Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,000   Posts: 1,524,331   Online: 714

Page 50 of 91 FirstFirst ... 404445464748495051525354555660 ... LastLast
Results 491 to 500 of 902

Shooter
    Multi Format

Definitivt ikke fra mitt skrytealbum !

Jeg vet at noen roter med C-41 film i Caffenol. Hvorfor ikke prøve, tenker jeg. Jeg finner noen filmer Jessops 200 (rebadged hvasomhelst) og skyter målløast gjennom FD glass 1,2/85 mm. Filmen er utdatert 10-12 år siden og oppbevart temperert. Filmen eksponert ISO 200, Caffenol C-M 10 min.
    Jeg vokste opp med en svart-hvitt tradisjon der svart-hvitt nettopp var det, nærmest grafisk uten mellomtoner. Og så korn, gjerne store, markerte korn. Det var trenden. Med denne fargefilmen kommer kornene tilbake. I rent svart-hvitt virket bildene lite interessante, så jeg la på en liten tone. Skannet som negativ fargefilm.
    Siden resultatet virket noe undereksponert, blir neste førsøksfilm gjort som ISO 50.

Vh Helge K. - ofte en runde etter.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails crop0065.jpg  

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Helge

Sjekk borden på filmen, se om denne er klar og fin (evt i den tonen basen måtte være, evt med slør) og at teksten kommer godt frem. Om ikke kan det like gjerne være underfremkalling. Uansett ikke så halvgalt når en bare skyter i blinde, og med utgått C-41 film. Fint motiv forresten.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Hei tilbake Eirik,

Jeg har vært inne på samme teori som du. Tekst/symboler i filmranden er godt lesbar, men ikke så tydelig som ved C-41 kjemi. Dessuten ser jeg noe sløring. Overeksponering eller lengre framkalling neste gang, jeg gjør som Ole Brum, "begge deler", men i to omganger.

Dette er gøy, bare gøy! Verre i morgen da jeg skal prestere en engasjert jobb med tuuungt digitalt utstyr. Dette behersker jeg ikke! Men som han sa drukkenbolten Thomas, - "Sorrig og Glæde de vandre til Hobe, Lykke U-lykke de gange paa Rad".

Hvis litt privat snikprat er tillatt på tråden; se i postkassen din i løpet av uken.

Vh Helge K. - ofte en runde etter.

Shooter
    Multi Format

Hevreka !!! - Kaliumbromid....

Hei, et gledens budskap som herved kan vederfares alt folket: Norsk leverandør av KBr er funnet! Chemi-Teknik AS, Tvetenveien 30 - 0666 Oslo. Tlf. 2265 4100. E-mail: chemi-teknik@chemi-teknik.no
    Minste salgskvantum er 250 g. Kom i posten i dag. Husker ikke prisen, men sikkert ikke billig. Jeg får faktura til uken og legger da pris ut på tråden. Dette var kjekt, og ingen krav til resept eller registrert firma. Går tre stykker sammen om en bestilling, blir det 80 g til hver. Passe.

Denne historien er så søt at jeg må ta den med. Jeg går til mitt lokale Røyken Apotek og ber troskyldig om litt kaliumbromid, vel vitende om resultatet. "Tror ikke vi har det, men skal sjekke i hyllene". Farmasøytdama rister på hodet. "Men jeg kan bestille fra hovedlageret". Forsøket mislykkes, og jeg vil gå. "Stopp, vi gir oss ikke så lett". Hun går på veven og foretar seg ting jeg ikke er flink til. Så en telefon, men nye søk. Så etter en god stund og mye surfing sier det pling! Hun gir meg telefonen, og jeg gjør min bestilling. Helt utrolig service! Og tre dager senere har jeg varen i hus.

Hjemkommet funderer jeg fortsatt over slik en service. Knappe 40 minutter hadde hun ofret på meg, og ikke fikk jeg betale en øre for tjenesten. Jeg kommer til å tenke på at familien på årsbasis tar ut medikamenter over denne disken for langt over hundre tusen kroner. (For all del, det aller meste på blå resept!). Kan det være en grunn til at jeg anses for å være slik en VIC?

Så kommer mitt ønske. Dere som kjenner miljøet får spre opplysningen om denne leverandøren i de relevante fora og tråder. Takk.

Vh Helge K. - ofte.....(nei, ikke denne gang!)
    Last edited by Helgesverre; 02-12-2011 at 04:06 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    kaffe utviklet papir negative
    4 minutter
    allerede brukt caffenol c
    im empty, good luck

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei
    Helgesverre: fint at du fant Kbr i Norge. Kanskje de kan levere andre fotokjemikalier også? Men jer jo spent på prisen, tross alt er det ingen heksekunst å bestille fra England

Jnanian: Flotte bilder, som vanlig. Jeg har ikke hørt om papirnegativer annet enn her på APUG, men har ikke funne noe mer om hva dette er / hvordan det brukes.
    Greier du å gi en kort forklaring her så hadde det vært fint. Blir det vanskelig på norsk, så tillater sikkert de andre på forumet at du tar det på engelsk.

OM

Shooter
    Multi Format
    hi omu

forgive my english, i hope i will be able to be understood ...
    paper negatives are a lot of fun. you can use paper instead of film
    in any camera, large format or 35mm. with large format cameras
    you can contact print the paper negative, the smaller cameras, because the
    image ( negative ) is so small, you have to use another method to enlarge it.
    ( some use an enlarger others use the electric-thing )
    paper is not panchromatic, so it sees the world differently, red=black, sky=white ...
    and it has contrast that is difficult sometimes.
    what i do is i put paper in the back of my camera, and "rate" it as asa 6 or 12
    and make a long exposure. some people "pre-flash" the paper to aid with the contrast issues,
    some people use yellow filters as well. caffenol c that has been used already is slow and low contrast
    compared to other developers. i put the paper in the developer and after 2 minutes the image begins to appear.
    i develop for 4 minutes and then water bath. i use both rc and fiber paper, they both work well

i like using paper negatives because photographic paper is very inexpensive compared to film. old/ expired/ fogged
    paper works very well for paper negatives because of the loss of contrast + speed. i also like the way
    paper shows what the world looks like differently because it can not register all the light ( only blue + green ).

caffenol seems like it is a great developer for everything, film and paper !
    im empty, good luck

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    jnanian;
    Thanks for your reply. I have an 4 x 5 and I definitely "need" to try this, too.
    The only problem is that I have to many projects going on, but it's fun :-)

I also found an article in Ralph Albrecht's book too.

As paper developer do you use Caffenol C, as in Reinhold's recipe?

Shooter
    Multi Format
    i am not sure if i use the same exact recipe
    as reinhold, but i use about 750cc coffee + maybe 10g soda + 10g of vit c
    ( 1/4 cup of each ) sorry for my bad measurements, i just approximate ...
    i am sure reinhold's recipe will work fine ...
    i also add about 30cc / 750cc of paper developer ( "already used" ).

have fun !
    john
    im empty, good luck

Shooter
    Multi Format
    Hi John N,
    I feel inspired! (- your website)...
    Regards Helge K.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin