Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,589   Posts: 1,545,879   Online: 1127

Page 57 of 91 FirstFirst ... 7475152535455565758596061626367 ... LastLast
Results 561 to 570 of 902

Shooter
    Multi Format
    Hei Ezzie, takker for kontant svar! Til Lucky filmen: Tror den kan ha sine kvaliteter (- noen taler om aura?).
    For meg krøllet den innmari etter tørring. Er du happy med resultatet, kan du overta den siste jeg har igjen.

I morgen vikingtur til Vestfold, håper på bilder av den nye osebergmodellen. Nå med Yashica LM.

Vh helgesverre.

Shooter
    Multi Format

Acros i C-C-L, halvformat - Hvilke trollskaper har ødelagt for meg ?

Ja, det store spørsmål er altså HVA HAR SKJEDD HER ?
    FILM acros 100 @ EI 100. Konica AA-35 halvformat, automatisk eksponering. Caffenol C-L full stand 70 min.
    Disse rariteten går igjen fem ganger over filmen. Den er skjoldete framkalt, men noen bilder kan reddes.
    Sure kommentarer ventes - ok det.

Bildeeksempler:
    1: Midgard Borre.
    2: Sauer i Spania.
    3: Piken(e) på broen.

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 05-31-2011 at 06:52 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Bildeeksempler til min postering # 559.

Jeg hadde på tidligere tidspunkt problem med både PC og skanning, så derfor kommer eksempelbilder først nå. Kfr. post 559.

Det gjelder framkalling av åtte filmer i 1 L Caffenol. Film nr. 7 og 8 kom ut tydelig underframkalt. Men så spørs det om det egentlig er tilfelle, eller at det er film 1-6 som er overframkalt?
    Her vises skanninger av de to siste filmene, nr. 7 og 8.

Etter min mening er negativene temmelig tynne, og jeg klarer ikke vurdere bildekvaliteten som framkommer ved skanning.

Bildeeksempler:
    1: Høyspent. Film GP3 - optikk Yashikor 3,5/80 (Tessar-kloning).
    2: Løvetann. (Som over.)
    3: Tåke 1 - Film Ilford Pan 400 - Optikk FD zoom.
    4: Tåke 2 - (Som over.)

Jeg ser at Canon FD optikk tegner skarpere enn Yashicas, eller også er det filmen? (Ilford Pan 400 er en billigversjon fra Harman som jeg må hente fra Asia.)

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 05-31-2011 at 10:44 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Efke KB 25 - Caffenol C-L

Her er en test av Efke KB 25 framkalt etter anvisning fra FiatluX i post # 556.

EOS 33 - EF 17-40/4 L (her ved 40mm friholdt).

Bildeeksempler:
    1: EI 50
    2: EI 100
    3: 17. mai, EI 50
    4: EI 25, fokusfeil eller skjelving.

Ser for meg ut til at av disse er EI 50 den riktigste eksponering. (?)

Vh helgesverre
    __________________________________________________ ______
    Jeg er Zeis fan .....
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000019.JPG   000018.JPG   000012.JPG   000020.JPG  
    Last edited by Helgesverre; 05-31-2011 at 12:37 PM. Click to view previous post history.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    Ja, det store spørsmål er altså HVA HAR SKJEDD HER ?

Vh helgesverre.

Kan det være at du har hatt problemer med å få filmen ordentlig på spolen ved fremkalling. Noen ganger når jeg har brukt metallspoler har jeg hatt problemer med at filmen har blitt liggende "inntil hverandre" på spolen. Da har jeg noen ganger fått "skygge" av fremtrekksrutene på deler av filmen. Greier jeg å uttrykke meg forståelig??

Om dette kan ha skjedd har vet jeg jo ikke, men det er den nermeste forklaringen jeg har.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67

Om postering # 559

Prøver meg på en kommentar her også:

Jeg synes eksponeringen din ser fin ut. De to første bildene har i alle fall greie tegninger i de mørke partiene, og dermed er jo eksponeringen grei. Videre er det jo toneomfang helt opp til de lyse partiene i skyene, og filmen er i alle fall ikke overfremkalt. De ser litt gråe ut, men dette er vel ikke mer enn at du kan rette det opp i fremkallingen av bildet. Mulig også at du kunne fremkalt filmen en anelse lengre.

De to siste er også fine. Men det kan se ut som om det er litt lite tegning i de mørke partiene i bjørkestammen, men dette er i alle fall marginalt - kanskje en 1/2 blender? Det hvite i bjørkestammen kunne kanskje ha vært litt lysere. Men igjen, det kan du ta igjen i fremkallingen av bildet.
    Og ellers, å måle lyset godt og nøyaktig i tåke, er ikke enkelt.

Og en liten ting til slutt. Jeg kommenterer ut fra hvordan dette fungerer for meg i mørkerom. Jeg er svært ukyndig med skannig.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    Jeg hadde på tidligere tidspunkt problem med både PC og skanning, så derfor kommer eksempelbilder først nå. Kfr. post 559.

Det gjelder framkalling av åtte filmer i 1 L Caffenol. Film nr. 7 og 8 kom ut tydelig underframkalt. Men så spørs det om det egentlig er tilfelle, eller at det er film 1-6 som er overframkalt?
    Her vises skanninger av de to siste filmene, nr. 7 og 8.

Etter min mening er negativene temmelig tynne, og jeg klarer ikke vurdere bildekvaliteten som framkommer ved skanning.

Bildeeksempler:
    1: Høyspent. Film GP3 - optikk Yashikor 3,5/80 (Tessar-kloning).
    2: Løvetann. (Som over.)
    3: Tåke 1 - Film Ilford Pan 400 - Optikk FD zoom.
    4: Tåke 2 - (Som over.)

Jeg ser at Canon FD optikk tegner skarpere enn Yashicas, eller også er det filmen? (Ilford Pan 400 er en billigversjon fra Harman som jeg må hente fra Asia.)

Vh helgesverre.
    Hvordan negativene ser ut er litt vanskelig å vurdere på grunnlag av en scan. Jeg opplever at ingen scannede bilder er fiks ferdig for presentasjon. Men disse her er da heller ikke ille Helge Sverre. Min arbeidsflyt er tilpasset min smak og min måte å scanne og etterbehandle. Det er mulig mine negativer ikke vil gjøre seg like bra når jeg får somlet meg til å få på plass et mørkerom, tiden får vise. Jeg scanner så bredt som er nødvendig for å få med meg all informasjon i negativene (dvs det scanneren klarer). Det gjør scannene nokså kontrastløse i rå, ubehandlet form. I etterbehandlingen drar jeg opp mellomkontrast og justerer svart og hvit nivå for å få litt pønsj tilbake, tilpasset hver enkelt bilde.

Konklusjonen er altså, for scanning og digital etterbehandling ser jeg ikke noe ved disse bildene som tilsier at du gjør noe galt. De er godt innenfor det som må til for å kunne få et godt digitalt sluttresultat. Om de er for tynne for et godt våtroms print, det er litt vanskelig å vurdere.
    Last edited by Ezzie; 06-01-2011 at 02:02 AM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67

Om Efke 25 KB

Enig, 50 ASA ser mest riktig ut.
    Samtidig merker jeg meg spillerommet for eksponering som ligger i filmen og Caffenol. Tror det hadde vært mulig å få frem gode bilder med alle variantene. Og med litt finjustering av fremkalligstiden er det nok mulig å jobbe med filmen på både 25 og 100 ASA?

Tusen takk for at du deler erfaringen med oss andre

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Ja. Enig med Odd Magne, jeg har også lyst til å prøve Efke 25, og dine tester viser jo at det kan gi gode resulater. Takker.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Jeg scanner så bredt som er nødvendig for å få med meg all informasjon i negativene (dvs det scanneren klarer). Det gjør scannene nokså kontrastløse i rå, ubehandlet form. I etterbehandlingen drar jeg opp mellomkontrast og justerer svart og hvit nivå for å få litt pønsj tilbake, tilpasset hver enkelt bilde.
    Amen!

Og til Helge, prøv med 50 asa, 60-65 minutter C-C-L næste gang for at få lidt mere spillerom til etterbehandlingen.. Der er temmeligt meget punch i dine efke 25 billeder, næsten for mye hvis de altså er relativt ujusterte efter scanning ! Husk at jeg bruger 4X5 og derfor har justeret/tilpasset min fremkallning efter det.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin