Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,959   Posts: 1,558,097   Online: 1077

Page 58 of 91 FirstFirst ... 8485253545556575859606162636468 ... LastLast
Results 571 to 580 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by FiatluX View Post
    Amen!

Og til Helge, prøv med 50 asa, 60-65 minutter C-C-L næste gang for at få lidt mere spillerom til etterbehandlingen.. Der er temmeligt meget punch i dine efke 25 billeder, næsten for mye hvis de altså er relativt ujusterte efter scanning ! Husk at jeg bruger 4X5 og derfor har justeret/tilpasset min fremkallning efter det.

Hei

Det er et meget viktig poeng det der. Jo større negative, jo mer kan du fremkalle den, og likevel beholde nok informasjon i de lysere partier. Noe som er til gode for skyggepartiene. Ennå en fordel å gå stort. Roger Hicks (Rangefinder Handbook mannen, en særs kunnskapsrik mann, med en proff våtromsprinter til kone) har jeg samsnakket med noe, og han anbefaler at man fint kan legge til 10% fra 135 til 120, og det samme gjelder sikkert mellom 120 og 4x5.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

En glad dag, se hva jeg fant !

Ryddet i skapet i dag, flyttet en stabel skjorter, og under dem hadde tre kameraer gjemt seg. Ligget der fra i høst, og jeg har faktisk ikke savnet dem. Et Canon F1n påsatt motor, et Canon T90 og et Yashica Mat EM. To hus hadde eksponert film inni, og gjett som jeg har lurt på hvor de filmene var blitt av!

Vel, dette blir vel regnet som chatting, og det er neppe dette forum tenkt til. Men gleden må fram. Nå er Canonhusene ilagt Efke KB 25, så nå skal det parallelltestes opp og ned med flere framkallere.

Og så skal jeg lage meg litt kaffe.

Takk ellers for kommentarene, det kommer jeg tilbake til.
    Vh helgesverre

Shooter
    Multi Format

My lucky Chinese Lucky 100 film.

Så vidt jeg vet, produseres det i Kina tre sort-hvitt film-merker. Disse er uavhengig av hverandre. Disse er Shanghai GP3, Lucky og ERA.

Her har jeg testet en 120 film Lucky 100 i Caffenol.
    Det noe spesielle ved Lucky er at den enten mangler antihalasjonsbelegg, eller også er dette belegget minimalt.

Antihalasjonsbelegget finnes på en film for å hindre lys fra å stråle tilbake fra filmbasen og reeksponere emulsjonen på tilbakeveien. Dette ekstra lys øker ikke bare tettheten, men siden dette lys ikke er så skarpt fokusert som det var på vei inn, skaper det et "halos" rundt motivet. Dette skjer mest tydelig i høylysene. Men, det kan være presist den effekten jeg søker etter!
    Nogenlunde samme effekt kan oppnås ved å bruke en eldre objektivtype, f. eks. uten coating, og benytte største blender. Og enda bedre i kombinasjon med en slik film som Lucky 100. (Jeg antar at dette er elementært for dere som leser dette!)
    (Jeg prøver å skjerme min identitet, men avslører vel her en "fotolærer" fra 1958 av.)

Ydermer erfaring med Lucky 100: Den krøller lett ved tørring, blir nærmest en spiral, og kan derfor være uartig ved skanning.

Jeg ser fra notater at denne film er framkalt slik:
    Soda 40 g/L
    Askorb 16 g/L
    Kaffe 40 g/L
    Forbløting 4 min, innledende agit. 1 min, deretter 3X/min.
    Total tid 12 min.

De viste bildeeksempler viser ubehandlede filer.

Bilde 1: Hvitveis i snauhogst.
    Bilde 2: High voltage.
    Bilde 3: Museal heisekran. (Fokusproblemer.)

Optikk til alle bilder: CZ Distagon 4/50.

Vh helgesverre.

Last edited by Helgesverre; 06-01-2011 at 03:03 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Bare en kort korreksjon. Bildet "High voltage" over er tatt med CZ Planar 2.8/80.

Så til hytteliv i de dybe skove medbringende gjenfunnet Yaschica Mat EM. God helg.

Vh helgesverre.

Shooter
    Multi Format

Neopan 400PR-120 / Caffenol C-L stand 70 min.

Hvordan kan eksempelbildene under være fra samme film? Eksponert som ISO 400, nøye !! målt i skyggene. Denne filmen behersker jeg mye bedre i andre framkallere.

Negativene ser overeksponert / overframkalt (?) ut. Største problem mener jeg er stor kontrast, i sol blir den ekstrem, bedre i sløret lys.

Filene er ubehandlet. Som jeg nevnte før, har jeg hverken nok kunnskap eller software til slikt.

Objektiver er CZ for Hasselblad.

Vh helgesverre.
    __________________________________________________ __________
    Jeg er Zeiss fan - Hva fan er du?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000041.jpg   000052.jpg   000058.jpg   000054.jpg   000043.jpg  

000047.jpg   000050.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 06-04-2011 at 03:30 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Nok et bobskudd - Fomapan 200 - 135 / Caffenol C-L semi-stand 70 min.

Fomapan 200 er definitivt den fomafilm jeg liker best, ville ikke ha gått av veien for et ektekap med den. Men i Caffenol gikk det galt, og vet ikke hvorfor.

Disse filene ER BÅDE SKANNET OG BEHANDLET i en fotolab, en enkel korrigering slik de ville gjøre hvis jeg ville bestille kopier. (Støv er ikke tatt bort).

Objektiv: Voigtländer Nokton Classic 1,4/40.

"Titler":
    1: Fraflyttet fincha.
    2: Olivenlund.
    3: Andalucisk bekkefar.
    (Nesten litt dumt å sette tittel på bildene, men når de er så pass dårlige, er det greit å vite hva de forestiller).

Vh helgesverre.
    __________________________________________________ _
    Tross alt, jeg er Zeiss fan - Hva fan er du?
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000028.JPG   000029.JPG   000032.JPG  
    Last edited by Helgesverre; 06-04-2011 at 04:23 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Nå vil jeg tale om to gode bilder !

Her i tråden er det oftest kjemi det gjelder, og fotografiets hovedelement - selve bildet - kommer i bakgrunnen. Slik er det vel en gang bestemt, og det er for så vidt greit nok. Selv har jeg lagt ut en del bilder som illustrerer problemer og vansker jeg møter med Caffenol. Bildene er der ikke pga komposisjon eller regler for perspektiv ol.

Nå bryter jeg kanskje trådregler ved å ta fram et par bilder og fortelle hva de gir meg av emosjonnelle inntrykk og andre følelser i sinnets dyp.

Bildene er tatt av Ezzie. Jeg vil ikke gi kritikk à la bruk av KBr eller soda, plus/minus minutter, osv.

BILDE I
    Dette er et klassisk motiv, dog ikke utslitt. Umiddelbart føres mine tanker til renessansen og dens lover for bildende kunst. Jeg fornemmer her inntrykk fra både den venezianske og florentinske skole - uten at fotografen vel har tenkt meget i de baner. I Firenze var hovedvekt lagt på strukturtegning og komposisjon. I Venezia var lys og farge satt i høysetet, noe som gav en fornemmelse av ro.
    Men jeg vil også en tur innom den flamske maleren Jan van Eyck, den "store fornyer". Han var den første (?) som skulle anvende oljefarger til erstatning for de tidligere temperafarger (med eggehvite som bindemiddel). Resultatet var en realisme i gjengivelsen som nærmer seg det fotografiske bilde.
    Til overmål har Ezzie trukket inn en flik av barokkens akantusranke ved å sette på et overheng av blader, dog er akantusens ekeløv byttet ut med lønneblader. Men skit!
    Selv om ro er et viktig moment ved motivet, synes jeg det mangler et lite preg av liv. Dette blir ofte en fotografs dilemma, ofte må man alliere seg med noen - f.eks. et "kjærestepar" hånd i hånd, kanskje en hund eller to. Renessansekunstneren ville trolig sette inn et par mennesker som bedrev noe.
    Konklusjon:
    Ezzies klassiske motiv inneholder nevnte elementer i komposisjonen; ro, lysspill og perspektiv. Kanskje ved å anvende Caffenol er det også framkommet en strukturtegning i murflatene som løfter fram en realisme som selv en van Eyck ville nikke bifallende til. Selvsagt har motivet også en stor dose romantikk.
    Et meget godt arbeid, Ezzie!

BILDE II
    Hvor går så mine tanker her, tro? Jo, her er hovedelementet perspektiv. Da vil jeg gå til arkitekten Brunelleschis (ca. 1400) matematiske regler for nøyaktig perspektiv, noe som gav en dybdevirkning som før var ukjent.
    Kjekt å se at Ezzie bryter meget med Brunelleschi, selv om dybdevirkningen derved slett ikke går tapt. Regler kan nemlig brytes! Og ofte er det dette som trekker fram en spesiell stemning. Brunelleschi ville muligens heftet seg ved at horisontlinjen er lagt slik at bildet deles likt i to. Dessuten er lyktestaken plassert i bildets sentrum, i stedet for i et av bildets klassiske interessepunkter. (- Ingen stor synd for 600 år siden, heller!)
    Hva jeg mener:
    Skyer og hav danner en fornem dybdevirkning. Rampens V-formede sidelinjer forsterker dette. Liv finnes i bølger og skyer, og funksjonelle elementer finnes i navigasjonsstaken og rampens ringer for båtopptrekk. Hvis jeg nå satt antrukket for et sjøbad, ville jeg trolig føle meg suget inn i motivet, ut til lys og liv, med en spenningsfylt higen mot det som finnes i himmelranden.
    Dette er også bra, Ezzie. Som kystmenneske liker jeg dette bedre enn bilde I.

Vh helgesverre.

La Citadelle de Blaye #1 by Eirik0304, on Flickr

Boat ramp on the Gironde by Eirik0304, on Flickr[/QUOTE]
    Last edited by Helgesverre; 06-05-2011 at 08:30 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Jeg skulle vise noen studenter noen eksempler på bildekritikk. To av kritikkene (av Ezzies bilder) ble gjort rett på tråden her. Etter en stund gikk det selvsagt i lås og lot seg ikke fjerne. Noen som vet hvordan slikt gjøres? Nå er jeg ikke uenig med meg selv i det som er skrevet, men meningen var å printe ut, og så slette.
    Vh hs

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei Helgesverre;
    jeg vet desverre ikke hvordan du kan få slettet denne anmeldelsen.
    Men Ole Tjugen er jo moderator, og det er mulig han kan hjelpe deg? du kan jo ta kontakt med ham på mail.

Men etter mitt syn kan du med god samvittighet la anmeldensen ligge. Eirik fortjener den, og den er lærerik for oss andre også.

Slik grundig kritikk kunne vi alle ta lærdom av. Her på forumet blir det ofte korte, knappe tilbakemeldinger.

Shooter
    Multi Format

Takk

Til OMU. Takk for at du letter byrden fra mine skuldre. Og så kan jeg i ro sette meg og pakke ut mitt "nye" 6x6 utstyr. (Jeg er retro - very much so)!
    Vh hs.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin