Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,900   Posts: 1,584,389   Online: 667

Page 63 of 91 FirstFirst ... 13535758596061626364656667686973 ... LastLast
Results 621 to 630 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg prøvde en rull med ukjent fabrikat farvefilm som lå igjen i et kamera jeg fikk for en tid tilbake. Den kom ut helt blank. Kameraet har fungert siden, så hva det berodde på vet jeg ikke. Jeg har ikke noe lager av farvefilm, så jeg lar også den ballen ligge. Skal gå til innkjøp av noen ruller Ektar til en reise til Frankrike om et par uker, men den blir sendt til lab etterpå.

Igår gjorde jeg mange feil, og vi får se hvordan det blir når jeg begynner å skanne filmene utover uka.

4 filmer: 2 ERA 100 135/36 noe over utløpsdato, 1 Neopan 400 120 også kun et par år for gammel, og en rull Delta 400 120, også den ikke alt for gammel.

ERA eksponert etter boksen, dvs EI 100. Neopan'n det samme. Delta 400 ved EI 800.

Første feil: Den oppdager jeg først etter å ha fremkalt filmen, men feilen skjedde under eksponeringen. Neopan 400 i C-C-L 60 min semistand skal IKKE eksponeres etter boka, men pushes minst ett stopp!

Andre feil: Jeg pleier å løsne litt på endelokket på 135 film før jeg slår av lyset, men bare akkurat så det ikke slipper inn lys. Men på disse ERA burkene satt de så løst at de gikk rett av. Ser ut som jeg har reddet den ene filmen noenlunde (lærte til neste rull). Fremkalt i C-C-M i 13min ved 20C. Noe mørke negativer, kan nok pushe denne 1 stop ved samme fremkalling.

Tredje feil: Fremkalte en rull med Neopan 400, og foruten å ha eksponert den vel hardt, gitt C-C-L'ens nokså fremtredende kompenserende effekt, så glemte jeg å ha i KBr. Merkelig nok ser det ut til å at det kan gå bra. Men det får vi se når det skannes.

Fjerde feil: Fremkalt Delta 400 etter Neopan'n. Tanken var å ha fersk C-C-L til den filmen som var pushet, og gjenbruke suppen til den filmen som var eksponert ved bokshastighet. Feil 3 og 4 bido nok til å forverre feil 1.

Men jeg har litt igjen å skanne nå, en og en halv rull ERA (..og en halv fordi kameraets fremtrekksmekanismen hang seg halvveis), samt to ruller 400. Mye familie og vennebilder, så ikke mange havner her. Men håper å ha noe å vise til etterhvert.

God sommer!

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg må korrigere meg selv fra post #610. Det er en Tominor (Yashicor) ikke en Tominon (Yashinon) som sitter i Royalen. Uansett ser den ut til å fungere helt utmerket.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Tominor / Royal

Bilder du viser tatt med din Royal sier meg at objektivet må være firelinset, som noen Yashicor var - (og således identisk med Yashinon). Ellers var Yashicor-glass en trippelsak.
    Du kan se gjennom objektivet med full blenderåpning rettet mot en lyspære. Greier du å telle åtte refleksjoner i glassene, er det en firelinset sak, og trolig en Tessar-type.
    Ellers lurer jeg på om framtrekket er gått i stå for deg ??

(Og så prøver jeg alltid å spole film tilbake uten at fortommen går helt inn i kassetten. Da slipper jeg å stå i mørket og plundre med min øljekk. Den vil jeg helst bruke til det den er tenkt til. Og så kan jeg også bruke om igjen kassetten når jeg spoler opp bulkfilm.)

Vh hs.
    Last edited by Helgesverre; 07-12-2011 at 04:56 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Helge Sverre. Skal sjekke linsen neste gang den er tom for film.

Ellers har jeg skannet Delta 400 filmen. Den var eksponert ved EI800. Og det passer nok utmerket i situasjoner med god kontrast, men kanskje ikke når det er grått og trist. Uansett et meget hyggelig bekjentskap. Mye glattere og finere enn HP5+, og mye bedre tonalitet enn mine forsøk med TMY-2 i Caffenol. Kanskje ikke like skarp som de nevnte, ei heller Rollei Retro 400, som tross kornighet var veldig skarp og fin og med god mellomtonekontroll. Bestilte sporenstreks noen ruller hos Fotoimport.

Altså, Caffenol-C-L, semistand 60minutter (EI800), 1.2g/l KBr, 5 min vannbad:

Moss Docks by Eirik0304, on Flickr

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

.... de gustibus non desputandum est ... Nemlig !!

Slik sa de gamle romere når man skulle unngå at uenighet utviklet seg til krangel. Altså, ... smak og behag er udiskutabelt ... (Retting av Latin: "disputandum").

Du liker Delta, kanskje fordi du mestrer den. Jeg har mer hell med FP5, og dertil kan jeg spise litt korn. Skal lete og se om jeg finner noe mer Delta.

Dessuten lager jeg en liten sending med gammel film. Jeg er klar over at noen av disse vil du kanskje hate. Men vitsen er at greier du å få til noe, så kan jo jeg se om jeg klarer å følge et stykke på veien. (Og dessuten får mor mer plass i min filmfryser nå når bærsesongen begynner).

Trolig blir det nogenlunde slik (120-film):
    TMax 400; jeg får ikke til hverken 400 eller 100.
    BW400CN; har 15 ruller av den fra 2006. Ser at noen får til denne bra i Caffenol. (Figital Revolution)? Her håper jeg du finner en bra oppskrift. Den skuffer meg enormt i C-41.
    Porta 400; rask fargefilm. Tenker egentlig ikke Caffenol her. Den er vel fullt brukbar i dedikert kjemi.
    Tri-X; den brukte jeg når jeg hadde råd, EI 320 / D76 1+1. Nå har jeg råd, men ikke plass.
    PlusX; ofte min standardfilm ved siden av FP4.

Alt er godt utdatert, ingen retur- eller klagerett. Oppgjør av mellomvære foretas ved at du kunngjør dine resultater for oss andre som prøver og feiler. Kjenner du noen du vil dele filmen med, er det greit.

Jeg ser du har hengt mange av dine bilder ut på noen nettsteder. Artig å kikke på! Selv har jeg aldri vurdert å lete etter noen jeg finner verdige for visning. Kanskje legger jeg etter hvert noen bilder på fjesboka mi. Slekt og venner maser litt for å kunne følge med, men det meste av dette blir personlige aktiviteter og familie. Bildemessig mest uinteressant.

Også stadig artig å se at vi leker med de samme motivene, Moss havn og Jeløya er spennende! Har du forresten prøvd gamlebyen Fredrikstad ved natt? (Det er nattbilder jeg har lyst å prøve BW400CN til, skjønner den har spesielt gode resiprositetsegenskaper og EI 50 - 800 på samme rull i Caffenol. Høres kreisi ut)!

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 07-13-2011 at 05:51 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Helge Sverre.

Jeg begynner å få en følelse for hvilke filmer går bra i Caffenol, takket være deg. Jeg er på langt nær ferdig med dine forrige ladninger, men jeg akter å prøve hver film minst en gang. Era100 var forøvrig fine saker. Første rull skannet og den var helt på høyde med TMX på en dårlig dag. Faktisk så god at jeg er litt lei meg for at den ikke finnes mer. Den kunne jeg brukt til mye prøving og feiling. Solid film. Skal skanne en rull til med bilder som kanskje lar seg publisere på nett, liker nemlig dårlig å legge ut bilder av barn, familie og nære venner.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Litt om filmer...

ERA 100: Jeg hører/leser at Lucky har kjøpt opp ERA, og at Lucky-film nå vil spoles i ERA-kassetter. Hvis det er tilfelle, vil jeg innlede en sørgeperiode og synge Requiem over en overraskende bra film. Min yngre broder OB var også happy med den. Jeg brukte den i Rodinal, D76 og Emofin, ikke prøvd den i Caffenol. Det er dette eksperiment ditt jeg er spent på.
    Ønsker du å leke videre med ERA, kan vi dele min restbeholdning, seks filmer til hver. Utdatert for et knapt år siden, men godt lagret. Du vil kunne gjemme noen i enda noen år. Interessert, - si ifra!

Stress: Ikke føle deg presset til å stresse fram resultater i en fart. Fotoarbeid skal gi fred og ro i sinnet.

Privacy: Enig med deg, vær forsiktig med det du legger ut på veven. I fjor gikk jeg i baret da jeg lastet ut bilder av ungdom og det vi drev med. En advokat presenterte meg for et lovverk jeg ikke kjente. Siden har jeg vært overforsiktig.

Kveldssol: Og 90 år gammel Brownie No.2-A. Kneppet av siste rute Verichrome Pan 616 film, med Cokin orange filter. Skal gå i Caffenol uten spole i dåsen. Du skal få vite senere hvordan jeg gjør akkurat det. (Gammel 616-spole er blitt borte for meg).

Bildet ditt av Rockwoolkaia i Moss virker ekstremt bra! Hvordan går det an?

Vh helge sverre.
    Last edited by Helgesverre; 07-13-2011 at 02:41 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Moss havn...

Kommer ikke forbi dette bildet. Nå nærmer du deg Ansel Adams. Minner meg litt om "Moonrise over Hernandez, NM" - et av Adams fotografier som sitter dypest i mitt minne. Flotte valører, selv uten måne!
    hs

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk Helge Sverre. Får jeg ett slikt ett pr rull så er jeg fornøyd. Bakgrunnen til at det ble slik er litt flaks. Det var ett bilde igjen på Kalloflexen som skulle spares. Men så låste Royalen seg og den ble kastet til side for å bla opp Kalloflexen, regnet om fra ISO 100 til 400 i hodet og stilte om i en fart, ferja hadde fått opp dampen, og holdt pusten og takk av.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Shanghai GP3 Caffenol med redusert soda.

Denne saken skulle vel være nok utforsket av Ezzie (kfr postering #540). Her var jeg altså ganske safe ved kopiering av hans fremgangsmåte.
    Fire GP3 skulle fremkalles etter denne oppskrift. Her gjorde jeg det som jeg (og andre) gjorde for årtier siden. Det betyr å fremkalle flere identiske filmer samtidig. Lyst å vite måten? Ingen hemmelighet. Ved fremkalling av 120 film kan to filmer tres i spolen etter hverandre. Dette går vanligvis greit. Men vil du være sikker, lar du ca 15 cm (en drøy 1/2 spoleomkrets) av film nr 2 være utenfor spolen. Dette for å unngå en eventuell overlapping. Denne gang to spoler, dvs fire filmer på én gang i en litersdåse.
    Slik gjorde vi når 15-20 filmer skulle fremkalles en ettermiddag.
    Den store forskrekkelse for meg var da jeg oppdaget at én av filmene ikke var GP3, men Fomapan 200. (I mørkerommet er alle katter grå, og feiltakelsen ble oppdaget etter itreding).
    Ingen vei tilbake. Jeg besluttet å sjanse på at dette kunne gå greit. Foma 200, oks (også kjent som) Ultra og Creative, var prøvd før i annen kjemi, og jeg likte den. Denne Fomapan 200 var beregnet på fremkalling i Caffenol, derfor eksponert etter EI 400. Fremgangsmåten er identisk med Ezzies, UNNTATT DETTE: Ingen pre-wet, og to dråper Tetenal Mirasol vætemiddel tilsatt fremkalleren. (Dette siste var et stort diskusjonstema for årtier siden; kunne være fordelaktig eller også ødeleggende.)
    I denne postering vil du se resultater av GP3. I min neste postering vil du se resultatene av Fomapan 200 - hvis du orker.
    Det jeg ikke liker ved Fomas filmer er den tykke og stive filmbasen (krøller mye), samt den skrekkelige blåfargen.

Her kommer GP3 eksempler: Jpg 01 Borreparken, Jpg 23 Kløyving av eikestamme til skipsbord til Osebergskip, Slottsfjellet Tønsberg. (Begge Yashinon 3,5 / 80).

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 07-18-2011 at 02:18 PM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin