Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,219   Posts: 1,532,223   Online: 826

Page 64 of 91 FirstFirst ... 14545859606162636465666768697074 ... LastLast
Results 631 to 640 of 902

Shooter
    Multi Format
    Vet ikke hvorfor bildeeksemplene ikke ville følge med i min forrige postering. Så her et nytt forsøk. Skanning som fargefilm lager vel her noen ekstra kråketær?

Vh hs.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000023.JPG   000001.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 07-18-2011 at 10:54 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Fomapan 200 i et mislykket forsøk med Caffeno med redusert soda.

Her er fortsettelse av min forrige postering. Hva som gikk skikkelig galt her, må noen hjelpe med å forklare. Kan fogging være pga manglende KBr? Eller manglende forvæting. Eller tilsatt Mirasol?
    Blås opp og se på kornstrukturen. Jeg går og henger meg!
    Bildeeksempler: Parkeringsplass, CZJ 4/50; Broer, CZJ 2,8/180; Ueksponert rute (unexposed frame), fogging?

Vh helgesverre.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000020.JPG   000018.jpg   000016.JPG  
    Last edited by Helgesverre; 07-18-2011 at 02:25 PM. Click to view previous post history.

Thomas Bertilsson's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    296
    Jag undrar vad som hander med oljan som kaffet inneholler.
    Har det nogra negativa konsekvenser po longsiktig forvaring och arkiv-bestandighet?

- Thomas
    "Often moments come looking for us". - Robert Frank

"Make good art!" - Neil Gaiman

"...the heart and mind are the true lens of the camera". - Yousuf Karsh

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Thomas. Jeg tror soda´n holder oljen fra å trenge inn i emulsjonen. Men man vet aldri.

Siste forsøk med Caffenol-C-M og ERA 100 (135) ga like gode resultater som tidligere. Det er en film jeg bruker til alt mulig, og de tidligere rullene har vært brukt til mye personlige ting, så dette er kanskje de eneste bildene jeg kommer til å kunne publisere tatt med ERA. Forbausende god film for å være av antatt lavere kvalitet. Riktignok merket jeg 5-6 små hull i emulsjonen, hele filmen under ett. Men ellers fungerer den utmerket i Caffenol. Litt mer kontrast enn kanskje enn Acros, men ikke ulik TMX.

Bragernes torv by Eirik0304, on Flickr

Lysjøen, take 2 by Eirik0304, on Flickr

House, outhouse, doghouse by Eirik0304, on Flickr

Ypsilon bridge #2 by Eirik0304, on Flickr

Drammen Teater by Eirik0304, on Flickr

Self portrait with white umbrella by Eirik0304, on Flickr

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Thomas Bertilsson's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    296
    Tack for forklaringen, Eirik. Det uppskattar jag. Hoppas du har fortsatt succe med Caffenol!
    "Often moments come looking for us". - Robert Frank

"Make good art!" - Neil Gaiman

"...the heart and mind are the true lens of the camera". - Yousuf Karsh

Shooter
    Multi Format

Gamle filmer i CCL.

Det var fredag morgen. Blandet ut én liter Caffenol CCL (!,5 g KBr). Ville framkalle fire-fem filmer om ettermiddagen.

Det skulle bli en helt annerledes ettermiddag. Noe gikk forferdelig galt i regjeringskvartalet. Stemningen innbød ikke til framkalling. Literflasken ble stående i nesten fem døgn, full og skikkelig korket.
    Likevel lurte jeg på om jeg burde lage ny blanding. Erfarte en gang tidligere at det kan skje noe med en kaffenolframkaller som lagres. Men jeg bestemte meg likevel for å teste suppa.

Film 1 var en ca. 30 år gammel Kodak Verichrome Pan i format 116, altså bredere enn 120-formatet. I mangel av framkallingsspole måtte jeg lappe sammen noe ved å trekke 120-spolen ut, gjøre den bredere og teipe den til midtstanga med grå bygningstape. Tror ikke jeg ville sjanse en viktig film slik.
    Jeg bestemte meg for standframkalling 65 minutter med tre vendinger midtveis. Temperatur 20 gr -(vekslet mellom 19 og 21) i en høy romtemperatur der et kontrollerende vannbad måtte benyttes.
    Filmen var eksponert i et Kodak Brownie bokskamera. To bilder tas med her som eksempel, filmens første og siste bilderute. Jenta i bildet er i dag mer enn 40 år, og dette gjør det mulig å tidfeste eksponeringen til 1984. Siste rute er gjort nå i juli med orange filter (bondegård).
    Jeg tar med dette som eksempel på hva man kan få til med CCL når filmen er eksponert for nesten 30 år siden, og den hele tiden har vært i romtemperatur. En ekspert ville sikkert greie det bedre!

Film 2 og 3 ble framkalt i samme literblanding dagen etter. Disse er begge Tri-X av samme batch, utdatert 2002. Lagringshistorikk er noe ukjent, derfor ble de eksponert etter EI 400, men ser tydelig at 800 ville passet bedre, kanskje også kortere framkallingstid.
    Tid 70 minutter med vendinger etter 15 min (3X), 30 min (2X) og 45 min (kun 1 vending). Dette bør vel kalles semi stand. Temperatur som nevnt for film 1, og med samme konstantproblemer.
    To bilder fra Kongsbergjazz, Yashinon 3,5/80.
    For alle filmene gjelder forvæting 5 minutter og 10 innledende vendinger.
    Filmbasen virker noe sotet, men det mener jeg at jeg stort sett får på all film framkalt i Caffenol. Filene er ikke behandlet.

Vh Helgesverre.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000001.JPG   000003.JPG   000006.jpg   000008.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 08-04-2011 at 10:32 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    To filmer gikk i suppa idag. Har fire til som ligger og venter. Ferietid, ikke vært hjemme på 4 uker, tatt litt farvefilm også, ja det har ikke vært mye fremkalling i det siste. Merker abstinensen melder seg.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Hei

Er ny her, fant tråden via google når jeg drev å søkte på caffenol.
    Helgesverre: Jeg så at du hadde fått tak i Kalium Bromid på apoteket og at det var dyre greier. Var innom jeg også, og det koster 1100-1200 kr pr kg, men de snakket veldig mye om hvilken renhet det skulle være.

Mye sansynlig at du har kbr for medisinsk bruk, noe som sikkert er MYE renere enn kbr til $12 på ebay.

Selv har jeg bestilt 500 g fra UK, men usikker på om jeg trenger det.

Tok noen bilder i byen og rundt omkring i går (mest for å skyte opp en film) og lagde meg 0.5 liter Caffenol-C-M (første oppskriften på caffenol.blogspot.org).
    Jeg har en Nikon LS-50 negativscanner og fant en tråd på internett i går, der det ble tipset om å scanne sort/hvitt bilder som dias (positive) og så invertere etterpå, pga at scanneren har en tendens til å forsterke korningen noe helt sjukt om man scanner b&w film på "vanlig måte". Scannene er redusert ned fra rundt 20 megapixler til 9 ca pga begrensninger på attachments her, usikker på om en 35mm har så mye info at 20 megapixler er reelt dog, men scanneren scanner på 4000 dpi så.

Uansett, her er noen bilder tatt rundt omkring og i forskjellig lys, må si jeg er MEKTIG imponert. (Film er TMax100, tatt med et Canon 1V og Canon 85mm f1.8).
    Kaffen jeg brukte er FirstPrice instant coffe, funket som fasan, hahaha, se bilde. (ikke helt skarpt men skitt au)
    Krystallsodaen fant jeg på Meny i rengjøringsmiddel-hylla, testet det i ovnen på 150 grader og det mistet ikke noe vekt, så dette inneholder ikke vann.
    Askorbinsyren ble kjøpt på apoteket, var litt dyrt, så hadde vært fint om man kunne bruke noe annet og fått ned pris litt (samt økt tilgjengeligheten litt).
    - Ikke brukt kbr på disse men etter det jeg forstod det på bloggen, er ikke kbr nødvendig på filmer på 100 ASA og nedover og når man ikke push-prosesserer...?
    Utrolig morsomt dette, blir spennende å se hvordan PanF+ (50 ASA) blir seende ut.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMG043.jpg   IMG045.jpg   IMG053.jpg   IMG058.jpg  
    Last edited by Helinophoto; 08-21-2011 at 04:54 AM. Click to view previous post history. Reason: info om scanningstørrelser

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Velkommen. Fantastiske greier. Du har tydeligvis forsket litt på forhånd, ingen ulempe det. Og ikke minst, TMX er blant det mest robuste man kan fremkalle i Caffenol. Jeg har tilgode å virkelig gå i baret med denne filmen. Har prøvd den med og uten KBr, det går like rundt. Lengre fremkallingstider med, samt dyrere selvsagt. Så den er utelatt. Jeg bruker KBr på 400 ASA filmer i Caffenol-C-H (det er som C-M, men med KBr), og for alle filmer uansett ASA i Caffenol-C-L.

Krystallsodaen der er det samme jeg bruker, også handlet på Meny. Den er gulle god. Jeg pruker Luxus Kaffe fra Europris. Den er såvist ingen luxus vare. Mange har påstått at det finnes mer koffeinsyre i billige kaffer, og det jo bra, det hadde fort blitt dyrt med Nescafe.

Husk vi har en gruppe for å samle resepter som fungerer, skulle du forske deg frem til en ny film/fremkaller/metode kombinasjon du vil dele med oss. Eller lese om andre sine vellykkede resepter. Jeg sender deg en invitasjon.

Ser frem til mer bilder fra deg.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Hei Helinophoto, Fint å se bildene dine, her stiller du langt foran meg i køen, ser jeg. Bra, er vant til det. Så snek Ezzie seg imellom her, og det er også bra. Han er eksperten du kan spørre om alt, tom om store firehjulsdrevne biler! Selv er jeg fotoamatør fra "far down below". Men jeg kan også forsøke å besvare spørsmål.

En grei kilde til god ascorbinsyre (Vit C); se link i postering 600.
    KBr kjøpte jeg fra Oslo, ren og fin - og kostbar. 430 kr for 250 g. Se postene 507, 508 og 509.
    En god og rimelig kjemikalievekt jeg ble tipset om; se post 513.
    Sodaen du bruker er den også jeg fant fram til.
    Pulverkaffe kjøpte jeg billig - trodde jeg - i Sverige; Nescafafé Original. Så fant jeg Europris' Luxus Kaffe, halv pris av den svenske. Nå bruker jeg den både til film og til frokost!

Kjekt å følge deg framover.
    Vh helgesverre.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin