Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,922   Posts: 1,584,982   Online: 1064

Page 53 of 91 FirstFirst ... 3434748495051525354555657585963 ... LastLast
Results 521 to 530 of 902
    OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei Helgesverre;

Jeg liker bildene dine og synes de er flotte :-)

Når det gjelder fremkallingen så syns jeg også de ser fine ut. Du har stort sett fin tegning i de lyse partiene.
    Når det gjelder eksponeringen så kan det se ut, på skjermen, at noen er en smule undereksponert.
    Bilde # 2 fra GP3 har fine tegninger i de mørke partiene (f.eks stenstolpen i porten til kirken)
    De to bildene fra Ilfordfilmen, har store mørke partier uten tegning. Det kan tyde på undereksponering, eller kan hende du vil ha det slik. Eller kanskje er det skanningen?
    - men husk, dette er bare mine betraktinger basert på det som kommer frem på skjermen. Det viktigste her er hva du selv synes :-)

Men uansett, takk for at du deler erfaringene dine med oss.

mvh
    Odd Magne

Shooter
    Multi Format
    Hei tilbake, OMU.

Bare noen kvikke svar i punktform:

Jeg er ingen Caffenol-ekspert. Målet vil nok være å bli noe flinkere enn jeg er nå. Foreløpig tror jeg ikke jeg oppnår bedre resultater enn om jeg benytter f. eks. Diafine eller Emofin. Men hoi! - så mye morsommere å trå i et mer spennende terreng.

Til utstyret mitt. Jeg forstår du sitter med en stor og god bildeskjerm. Slikt har ikke jeg. Jeg sitter med en liten MacBook og ser på ting i lite format. Jeg har heller ikke noe spesielt bildebehandlingsprogram. Det eneste jeg gjør er å plukke noe støv. Ellers tar jeg filmen på lysbord og kikker med lupe. Noe primitivt, ja.
    Men, drømmen har vært å få rigget opp våtmørkerommet igjen. Bor man kummerlig trangt, er rommet mer påkrevet til utstyrsbod.

Videre forklaring på punktet over, er følgende. Jeg kastet meg på digitalhysteriet på slutten av 90-tallet. Fikk ikke tingene helt til, og mente det var utstyret som hadde for lav prestanda. Jeg gav meg ikke før jeg endte med det ypperste fra øverste hylle. Bortkastet! Jeg klarte ikke å betjene det. Heldigvis kan optikken brukes på analoge hus. Resten er parkert.

Jeg skjønte etter hvert at jeg var et typisk analogt menneske. Den digitale verden kom jeg aldri til å beherske. Frustrasjonen økte, og jeg valgte derfor å gå tilbake til filmen. Det var et heldig valg, og nervene kom på plass igjen. For ordens skyld, hvis jeg må gjøre en skikkelig digital jobb, sender jeg filene til behandling.

Som du nå kanskje aner, anvender jeg foto for å finne ro i sinnet. Det er et ypperlig middel. Alternativene kan være piller, alkohol eller det som verre er. Jeg er egentlig kystmenneske og elsker vår kystkultur. Jeg har krøpet fjæra stykkevis fra den øy du bebor og helt opp til det høyeste nord. Gamle skip og båter, lukt av tjære og tang, - slikt blir man beruset av! Og henger et kamera eller to på skulderen, er lykken fullkommen.

Så til bildekritikken din. Jeg liker kritikk som er rett fram, ærlig og til og med drepende om det skulle være aktuelt. Min fotofilosofi har vært at det endelige resultat skulle bli optimalt likt originalen. Denne filosofien er for så vidt forlatt i dag. Nå bruker jeg gjerne filter og lignende.
    Til bildet av teaterbygningen, så er jeg helt enig med deg. Men, det var akkurat slik den mørke stemningen var. Jeg måtte gå helt innpå for å se hva lastebilen drev med. Jeg kunne da ha målt lyset i den tetteste skyggen og eksponert deretter. Da ville bildet fått et annet preg, ja. Det eneste jeg forsøkte å forandre på var å få gatelampene til å komme i profil oppe i hjørnet. Men det var ikke råd å finne et kamerastandpunkt som muliggjorde dette.

Jeg kommer til å følge dere i hva dere driver med. Trolig kan jeg høste litt lærdom. Selv har jeg lite å bidra med, så jeg skal unngå å tråkke ned tråden unødvendig.

Takk for veiledning.
    Vh Helge K. - ofte en runde etter...
    Last edited by Helgesverre; 03-19-2011 at 06:22 PM. Click to view previous post history.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen Helge;
    Jeg synes jo absolutt du har mye å komme med. Bildene dine viser jo det!
    Kommentaren om undereksponering var bare en høyttenkning om litt av det tekninske rundt bildene dine. men som jeg skrev da, og som jeg ærlig mener, det er du som bestemmer hvordan du vil ha bildene dine. Ikke jeg :-)

Når det gjelder fotografering, så er jeg nok litt i samme bås som deg. Jeg liker å rusle rundt alene og se etter motiver. Det gjør at jeg er engasjert nok til å glemme mas og tjas, samtidig så tvinger den analoge fotograferingen meg til å sette ned farten slik at jeg kan slappe helt av.

Gikk en runde for et 8/10-års tid siden hvor jeg investerte i filmscanner og photoshop - og tenkte at nå skulle jeg bli en kløpper på digitale bilder. Men det fungerte ikke.
    Oppdaga snart at jeg stadig vekk sto i mørkerommet, i stede for å sitte med photoshop.
    Dette har jeg tatt konsekvensen av for lenge siden, og nå er jeg helt analog. Og koser meg med det!

Jeg er kanskje ikke så god fotograf, men jeg har mye glede av det. Og det er mottoet for min fotografering :-)

- Og du må absolutt ikke slutte å skrive her på denne tråden, eller i andre tråder. her er vi alle velkomne og hovedsaken er vel at vi har det morro.

Shooter
    Multi Format
    He-he, OMU tror jeg surmuler. Jeg har ennå til gode å rømme fra et forum. Denne gutten er ikke redd andres meninger, uansett. Det jeg egentlig ville ha sagt er at jeg skal unngå for ofte å være altfor personlig. Slikt kan jeg kanalisere bedre via mail.

Men her er jeg igjen med litt masing om tips og råd.

Jeg har tre spesielle filmer som jeg vil prøve i Caffenol. Hvordan, og i hvilken blanding, det er spørsmålet.

Film 1. Agfa Dia Direct. Sv/hv 135 omvenderfilm som jeg ønsker framkalt til negativ. Eksponert etter EI 12. Utdatert 1991.

Film 2. Kodak Verichrome Pan 116. Eksponert på slutten av 80-tallet (i bokskamera). Oppbevart i lav romtemperatur.

Film 3. Kodak Tech Pan 135. ISO 80, eksponert i 2009 og 2010 etter EI 25.
    Min plan er nå å klippe den i to. En del framkalles i dedikert væske Tetenal Doku, den andre delen i Caffenol.

Jeg sitter med et sterkt ønske om råd og tips vedrørende anvendelse av Caffenol til disse filmene. Det er ikke viktige eller umistelige ting på filmene.
    Jeg takker for bidrag!

Vh Helge K. - ofte en runde etter.
    Last edited by Helgesverre; 03-20-2011 at 01:19 PM. Click to view previous post history.

cbretteville's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Jeg har fortsatt en del TechPan bulk igjen fra 80-tallet. Kjørte en rull i HC-110 tidligere i år (EI 100). Kan dra av en rull med tester og kjøre den i CCL. Hadde tenkt å gjøre det alikevel, så dette er bare et passende tupp bak.
    Carl
    Film is a new fame of mind each time.

Caffenol, what fun! a gallery

Shooter
    35mm RF
    Har inte läst hela tråden men ska absolut göra det. Jag har en del TechPan i frysen och vill gärna höra hur det går innan jag prövar.
    Har inte använt Caffenol men ska. Her köpt askorbinsyra, har kaffet och ska köra bakpulver i ugnen till natriumkarbonat.
    Kaliumbromid verkar svårt att finna.

Spännande kommer det att bli.

cbretteville's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Kjørte en og en halv rull med TP gjennom Caffenol i helgen. Brukte Caffenol C-L etter oppskriften med 1 gr KBr/liter. 70 minutter v/20C.

Jeg valgte CCL da jeg annså faren for fog med CCM på såpas gammel film stor. Alternativet for kortere fremkallingstid er CCH.

Tok alle motiver tre ganger. Målte etter ISO25, i tillegg tok jeg N-1 og N-2 mao ISO50 og ISO100. Bildene ble tatt i kveldslys, morgenlys og midt på dagen lys.

ISO25 er for mye lys for TP i CCL og ISO 100 ser ut til å være i minste laget. Av testene er alle bildene under N-1 (ISO50). Bildene under er lite justert etter at de kom ut av scanneren. Det jag har av TP er fra en bulk-rull jag kjøpte på 80-tallet, den har ikke vært frosset ned - heller nokså stemodelig behandlet. Er nokså imponert overt hva den leverer etter så lang tid.

Dette fungerte rimelig bra, men tenker at jeg vil kjøre på ISO64 neste gang.

Opptakene er gjort med en Leica M6, de to første med en 35mm Summilux og de tre siste med en 50mm Summicron.

Carl

Edit: Har lagt oppskriften inn i listen til Ezzie.

Last edited by cbretteville; 03-30-2011 at 02:21 PM. Click to view previous post history.

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Wow, fine billeder Carl!

cbretteville's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Takk!

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Slutter meg til rosen, utrolig flotte bilder-
    Toneomfanget er helt fantastisk, fra det mørkeste svarte til det vite.
    Takk for inspirasjonen

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin