Ellers er jeg enig i dette spesielle tilfellet ER det kaffen som gjør arbeidet, det er det det betyr når jeg skrev at det er "tynn" blanding. Man bruker så lite c-vitamin i de amerikanske oppskriftene at det ser ut til å være uten noen stor betydning.

Jeg har også tatt opp kalsiumaskorbat tidligere, i kombinasjon med soda, ligner det veldig på en oppskrift på å lage kjelstein, uten at jeg har tenkt på og vurdert innvirkningen fra andre komponenter. Men kjelsteinsbelegg på negativene er i hvertfall noe jeg ikke vil ha.

I dag har jeg sjekka litt på etiketten på slike helsekostbutikker, hadde med lesebrillene for anledningen.

I stort sett alt som selges av "vitamin C" på helsekostbutikker, benyttes det diverse -askorbater, ikke askorbinsyre.

I og med at nesten alle amerikanere kjøper sin C-vitamin på helsekostbutikken uten å lese hva som står på lappen, betyr det at 90% av det man leser om Coffein develpoers på nettet er feil, man har ikke det man tror på tanken.

Men at askorbater virker som fremkaller-substans er hevet over tvil, det ser man på alle bildene på APUG, Youtube og på Flickr. At askorbateene virker dårlig og svakt, ser man på alle de dårlige og underfremkalte bildene man finner på APUG, Youtube og på Flickr................ innklusive endel av bildene til en som driver å røster kaffen sin selv.

Når jeg sjekka hyllene i dag fant jeg at tablettglasset på Prix inneholder natrium-L-askorbat. Mens på helsekosten inneholder tablettbrettet som kalles Ester-C kalsiumaskorbat, det gjør også pulverglasset omtalt over her. Pluss selvsagt andre fyllstoffer, smak og søtningsmiddel.

Et spesielt preparat inneholdt en hel blanding av askorbater, magnesium- kalium- kalsium og nartrium, pluss nypeekstrakt og sukker.....

Jeg kjøpte ingenting, men kommer til å fortsette forsøkene med 100% Natriumaskorbat fra apoteket, så langt med mindre suksess enn askorbinsyrepulver fra krydderhylla på ICA i Sverige.

Til Ole vil jeg bare avslutte med at du skal være forsiktig med å være for negativ til dette. Så vidt jeg veit har du ikke prøvd selv, du uttaler deg som kjemiker. Jeg vet hvor lite man lærer om fremkallerkjemikalier i et vanlig kjemistudium!

For deg som driver med storformat burde Coffein C-L være en selvfølge å forsøke, Fiatlux har vist deg i praksis at du kan hente ut saker og ting fra negativene som du ikke (lett) klarer med mange kommersielle fremkallere!

For meg som driver med 35mm småbilder og til og med X-fremkaller C-41 film, er Coffein C mye, mye vanskeligere, fordi jeg må sloss med 3-lags film, dårlig oppløsning og store korn - allikevel er jeg forbauset ovcer hvor bra dette er!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Også mektig imponert over Fiatlux sine 4x5 negativer. Det siste med et utsnitt som måtte være mindre enn et 35mm negativ vist utrolig fin granularitet. Men det er fortsatt toneforløpet som jeg imponeres over mest. Det ser ut til at det påvirker flere filmtyper i positiv retning (etter min smak da). Når jeg får igjen Mac'en min skal jeg vise dere at Acros 100 kanskje er ennå bedre enn TMX i C-C-M.

Skulle vi laget en liste endelig? Forutsetning er at man kan lenke til minst et bilde for å vise et eksempel på resultat. Lov med flere veier til Rom, flere oppskrifter funker? Jeg kunne holde en tabell oppdatert på nettet, tilgjengelig for alle? Forslag?
    Last edited by Ezzie; 01-16-2011 at 01:32 AM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186

Acros 100 i Caffenol-C-M

Et av kanskje 3 negativer som ble noe, fra tre forskjellige ruller Acros, hvor da problemet viste seg å være lukkeren. Men la gå. Skoger gamle kirke. EI 100. C-C-M 12 min ved 20C. Etterbehandlet i Gimp på en Asus EEE 702!

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Hei Erik P, Lenger oppe i tråden utropte du deg til grossist innen kaliumbromid. Hvordan arrangerer man en liten handel?
    Vh Helgesverre - eller ha'ke peiling.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin