Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,697   Posts: 1,482,544   Online: 895

Page 54 of 91 FirstFirst ... 4444849505152535455565758596064 ... LastLast
Results 531 to 540 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Flotte saker Carl. At du får en hastighetsøkning på 1-stopp er nokså naturlig med Caffenol, ihvertfall gir den det for en del andre filmer også. Nå må jeg bare komme meg over en kneik og få begynt igjen.

Jeg har tatt til meg forslaget ditt om også å tillate mislykkede forsøk på gruppen vår. Men da alle under en og samme tråd helst, for da ikke å støye til listen for mye. Se tråden her for mer informasjon: Den mislykkedes-samlingstråd - post de forsøk som ikke fungerte her

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Fremkalt en rull med Acros idag, helt etter oppskriften (C-C-M med ferdigblandede konsentrater av hver enkelt ingrediens slik jeg har for vane). Det som var nytt forsåvidt, var at disse konsentratene ble blandet ut i begynnelsen av desember ifjor. Dvs de er godt og vel 4 måneder på vei. Man kunne merke det før bruk ved at sodiumen og askorbinsyren blandet ble neste like svart som kaffen, isteden for svak gul/grønn når fersk, eller kraftigere gul etter noen uker. Kaffen var noe mer sløret og ikke så klar som når fersk. Når alt var blandet luktet det nesten ikke heller. Filmen henger til tørk, og ser helt OK ut. Skal prøve å skanne noe ila helgen.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Fremkalte en rull Tmax 3200 for en ukes tid siden. Brukte soda og c-vitamin som var blandet 1. januar. Målte opp ny kaffe. 1,5 g Kbr/l. Fremkalte Caffenlol C L, 70 minutter stand, med tre agiteringer etter halvgått tid.
    Men dette ble ikke noe godt resultat. Filmen ble nesten svart. Har sett på på lysbordet og det er jo bilder der, men jeg er redd for kvaliteten i mørkerommet. Men scanneren tar den helt sikkert.
    Kommer tilbake med noen eksempler om noen uker.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Resultater fra modnet Caffenol ble faktisk ikke så halvgale. Men er det ikke det ene så er det andre. Fra 3.de bilde var det kraftige riper på hele høyre tredjedel av alle negativene. Så disse er de eneste som kunne reddes. Hva fremkallingen gjelder var den nok mindre aktiv enn vanlig, men ikke mer enn kanskje 1/2 stopp, kanskje mindre. Dessuten er det nok noe mer korn enn vanlig, men ikke akkurat plagsomt.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg har etterhvert blitt en stor fan av en kar ved navn Mike (flickr handle: mikeinlargardette). Han har holdt på med Caffenol en stund, og ikke minst sparret mye med Reinhold på Caffenol.blogspot.com. Han har brukt variasjoner over Reinholds C-C-M og H med stort hell. Det han oppdaget for en stund tilbake var at den sodaen han brukte var 50% vannholdig. Det uten å ha tidligere korrigert for det. Men du så fine negativer han likevel fikk. Dette har han fortsatt med. Og signaturen på negativene er helt umiskjennelig. Jeg kan kjenne igjen bildene hans bare på ikonet. De har vanvittig myke og fine mellomtoner, graderingen er helt utrolig finoppløst, og nevnte jeg fine korn? Men det som jeg kanskje synes er morsomt er at jeg lenge har strevd med å få til negativer, med en kvalitet tilsvarende det jeg ved som kanskje kan vise seg å være et uhell, fikk til på en rull på tampen av fjoråret. Denne hadde helt egne kvaliteter som jeg ikke siden har kunnet gjenskape. I en samtale med nettopp Mike har jeg kommet frem til følgende teori:

Det som kan ha skjedd med denne rullen som gjør den litt spesiell er at den kan ha blitt fremkalt i en lav-soda-konsentrasjon versjon (altså slik Mike har gjort det). Utilsiktet selvsagt, men det var etter denne rullen at jeg oppdaget at sodiumkarbonat i trippel styrke har lett for å få et krystalisert bunnfall ved kjellertemperaturer, noe som vil svekke styrken på resterende flytende andel. Ikke noe problem egentlig, jeg har siden løst ved å varme løsningen opp før fremkalling. Slik sett kan dette ligne på C-C-L, men forskjellen er at man fremkaller som for C-C-M eller H, men tilsvarende tider og med vanlig agitasjon.

Se mine poster for å kanskje få en ide om hva jeg mener

http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1081690

http://www.apug.org/gallery1/showima...mageuser=39149

http://www.apug.org/gallery1/showima...mageuser=39149

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei Eirik

Jeg tenkte å se på bildene til Mike som du henviser til, men finner ham ikke på den identen du oppgir?
    Odd Magne

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    31

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk FiatluX.

Jeg tok Mikes variant av C-C-M og brukte den på to filmer igår. Den har redusert sodiumkarbonatinnholdet til 40g/l, men er ellers helt lik. Dette er fortsatt mye mer enn C-C-L, men så nær som 75% av vanlig mengde. Mike kjører vannbad, og det gjorde jeg også, noe som kanskje kan forklare at selv om jeg ikke justerte fremkallingstiden, fikk jeg likevel heller en anelse overfremkalling enn under. Jeg skal skanne bildene etterhvert, men de ser veldig fine ut der de tørker.

Film 1: TMX eksponert ved EI 100 ca, vannbad i 4min, fremkalling i 16min ved 20C
    Film 2: Shanghai GP3 (takk Helge Sverre), ved ca 160 EI, vannbad 4min. fremkalling i 13 min (12+1 da Caffenolen var gjenbrukt) ved 20C

Hvorfor tester jeg ut dette? Jo, som sagt, jeg har en teori om at det blir ennå finere mellomtoner og finkontrast med denne blandingen, altså en tilnærming til C-C-L, men fortsatt hurtig fremkalling. Spennende å se resultatene.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Kan selvsagt ikke poste bildene til Mike her, men en lenk eller to til utvalgte bilder kan jeg legge ut. Disse mener jeg best viser hva hans metoder kan gi av fremragende tonalitet:

http://www.flickr.com/photos/3907610...in/photostream

http://www.flickr.com/photos/3907610...in/photostream

http://www.flickr.com/photos/3907610...57621901921058

http://www.flickr.com/photos/3907610...57621901921058

Det kunne vært mange fler.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Et par resultater fra GP3 og C-C-MRS som jeg velger å kalle det. Dvs C-C-M med Redusert Sodium konsentrasjon. Resepten blir da:

40g/l Sodiumkarbonat
    40g/l Pulverkaffe
    16g/l Askorbinsyre

12min ved 20C normalt, men siden det var film nr to gjennom samme suppe, 13min. I dette tilfellet har jeg hatt filmen i vannbad i 4min først. Funket ganske bra synes jeg.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin