Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,747   Posts: 1,515,681   Online: 801

Page 49 of 91 FirstFirst ... 394344454647484950515253545559 ... LastLast
Results 481 to 490 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk FiatLux. Har lagt til metoden som vedlegg til normal oppskrift for Acros 100 i S-K-R-M gruppen Det fungerte så bra at jeg regner dette som en naturlig måte å gå frem på ved fremkalling av inntil 2 120 filmer, ved bruk av 530ml fremkallervæske.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Hvorfor, egentlig??

Dumt spørsmål kanskje, men hvorfor drive med kaffiframkalling? Jeg stilte meg spørsmålet sist jeg framkalte noen filmer. Aldri er det så griset etter meg på badet som når jeg har benyttet dette kaffesølet, og en påfølgende kjefting hører med. Jeg ser selv to grunner: 1. Det er spennende å forske med noe nytt. 2. Jeg må innrømme at negativene - når jeg har vært normalt heldig - virker mer "harmoniske" enn ved konvensjonell framkalling. Normalt har jeg ellers 5-6 forskjellige framkallere til rådighet, to av dem ferdig i bruksløsning og riktig temperert. Enklere, raskere, renslig. Altså folkens, gi meg noen punkter om hvorfor dere foretrekker Caffenol.

Vh Helge K. - ofte en runde etter...

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei Helge

Jeg startet denne tråden og min begrunnelse for å prøve er i alle fall todelt.

Jeg kjøper det meste av forbruksmatriellet, papir, film ol., fra Silverprint i England. Dette hovedsakelig pga av at de har svært konkuransedyktige priser og et godt utvalg. Men dessverre så sender de ikke kjemikalier utenfor England. Og som kjent, det er vanskelig å jobbe i mørkerom uten kjemikalier.

Jeg kan jo da kjøpe kjemien andre steder, og det gjør jeg jo fra tid til annen. Men dette øker prisen betydelig pga fraktkostnader på flere leveranser. Siden jeg hadde sett gode resultater med Caffenol her på APUG, så tenkte jeg, hvorfor ikke prøve.

I tillegg så har jeg jo erfart at negativene blir veldig bra, og så er det jo også ganske morsomt....

Så, det er altså min begrunnelse. Men jeg bruker jo Rodinal, HC-110, Xtol også.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Har aldri fått så mye skryt for fine og glatte toner som etter at jeg begynte med Caffenol. Og jeg mener å se det selv. Dernest kompenserer den en del, noe jeg liker, og til slutt den er ikke så kontraststerk, også noe jeg liker. Nevnte jeg at den er en firnkornsfremkaller og kan være hastighetsøkende?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Et par kvikke spørsmål i tillegg...

Takker for raske svar!

I. I dag avrimet jeg min filmfryser. Jeg skjønner nå at demensen har begynt å ta av. Jeg ble gledelig overrasket over å oppdage en eske med forglemt Ilford PanF+ og PanF (hva er egentlig forskjellen?). 18 filmer 120 format, rett nok utdatert drøye året siden. Nå undrer jeg på hvordan denne filmen lar seg suppe i Caffenol CM (har ikke KBr). Noen med erfaring? Egentlig ville jeg ha benyttet Emofin pga kontrasten. Nå skal jeg være i Syd-Spania noen uker på senvinteren. Kanskje en idé å brenne av partiet der nede? Råd mottas!

II. Jeg dro en kinafilm (GP3) gjennom Caffenol forleden. Positivt overrasket! Så undret jeg på om jeg skulle slå ut suppa, eller? Jeg sjanset på å kjøre videre med to filmer til. Tror det gikk greit.
    Mitt spørsmål er: Hvor stor er kapasiteten på 1L Caffenol?

En av filmene var test av en 135-bulkrull Agfa APX 400. Jeg leste at denne filmen ikke var egnet i Caffenol. Jeg greier ikke selv å bedømme resultatet, så her kommer det nedenfor. Husk at det er ikke motivkritikk jeg er ute etter. Videre kan nevnes at dette er 135-film, ikke beskåret, og filene er ubehandlet. Kamera er et 50 åt gammelt automatisk Agfa Optima med simpel trippellinset objektiv.
    Caffenol CM 10 min 20 gr.

Vh Helge K. -ofte en runde etter...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails jpg APX 2.jpg   jpg APX.jpg  

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Angående gjenbruk av Caffenol. Jeg har gjort det, og to 120 filmer igjennom 530ml med Caffenol var intet problem. La til ca 10% fremkallingstid på film nr to. Reinhold fra Caffenol.Blogspot.com mener at man kanskje kan kjøre en film til for den saks skyld. Jeg har ikke prøvd det ennå.

Angående APX 400 filmen din. Om ikke du har brukt KBr er jeg igrunnen imponert. Jeg har kun fremkalt et par 135 filmer og da TMX, og da eksponert med en 60 år gammel foldekamera. Til tider greie nok bilder, men jeg tror nok kanskje kameraet er skyld i det meste som ikke er bra rent teknisk. Optikk uten belegg er jo som kjent mindre kontraststerk, caffenol er ikke så kontrasksterk, og hva APX er vet jeg ikke. Summen kan jo bli litt blasse negativer som trenger en dose kontrastbehandling for å komme seg.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei
    Jeg slutter meg i grunnen til det Eirik skriver. Når det gjelder sløret i bildene dine så er det umulig å si om det er linsa eller om du har slør på filmen. Men det høres jo ut som om du har jobbet med film tidligere, og da ser du kanskje om det er slør på selve filmen. Dersom det er slør, så vil Kbr ta sløret. Det er jo litt vanskelig å få tak i Kbr i Norge, men å få kjøpt dette fra f.eks England er ikke noe problem. Dessuten regner jeg med at slikt kan være lettere i Spania. Med litt nettsøk på f.eks. fotoforretnigner, er det kanskje mulig å få kjøpt over disk der?

Når det gjelder PanF- filmene, så er jeg helt sikker på at de er OK selv om holdbarhetsdatoen er passert.
    Tin den og test en rull før du reiser, og prøv den i Caffenol.

Når det gjelder PanF+ og PanF så vet jeg ikke sikkert hva som er forskjellen. Men jeg tipper at PanF er en eldre versjon. (slik som at HP5+ tidligere het HP5? - men om så er, så tror jeg den er mye eldre?)

Lykke til - og la oss få se noen resultater :-)

Shooter
    Multi Format
    Kommunikasjon:

Jeg hater å gjøre tråder om til mer "intime" personlige kommunikasjonsmidler. Nå må jeg likevel! Har prøvd å komme i kontakt med "Ezzie"
    via forumet, men får tilbakemelding om at melding ikke er gått ut fra meg. Hvorfor? Én av mine mailarresser er <helgesinstraumpost@yahoo.com>. Fortell meg gjerne hva som gjøres feil.
    Vh Helge K. -ofte en runde etter.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Helge. Jeg mottar personlige meldinger hele tiden og fra flere, så jeg tror nok ikke problemet ligger hos meg. Du kan evt gå til bloggen min og kommentere på ett av postene der, og jeg svarer jeg.

Mvh Eirik

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

cbretteville's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Har kjørt tre nye filmer gjennom Caffenol C-L i kveld:
    - Ilford HP5+ @ 800
    - Ilford Delta 3200 @ 2000
    - Kodak BW400CN @ 400

Alle tre i samme tank. Standard metode for CCL, 65 minutter v/21 grader. Ser interessant ut. BW400CN måtte etterfixes betydelig. Var vel i fixen i 30 minutter tilsammen i to omganger.

Rapport med eksempler kommer om et par dager.

Carl
    Film is a new fame of mind each time.

Caffenol, what fun! a gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin