Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,011   Posts: 1,524,642   Online: 965

Page 62 of 91 FirstFirst ... 12525657585960616263646566676872 ... LastLast
Results 611 to 620 of 902

Shooter
    Multi Format

To timer i Oslo - Tretten minutter i Caffenol.

Man ville kanskje si "i Ezzies fotspor". Men denne lille fotoruten i Oslos sentrum har jeg fulgt i mange år, mest med diapositiv film. Denne gang med svarthvitt i gammelt kamera og uten stativ. Utmerket fotolys, skulle bare ønsket litt regn på gatesteinen. Verst var å vente til alle japanske turister trakk unna fra motivet. Dessuten pekte og lo de av meg som ikke fløy rundt med det siste innen digitalt utstyr.

Så til det tekniske. Stativløs og tider ned til 1/15 sek er noe krevende. Da blir det å støtte opp mot et tre eller søppelkurv. Objektiv Yashinon 3,5 / 80 mm. Fuji Neopan 400 @EI 400 framkalt som første film i 1L Caffenol uten forvæting! 13,5 minutter, C-C-H med 1,04 g KBr. (Jeg har foreløpig gitt opp standframkalling med Caffenol.) Resultatene viser fortsatt for høy kontrast, noe som muligens ville la seg ordne i en etterbehandling.

OBS!!! En kjedelig feilskrivning: Filmen nevnt her har fått 4 minutter forvæting.

Vh helgesverre.

Viste eksempler:
    35- Fra kongetrappen til Viktoria terrasse.
    37- Slottet.
    39- Karl Johan på sokkel, også kjent som bonapartegeneral Jean Baptiste Bernadotte. Min gamle religionslærer Norderval kjørte ned denne trappen med sin Pobeda etter å ha vært hos kongen og takket for tildeling av St. Olav. Bil og mann klarte påkjenningen. (Frp's fru Hagen gjorde visst det samme - uten å få St. Olav.)
    44- Karl Johansgaten med de mange uforstandige? arkitektoniske innfall. Her er den danske innvandrerarkitekten C.H.Grosch's "disneylandslott". Og vegg-i-vegg universitetets østbygning. Grosch tegnet begge byggene, men det mest uforklarlige er at han satte de to så forskjellige stiltypene inn til hverandre.
    48- Nærmere slottet (Grosch var med å tegne det også) kommer man ikke. Grosch disponerte visst nok to etasjer som bolig i sitt praktbygg, i dag ødelagt av uhistoriske markiser og reklame.
    46- Om uret i østbygningen er opphav til betegnelsen urbygningen vites ikke, kan også hete slik fordi dette var den første del av universitetet som ble påbegynt. I Ibsens siste levetid var det her han hver hverdag stanset og korrigerte sitt lommeur, på vei til portvinsglasset på Grand. Og bak disse minnerike vegger mottok lille jeg min første akademiske utdanning i filosofi, psykologi og statistikk. Burde heller valgt vestbygningen og studert jura og blitt en rik advokat?
    52- Nationaltheater, ikke tegnet av Grosch.

Neste postering viser film framkalt likedan, men med forvæting.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000035.jpg   000037.JPG   000039.JPG   000044.jpg   000048.JPG  

000046.JPG   000052.JPG  
    Last edited by Helgesverre; 07-05-2011 at 06:26 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Pre-wet or not...

Det å forbløte film lærte jeg tidlig å gjøre hovedsaklig av tre grunner. Viktigst var å få bort luftbobler fra emulsjonen, som resulterte i hull eller svarte prikker på kopiene. Dernest var det greit å få vaske bort antihalasjonsbelegget hvis framkalleren skulle brukes flere ganger. Hvis temperatur skulle være pinlig nøyaktig, var et bad i den bestemte temperatur også egnet. Det var aldri snakk om at forvætingen skulle bløte opp emulsjonen og gjøre den mer "åpen" for framkalleren, eller kanskje nettopp det motsatte?

Her kommer film 2 fra runden i Oslo, Neopan 400 @EI 400. Filmen er den andre i 1L C-C-H brukt i postering # 611. Samme tid og framgangsmåte som den første Neopan, men nå med forvæting i 4 minutter. Jeg er ikke helt i stand til å se nevneverdig forskjell på resultatet, men kanskje??

Blås opp noe og kikk, så får jeg høre litt om dine meninger om "pre-wet or not pre-wet".

OBS!!! Jeg har skrevet feil! Første film #611 har fått 4 minutter pre-wet. Filmen her i #612 er uten forbløting. Kjedelig.

Motivene:
    29- Komponist Halvorsens bronsesko og et pappkrus kaffe.
    19- Candid ved Spikersuppa, 1/15 sek / 22.
    15- Bit av KJ gate, ikke etter min smak.
    11- Her tages et minnefoto.
    09- Avslutter med Grosch. Kirkeristen er vel det mest heldige fra hans hånd i Oslo, ved siden av universitetskomplekset selvsagt. I Kirkeristen har han utnyttet terrenget med en hesteskobygning og således skjult en stygg skrent. Kirkeristen med brannvakten er det av meg mest fotograferte motiv i byen, tatt fra alle vinkler og kroker. (Falsk lys inn fra øvre høyre hjørne? eller skygging fra en finger?)

Med oppriktig sommerhilsen fra Oslo,
    helgesverre.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000029.JPG   000019.jpg   000015.jpg   000011.jpg   000009.jpg  

Last edited by Helgesverre; 07-05-2011 at 06:19 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Gammel Tri-X i Caffenol.

Jada, masa er her igjen. Tenker snart å ta en lang pause fra kaffelaget, virker som at mange har flyktet fra dette forum siden jeg begynte å anvende min ytringsfrihet her. Det finnes dessuten andre fremkallere, også digitalen som må pleies før det går i glemmeboken.

Nå gjelder det Kodak Tri-X. ((Hvordan uttales det forresten? Stod en gang på Manhattan (indiansk for "stedet der vi drakk oss fulle") i en stor fotobutikk og bad om trieks. Det hadde de ikke.))
    Jeg tror jeg i min stappfulle filmfryser har nesten 30 stk. Tri-X 120-filmer exp. 2002, 2003 og 2004. Må bruke av dem før de blir muséale. Har du lyst å prøve et par, er det berre å seie ifrå.

Den prøvde Tri-X var fra 02 eksponert @EI400. Den gikk i den samme literen med C-C-H som er brukt i posteringene ovenfor.
    13,5 min. 20C, forbløting 4 min.

Resultatene nedenfor viser mine nære "linsetest-motiver". Objektiver CZJ 2,8 / 180 (blomsterbilder) og CZJ 4 / 50 på P6 kamera. Filmbasen virker svakt! sotet, noe som tyder på at emulsjonen lider av det jeg kaller "gammelmannssott". Dvs at den kan ha vært noe ugunstig lagret.
    Bedøm selv, og kom gjerne med råd.

Vh helgesverre.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000003.jpg   000001.jpg   000007.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 07-05-2011 at 11:17 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    EN ting er sikkert Helge Sverre, Neopan 400 gruser Tri-X i korngaloppen. Det gleder meg som har noen ruller jeg fikk av deg. På en litt grå dag synes jeg du kom mer enn greit fra det. Mulig at med den fremkallingen du kjørte her at du kunne ha pushet filmen ett stopp?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Fortsatt gammel film.

Først kort replikk til Ezzie. Tanken om pusjing er nærliggende og så hos meg. Spesielt kanskje med tanke på skanning. Men hva med skyggene? Jeg ser klart at skyggepartier på negativene inneholder informasjon som ikke kommer fram ved skanning. Om disse ville komme ut hvis jeg lærte meg bildebehandling, vet jeg ikke. Men jeg er sikker på at mye av denne skjulte informasjonen ville jeg få fram ved å gå i et våtmørkerom. Akk, det var tider det!

Så til gammelt rusk. En film av merket Efke KB 400, antas å være ompakket Ilford, kanskje HP5? Neppe Ilford Pan 400.
    Eksperimentet her gjelder at filmen er ca. 10 år utdatert, og verre, den er med hensikt oppbevart 12 år i ugunstig klima i mitt kjøkken. Heller ingen innpakning rundt kassetten. Tenk deg os fra sauser og stekt flesk. Siste året har filmen stått blant krydder like ved komfyren. Rene filmtorturen altså.
    Hensikten har vært å se hva filmen tåler. I forrige uke ble den eksponert, ikke som 27 din, men 22 din. Det var et klokt valg, for mye av hastigheten var reist bort.
    Framkalt i C-C-H 15 minutter, 20C, forbløting 4 min. Objektiv Color-Minotar 2,8 / 35. Resultat nedenfor.
    Vh helgesverre.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails F1000001.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 07-05-2011 at 12:38 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Feriemodus og lang fotoweekend.

Først en generaldigresjon. Ad annen vei enn dette forum er jeg blitt noe korrigert angående universitetets Domus Acamedica aka Urbygningen (postering #611). Den kalles faktisk slik pga uret. Morgenbladet av 1853 meddeler at "uret er høyt skattet som tidsregulator for hovedstaden". Ikke slik i dag, nå går det nemlig som høyvekta i Moss. Vel, dette har meget lite med Caffenol å gjøre, bortsett fra at også den væsken har med minutter og sekunder å gjøre.

Så er jeg ute etter råd. Weekendens filmer blir Tri-X fra 2002 (konf. post #613). Jeg vil eksponere forsøksvis fra EI 400 til 800. Men jeg trenger tips om Caffenol-resepten her. (Kan selvsagt våge meg på en stand-prosess igjen.)
    Ezzie!!! - Går C-C-L med lavt soda brukbart her, vil det redde unna sløret ??

Enda en ting jeg undres på. Framkalte en GP3 100 som bare var halvveis eksponert. Den siste biten av sluttenden (som altså skulle være blank) hadde tydelige avtrykk etter tallene på papirets ytterside. Hva er grunnen? Eneste jeg kan tenke meg er at jeg en stund kan ha hatt den eksponerte filmrullen liggende på bordet i sollys uten at jeg hadde vrappet den inn i tinnfolie. Kan virkelig sollys trenge gjennom flere lag med svart papir? En "kjemisk" prosess eller feilproduksjon kan det vel ikke være, da ville vel tallene ha vist seg i hele rullens lengde.

Med undring, helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 07-06-2011 at 02:39 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Ikke prøvd Tri-X ennå jeg Helge Sverre. Det har Odd Magne. Dette er de trådene jeg har funnet hvor han snakker om temaet:

http://www.apug.org/forums/viewpost.php?p=1126529

http://www.apug.org/forums/groups/sk...15min-20c.html

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Farge negativfilm til svarthvitt - - i Caffenol ?

(@Ezzie; takker for tipsene. Jeg er godt i gang.)

Jeg har noe freidig kalt meg selv "multi shooter". Det betyr ikke annet enn at jeg bruker film fra 16 mm (sub miniatyr) til 120. Rett nok har jeg i tillegg gamle - og sikkert ubrukelige platekameraer - som jeg kun har som samlerobjekter.

Nå ønsker jeg å bruke mine 110 kameraer. Jeg har kun negativ fargefilm. Og jeg ønsker en henvisning til framkalling i Caffenol - til svart-hvitt selvsagt.
    Dessuten sitter jeg på en god del C-41 film i 120 format som jeg godt kunne tenke meg å leke litt med i Caffenol.

Jeg hører at Adox er på vei med en ny 110, ISO 400 film (svart-hvitt), og skulle gjerne ha sett at den var ISO 100.

Noen hjelp å få til tips ang. Caffenol?

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 07-10-2011 at 03:45 PM. Click to view previous post history.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hei Helgesverre;

Jeg følger da tråden selv om jeg ikke har bidratt så mye i det siste....

Gammel fargefilm: Jeg har gjordt dette et par ganger og jeg synes resultatet blir "dårlig". Med dårlig mener jeg at filmene blir ganske så mørke og nesten helt umulig å arbeide med i mørkerommet. Men jeg fikk frem nok informasjon til at filmene fint kunne skannes. Jeg brukte C-C-M begge gangene.

Den ene gangen var det en gammel film (1989) jeg fant i en gammel fotobag, og der kom det frem flotte bilder av døttrene mine. Ville ikke vært filmen foruten, men negativene var svært dårlige.

Og så fortsatte jeg med en gammel Kodak, og resultatet ble like dårlig. Så min konklusjon var at jeg ikke gidder bruke tiden på en film som er så vanskelig å arbeide med. Da setter jeg heller i en ny S/V-film og får resultater jeg kan arbeide med.

mvh
    Odd Magne

Shooter
    Multi Format

Takk til OMU.

Hei, ditt avsluttende postulat må man vel være enig i. Frisk film til mer viktige foretak. Men det er lov å være litt leken og tøyseforske litt.

Noen erfaring med konvertering av filmfiler til svarthvitt? Eller er det annen kjemi enn C-41 som er bedre egnet enn Caffenol når farger er uvesentlig?

Jeg har liten lyst til å slenge en god slump fargefilm i søppela.

Vh hs.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin