Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,302   Posts: 1,536,191   Online: 696

Page 66 of 91 FirstFirst ... 16566061626364656667686970717276 ... LastLast
Results 651 to 660 of 902
    Thomas Bertilsson's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    296
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    Godt utdatert Tri-X eksponert etter EI 400. Tydelig overeksponert, men passe framkalt (randteksten!).

Framkalt i C-C-L full stand 70 minutter / 20C / 10 innledende vendinger / 1,5 g KBr/L / 5 minutter forvæting.

Pga overeksponering er kontrasten alt for høy. Detaljer i skyggene kommer ikke fram. Tester videre med den @ EI 800 og høyere.

Bilder tatt med Yashica kamera.

Vh hs.
    Om du saknar skugg-detaljer, so har du underexponerat! Inte over-exponerat.
    Om det var min film, so hade jag exponerat EI 200 och framkallat kortare tid. EI 200 ger dig mer skugg-detaljer, och kortare framkallningstid ger dig mindre kontrast.
    "Often moments come looking for us". - Robert Frank

"Make good art!" - Neil Gaiman

"...the heart and mind are the true lens of the camera". - Yousuf Karsh

Shooter
    Multi Format

Hej Thomas,

Du är verkligen en mann av logik!
    Självklart minns jag nu receptet med TX många år tillbaka:
    Exponera som ASA 320 och framkalla i D76 1-1 - tiden minns
    jag inte.
    Tack för tipset, Thomas. Men nu Caffenol, inte D76.

Var bor du i Minnesota? Jag har alltid drömt om att besöka de
    stora skogarna i Nord Minnesota. Det är nu 36 år sedan förra
    gången jag var i Minnesota, februari och djävulska kallt! Jag
    var mest i the Twin Cities.
    Jag har tittat på dina bilder, fina grejer! Och artisteri!

Vänligen Helgesverre.

Thomas Bertilsson's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    296
    Hej Helgesverre!

Jag bor i St Paul sedan 10 or och trivs bra (so lange vi inte pratar politik... )

Med Caffenol, prova med att agitera var tredje minut. Variera tiden tills negativen har korrekt kontrast.
    1. I log kontrast, exponera EI 400-800 och framkalla langre.
    2. I standard kontrast, exponera EI 250-320 och framkalla normalt.
    3. I hog kontrast, exponera EI 200 och framkalla kortare tid.
    Om du anvander samma film och samma framkallare monga gonger, so lar du dig till slut att fo samma kontrast i alla dina negativ, oavsett ljusforhollandena.

Om du kommer tillbaka till Minnesota for du hora av dig! Jag tar garna ledigt ett par dagar och visar dig runt lite.

- Thomas
    "Often moments come looking for us". - Robert Frank

"Make good art!" - Neil Gaiman

"...the heart and mind are the true lens of the camera". - Yousuf Karsh

Shooter
    Multi Format

Pan F - og noe preik med Ezzie...

Jeg ble så ispiret av dine råd, Ezzie, vedrørende Ilford PanF at jeg sporensstreks gikk til filmfryseskapet og hentet ut en. Nå er den alt i et av Yyashicaene, og to eksponeringer er alt gjort i ettermiddag. Jeg følger dine advices, så får vi se.

Ser at du har kun én film (Pan F) til å teste. Du burde ha noen flere. Hvis du ber om det, sender jeg gladelig 3-4 til deg. Du er ganske uvurderlig som "database" for oss andre som tuller med eksperimenter. MEN: Du må si at vil motta filmene! (Uttdatert 3-4 år siden).

Så inn i et noe trist kapittel. Du husker sikkert Lucky 100, som vi begge hadde problemer med. Så satt jeg her ensom i sommer og gikk gjennom tråden og så dine bemerkninger om Lucky 100. Da våknet mine reminisenser til live, ved å se bildet ditt fra en tre-pier med et stort skip i horisontet. (Du husker det sikkert.) Dette bildet likte jeg!!! Og hvorfor? Som ung drev jeg med olje- og akvarellmaling, men best gjorde jeg det med blyanttegning. Det jeg søkte med blyanttegning var svært likt den effekten du fikk i ditt marinebilde. Altså: Den siste Lucky 120 film jeg besitter (som du ikke ville ha) skal jeg nå prøve igjen og se hva jeg får til. Derimot kan jeg muligens sende deg er Lucky i 135 format, som veldig mange skryter av.

Mest viktig for meg nå er å fortsette med Porta 400 BW. Jeg observerte utrolig små korn i det jeg fikk til så langt.

Vh hs.
    Last edited by Helgesverre; 08-23-2011 at 03:26 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Fikk kun scannet en av mange filmer som henger seg tørre ikveld. Ikke noe nytt forsåvidt, samme blanding som jeg har brukt den siste tiden, C-C-M (RS) og bombesikre TMX. Men jeg scannet disse som positiv film etter tips fra Ole, og det må jeg si. Korn var omtrent ikke mulig å se ved 2400dpi. Evt kun i de helt lyseste områdene. En åpenbaring, dette må prøves mer.

Et par eksempler:

ATC OSL by Eirik0304, on Flickr

Streets of Blaye by Eirik0304, on Flickr

Carrelet by Eirik0304, on Flickr

Old gate by Eirik0304, on Flickr

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20

Caffenol i Panf+, litt ujevnt.....samt litt om scanningen.

Wow, dette var nice folkens! =)
    - skulle ønske jeg hadde mellomformat el. og en skanner som tok formatet, for jeg ser at det er en litt annen verden i forhold til 35mm. :D

- Hadde vært moro å forsøkt seg på gammeldags retouch med blyant og dodge/burne også, men det får bli til jeg får meg hus på landet og ikke trang leilighet i byen.

Ja, jeg oppdaget litt mer rundt scanningprosedyren (selv om denne tråden skal være mer om caffenol da).

Var kanskje litt dum og fremkalte Panf+ etter normal Caffenol-C-M oppskrift, 20 grader og 15 minutter, klarer aldri å sitte å se på en ufrremkalt rull med film, haha. :)
    - Skal forsøke meg på stand/semistand neste gang tror jeg, når jeg har fått Kbr'et mitt fra uk, foreløpig har jeg ikke dette.

Fremkalte vedlagte bilder og skannet to forskjellige bilder, èn som positiv og èn som negativ, har lagt ved et "ferdig bilde" som er fra positiv scannen....eller så ferdig som jeg gadd å gjøre det kl 0300 i natt før jeg skulle på jobb! :D

Enorm forskjell her, rent teknisk virker det som at ved et positiv-scan, bruker skanneren et bredere spekter?? Om man ser på histogrammene på de to bildene, ser man iallefall at positivscannen har hele histogrammet rundt midten, mens det på negativscannen er strukket kant i kant.
    Mao virker det som at den ved negativscanning setter "korrekt" sort og hvit-punkt og lykke til typ...

Positivscannen er mao ekstremt "flat" i tonaliteten, men dataene er der, så man har mye mer kontroll over kontrasten i etterkant virker det som.

Den lavere kontrasten forklarer jo hvorfor det er mindre korning (de er der, bare bedre skjult).
    Kommer nok ikke til å slutte å scanne de som positiver, en enkel curves eller levels justering gjør at man ender opp med en "normal negativscan" om man vil.

Men det er uansett greit å vite hvor mye dette spiller inn på resultatet, da den lave kontrasten sikkert kan oppfattes som "tåke" fra fremkallingen el.

Til negativene og caffenolen jeg brukte, ser det ut til at, selv om jeg eksponerte filmen på noe slikt som 25 ASA (er vel rundt et stopp overeksponerte, blir det ikke da som å skyte filmen på 25 ASA?), har jeg massevis av data i NEF-filene til å justere ned.

Selve negativet inneholder mao informasjon for både høylys og skygger, det eneste jeg kan se, er at bakgrunnen er noe ujevn, den skal egentlig være helt jevnt gradert ut mot mørkegrått (ser greit ut på tilsvarende bilder fra 1ds'en iallefall).

Så semi-stand og kbr blir neste forsøk når det gjelder panf+, bruker nok oppskriften du nevnte for noen poster siden, Ezzie :)

Edit: Reduserte størrelsen på innleggene, da de ble vanskelige å se når de var så digre
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Positiv-Ferdig.jpg   Positiv_scan.jpg   Negativ_scan.jpg  
    Last edited by Helinophoto; 08-26-2011 at 03:59 AM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Ole

Jeg la merke til samme sak vedrørende scanning som positiv film. Histogrammet gikk aldri ut til kanten, og kurven var nesten helt rett mellom skuldrene. Dette hadde noe å gjøre med at den tydeligvis satte utdata registerer til neste alle 256 bit, mens med negativ skanning vil den gjerne skrenke dette inn til kanskje under 200 bit. Jeg fant veldig lite å endre på før skanning. Og dermed ble også post prosessering mye enklere.

Restultatmessig synes jeg at kornigheten var mye finere, så her var det lite å utsette på.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20

Billig(ere) Askorbinsyre i Sverige

Hei

Kom akkurat tilbake fra Sverige, der hadde de Askorbinsyre i krydderhyllen på MaxiMat på Norby.

En pose på 35g koster kr 10,90 SEK.
    Betalte 65 svenske for 210 gram (6 poser).

100 gram på apoteket koster vel litt over 200 kr om jeg ikke husker feil...?

Lagt ved bilde av posen her, mulig det finnes billigere alternativer også men det var det jeg fant der.....
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Askorbin_1.jpg   Askorbin_2.jpg  
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format

Portra 400BW - Nytt, og bedre forsøk.

Konferere også mitt forrige forsøk postering #645.

Denne gang ble filmen tatt i C-C-H, KBr 1,0 g/L, 20C, 17 minutter. Vannbad 4 minutter.
    10x innledende agiteringer, så litt spesielt videre: 3x vendinger hvert hele minutt, 1x vending hvert halve minutt. (Syklusen blir da 3x vendinger, etter 30 sekunder 1x vending, etter 30 sekunder igjen 3x vendinger, osv.)

Jeg la på denne ekstra vendingen for å sikre en høyere kontrast.
    17 minutter var bare en gjetning som en begynnelse.
    Bilder var samme motiv i tre eksponeringer, EI 400, 200 og 100.

Ved å sjekke randteksten var denne sterk og tydelig. Jeg vurderer at filmen er "passe" framkalt.

På denne emulsjonen er det sagt at man vil kunne få ut brukbare bilder fra EI 800 til EI 50 i Caffenol - på samme filmremse! Når jeg ser at det vil ikke jeg klare her, kommer det kanskje av at filmen er langt utdatert, kanskje også dårlig lagret, eller også må jeg prøve en annen oppskrift. (Ellers føler jeg ikke dette som et mål.)

Eksemplene her viser at EI 200 ser bra ut, det samme med EI 100. EI 400 blir noe tynn. 800 forsøkte jeg ikke.

Objektiv CZJ 2,8/50. Stativ denne gang. (Skal laste ut bilder senere fra en annen maskin.)

Vh Helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 08-29-2011 at 11:47 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Bildeeksempler til post #659

Min lille og lunefulle MacBook hadde ramlet på fylla, dvs disken er så full at maskinen ikke vil samarbeide. Så nå prøver jeg på konas Compaq.

Her kommer bildeeksemplene, Portra 400BW.
    Bilde 1: EI 100
    Bilde 2: EI 200
    EI 400 nekter å bli med ut!
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000001.JPG   000004.JPG  
    Last edited by Helgesverre; 08-29-2011 at 02:35 PM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin