Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,660   Posts: 1,481,540   Online: 1070

Page 45 of 91 FirstFirst ... 353940414243444546474849505155 ... LastLast
Results 441 to 450 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg vet Erik hadde veldig lite bra å si om Askorbinsyre fra apoteket, som rent faktisk viste seg å være natriumaskorbat. Og dessuten sannsynligvis ikke 100% rent. Ikke unaturlig å tro at Krydder.no fører noe lignende. Tydeligvis skal det norske folk beskyttes mot askorbinsyre. Jeg har kun brukt Santa Maria Askorbinsyra og det med stort hell. Men den må handles i Sverige.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Men disse to ble ikke så verst etter litt lightrooming:

Nyttår på Malvik

Nyanlægget!

Shooter
    Multi Format
    Jeg fikk veldig gode resultater med apoteket sin.
    Dette blir litt for famlete for meg. Det jeg likte så godt var at jeg fikk gode resultater hele tida med ting jeg blanda ut sjøl, nå sitter jeg og HIVER ferdig fremkalt film, og det har jeg aldri egentlig gjort...

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Åååååh, audio freak også! Hmmmm, nok en forsømt hobby. Så mye å gjøre, så lite tid.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Mulig jeg husker feil, Erik logger vel på og korrigerer meg om så er tilfelle.

Ikke gi opp, gå tilbake til de ingrediensene som fungerte for deg tidligere. Personlig lar jeg heller haugen med ufremkalt film øke i påvente av mer godkjent askorbinsyre, enn å sjangse.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hovmod View Post
    Dritmisfornøyd.
    Etter mange fine filmer har jeg nå hatt et spell med bare drit.
    Er det noen andre som har kjøpt c-vitamin fra krydder.no?
    Det er liksom den eneste fellesnevneren.
    Jeg får rævva resultater, med brun og ekkel sløra film med hysterisk korn og ujevnt og fælt.
    Og jeg er like nøyaktig (eller i hvert fall ikke mindre) enn før.
    Uggent.
    Jeg er i ferd med å gi opp caffenol, jeg nå.

Flere med dårlig erfaring med krydder.no sin ascorbinsyre?
    Får ikke opp sida dems, er de nede eller konkurs? (krydder.no)

Jeg tror vi må ta noen skritt tilbake og finne ut HELT nøyaktig hva du har gjort. Du fikk da dritfine resultater til å begynne med?

Ellers kan jeg si litt om C-vitamin:

Jeg bruker nå fra ei 100gram flaske jeg kjøpte i danmark (helsekost/apotekkjeden som finnes over hele landet, hjelp meg å huske navnet - jeg har posta bilder av flaska). Den er like bra som den svenske fra Santa Maria og merket E300.

Natriumaskorbat er (som regel) merket E301 Kalsium E302 SVJH.

I de fleste "c-vitamin" flasker, tabletter eller pulverglass som man kjøper på NORSKE helsekostbutikker, Prix, ICA, KIWI eller Mega er det enten natrium-askorbat, kalsium-askorbat, eller en blanding av kalsium, natrium og magnesium(!!)askorbat, jeg har fremkalt film i dette stoffet, men virkningen er veldig svak, jeg vil si at man går fra IOS 100 til ISO 25 eller kanskje ISO 12. Etter som kjemiker-Ole kom med innsigelser på ekstrastoffet, dextrose og annet dritt kan jeg avsløre hvordan en kjemiker behandler slikt:

Jeg knuste tablettene med teskje i kaffekopp, da jeg hadde en mistanke, og dessverre ingen morter for hånden, for pulverisering.

Så tok jeg 50 - 100 ml av vannet som skal brukes til blandingen og løste opp tablettene.

Resultatet blir et ekkelt flytende bunnfall, som vil sveve rundt i fremkallertanken. Ideen er at askorbatet (askorbin-syren som jeg trodde på det tidspunktet, dårlig dokumentasjon) er vannløselig og vil befinne seg i løsning - mens mye av det andre gurbastoffet er i denne fellingen.

Så tar man ganske enkelt det uunnværlige kaffefilteret og filtrerer vekk, og skyller med litt mere av det rene vannet, voila! man har dextrose-gurbafyllstoff-flagellat i filteret og askorbatet i løsningen......

Nuvel. Jeg kjøpte fra apoteket en 100 gramflaske askorbin-syre.

Senere har jeg kjøpt en 100 gramflaske Natrium-askorbat fra samme sted.

Apotekets askorbinsyre er IKKE merket E300, det er heller ikke pulveraktig, som svensk eller dansk vare, det er småkrystallinsk, nærmest som finsukker og støver ikke.

Denne askorbinsyren gav svak virkning (fra ISO 100 ned til ISO 50 eller litt lavere). Derfor ringte jeg leverandøren, Apotekenes-etellerannet og fikk snakke med en hyggelig dame. Hun var litt unnvikende, men avviste bestemt min fråga om deres askorbinsyre var oppblandet på noen måte, det var 100% ren vare sa hun.

Det tror jeg ikke på. Det er ikke E300. Om det er krystallinsk vare, mens svensk-dansk vare er vannfri, er det nok bundet såpass mye vann i stoffet at formelvekta går kraftig opp.

Det betyr på lekfolk-norsk at man må gå opp på vekt, kanskje fra 16 gram/l til 24 gram/l. Jeg er sikker på at kjemiker-Ole kan slå opp dette for oss, om han har tid.

Den andre flaska, med Natrium-askorbat som jeg kjøpte, er jeg i ferd med å prøve ut, så langt med svært nedslående resultat.

Det har jeg for øvrig hatt med et annet forsøk jeg driver med også, men det er for tidlig å komme med resultater, jeg vil vite hva som gikk galt, og ha en løsning, evt. en fullstendig forkastelse før jeg sier noe, ideen var veldig fristende, får jeg det til er det Eureka!

Tredje forsøk som er på gang : har samlet opp kaffegruten fra de siste to kaffekannene fra traktern' og "utvunnet" kaffeinsyra som er igjen som rest når vi dekanterer over kaffen i kanna.

Fra 10 kokinger laget jeg 1 liter ekstrakt. Denne literen skal jeg bruke som rein kaffe-fremkaller etter forslaget fra "papir-fremkaller-mannen" som var innom her. Jeg planlegger ganske enkelt å ta 350 ml av dette ekstraktet, tilsette soda (54 gram x (350/1000) = 19 gram soda og fremkalle en film.... skal ut å svi av en gammal APS-film i morra og fremkalle til kvelds.

Så skal jeg sammenligne med en film fremkalt i en blanding av 19 gram soda og 14 gram vanlig pulverkaffe og se hvilken fremkaller som gir de beste negativene.

Deretter skal jeg ta 350 ml af kaffegrut-ekstrakten og tilsette 10 gram lutperler (kaustisk soda) og gjenta for å se om høyere pH gir kraftigere kaffe-fremkaller. Jeg lover å ha fullt sikkerhetsutstyr, vannkjølt bad og vernebriller før jeg blander ut kaustikksoda!

Dersom noe av denne Kaffe-testen slår til, skal jeg legge ut resultat og eksmpler på den nye gruppa, jeg er ellers alt for opptatt av å skænne familiens samlede billed og negativ-arkiver og fordele resultatet til ivrige slektsgranskere til å holde på med dette!

Når det gjelder helsekostbransjens komplott for å holde oss unna god og helsebringende askorbin-syre, så tror jeg jeg har funnet svaret på det også, damen på en av de lokale helsekostbutikkene ga meg følgende svar når jeg ville bestille akorbin-syre pulver : "Jeg synes ikke folk skal ha i seg slikt, det er mange som får mageproblemer av dette og andre plager også, så jeg anbefaler det ikke, og vil ikke ta ut slikt".

Det er jo forståelig, det er feks vel kjent og dokumentert at vanlig salicylsyre-tabletter, som vi spiste som drops når jeg var barn, mot alle sykdommer fra snue og influensa til tannverk, gir mageproblemer og risiko for magesår. Det er mulig vi har med noe lignende her, eller at man blander sammen disse to sakene.....

Nåvel, i forrige uke var jeg innom denne butikken igjen og leste på tablett-flaskene, det er kalsium- eller natrium-askorbat i alle sammen. Men NÅ har dama tatt in pulver! 125 grams flaske - samme som fra Storebælt-bildene i tråden her. Jeg ble skuffet, det er ikke askorbin-syre, det er natrium-askorbat.

Vi er forbannet i Norge. Forbannet med overivrige tanter og barnehagetanter som skal passe på oss døgnet rundt. Ikke får vi kjøpe svartkrutt til nyttårsaften og 17. mai. Ikke får vi styrepinner, og vi får faenimeg ikke askorbinsyre heller!

Det verste er at vi ikke får produktblader med nøyaktig analyse heller, og det har vi faktisk krav på, om vi spør om det, alt som går inn i en munn skal være dokumentert ned til siste milligram. De driter i det også.

Ha en fin kveld.

EP

Shooter
    Multi Format
    Dette blir litt for famlete for meg. Det jeg likte så godt var at jeg fikk gode resultater hele tida med ting jeg blanda ut sjøl, nå sitter jeg og HIVER ferdig fremkalt film, og det har jeg aldri egentlig gjort...
    Du er ikke den eneste som sliter - jeg er i gang med forsøk, 100% på dypt vann og uten referanser, hittil har det resultert i helt blanke filmer de ligger i krøll på bordet her, det er hardt å kaste fremkalt film....

Det triste er at jeg trodde jeg hadde en verdenssensasjon, første film var STRÅLENDE (og i farger, jeg driver jo å X-fremkaller). Det var atter en gang APS som lurte meg, den og en schmarting i england som solgte "outdated films" - og en av dem var så outdated at den var fremkalt før den kom hit, finner ingen annen forklaring og den **@@@ZZZ!! kodak-APS filmen kan jo lure folk slik, fremkalt film i kanisteren, bare merket av en liten kryptisk hvit flekk som KAN eller ikke kan har flyttet seg....

Jeg eksperimenterer ikke mere med APS....

Det det gjelder om er å bevare hodet kaldt, og gå tilbake og repetere, endre EN faktior i gangen og notere hva man gjør. For det er ikke noe hokuspokus med kaffein-fremkallere, i motsetning til hva endel overspente sjeler skriver om på nettet. Dersom man måler nøyaktig, holder rede på hva man gjør og VET hva man blander inn i blandingen, så er resultatet forutsigbart.

Hovedproblemet i dag, sammenlignet med for 40 år siden, er at ingen selger kjemikalier lenger. Før fikk man kjøpe kjemikalier på apoteket. De hadde både teknisk ren vare (fotokjemikalier) og Pro Analysi vare som er overkill for oss.

I dag må man bestille kjemikalier via et registrert firma, og det eneste de skaffer er Pro Analysi. Hva sier man til askorbinsyre til 2500 til 5000 kroner kliloen?

I nødsfall har jeg en gammel 2,5 liters-flaske, halvfull med hydrokinon. Den er sikkert utdatert så det holder, men jeg skal nok få fremkalt en god del filmner med den.... Pro Analysi er det også.... :-)

Shooter
    Multi Format
    Hva med å utruste en Harry-buss og dra på turne til Sverige, og oppsøke alle kjrydderhyller som man finner og kjøpe ALL askorbinsyren i hele Sverige?

Man kunne jo gjøre det til et kunstprosjekt og dokumentere hele turen på film og fremkalle resultatet med noe av det innkjøpte?
    Hvem veit kanskje staten sponser det hele via kunstnerlønn også?

For min del ser fremtiden lys ut, kona annonserte tur til Sverige i løpet av vårhalvåret, det er nok antkvariater og loppiser som skal raides, jeg regner med å passere ca 100 kjøpesenter med krydderhylle på turen, jeg skal i alle fall ha med meg 3,5 kilo E300 tilbake, og jeg tar med kamera også!

ep

Shooter
    Multi Format
    Kan du ta bilde av flaska og legge ut, etiketten i nærbilde, thank you. Det må da for pokker finnes et produktblad!

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    64
    Hmmmmmm

- har aldri lært så mye kjemi siden jeg gikk ut av folkeskolen...... ;-)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin