Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,500   Posts: 1,543,316   Online: 922

Page 68 of 91 FirstFirst ... 18586263646566676869707172737478 ... LastLast
Results 671 to 680 of 902

Shooter
    Multi Format

Hei Ezzie,

Dine bybilder ligner ofte det jeg finner i tysk fotografi i mellomkrigstiden (fra Weimarrepublikken til fem-seks år før der Untergang). Ikke dårlig det, den liker jeg nemlig. Men du har et svakt magentaslør i bildene som er annerledes. Men det kommer kanskje av skannemetoden? - Ja, den som kunne litt mer om skanning!

Vh Helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 09-03-2011 at 02:04 PM. Click to view previous post history.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Hei Helgesverre.

Sjekket litt om det du sier nå og jeg kan ikke se at Ezzie har rødstikk i sine, tok et uttrekk av bildet og sjekket det utvidede histogrammet i photoshop, viser at RGB kanalene ligger mer eller mindre likt. (dvs at bildet er grått)

På dine bilder, ser jeg dog at det er litt blåstikk når jeg legger bildet i photoshop, markerer et tilfeldig området og sjekker histogrammet (blåkanalen stikker ut fra resten).

Har du forsøkt å desaturere bildet på din maskin og sjekket om du får rødstikk på ditt da? (kan være monitoren som lurer deg litt?).

Vet ikke helt hvilke bilder du refererte til dog, men det er det jeg kan se fra min kant (jeg desaturerer alltid scannene mine i etterkant, for å sikre at de ikke har fargestikk fra scanning).

Håper det ikke gjorde noe at jeg sjekket, jeg kan jo selvfølgelig også ta feil her....men jeg er ganske sikker
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format
    Hei Ole-Henrik,
    Sikkert riktig det du nevner. Men når det gjelder meg, har jeg ingen kalibrert skjerm å titte på. Mest ser jeg på en liten sak på en MacBook. Og det er helt klart at på den skiller Ezzies bilder seg ut med et diskret stikk. Trodde mest han la det på selv, for det gjør seg egentlig bra. Både dine og mine bilder kommer ut nøytralt i svarthvitt. Unntatt mine i postene 631 og 632 der filmen er skannet som fargefilm.
    Jeg skal forresten ta en titt på noen av de andre maskinene vi har for å se om det er annerledes der, men der er ingen skikkelig skjerm på noen av dem heller. Dessuten vil du kanskje ha sett at jeg pleier å legge ut bildene som ubehandlede filer for at ikke "feil" i min fremkallingsprosess skal bli kamuflert.

Jeg fremkaller litt film for noen, og som takk får jeg min film skannet av en av dem, som har bra utstyr og bedre nåvhåv enn jeg har - og gudene skal vite at det skal ikke mye til!

Vh Helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 09-05-2011 at 08:28 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei. En liten oppklaring. Jeg desaturerer jeg også etter scanning, kan hende jeg glemmer det, men ikke for ofte håper jeg. Men jeg toner bildene noe med en lys kaffefarve, den vises ikke som rødt på min skjerm her hjemme, min ipad, eller min jobb PC. Så jeg tror nok kanskje det er snakk om skjermkalibrering heller.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Apropos å skanne negativ film som positiv og invertere. Det har vært en åpenbaring for meg. Spesielt hva 120 film gjelder. Jeg skal prøve å illustrere dette ved å vise et bilde, så et 200% crop av en detalj. Se hva dere selv synes:

Bildet er scannet på en Epson V500, som positiv film, midtpunkt satt til 1.10 ca, dvs nesten lineært. Ytterpunkter satt til ca 10% utenfor siste målbare tegn til detalj i histogrammet i hver retning. Input skalaen er satt til 1-255. Alle hjelpemidler ellers slått av (ingen oppskarping, ingen kornreduksjon, ingen støvfjerning). TIFF bildet er siden behandlet i PSE6 hvor den er invertert. Og deretter i Aperture hvor svart og hvitt pkt er justert, noe oppskarping (65%, radius 3.00).

Bildet i seg er ikke noe spesielt, til det var været for grått, men det er detaljer på skilter som gir mening for eksperimentet

Så 200% crop av navneskiltet til stedet. En så stor forstørring gir aldri inntrykk av å være skarpt, men jeg er likevel imponert.

Takk Ole. Ikke bare for at metoden synes å grave ut mere detaljer fra negativene, men også fordi etterbehandlingen synes mye enklere, og resultatene synes jeg taler for seg.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Flere bilder scannet etter samme metode:

Klikk for større versjon:

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Hvilken OLE er det du tilber - moderatoren - ? Og hvilket skanneprogram benytter du?
    Ellers feiende flotte bilder. Tror jeg må forsøke Tmax igjen - fikk den helt i vrangen (mestret den ikke den gang for mange år siden).

Vh hs.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Ole(-Henrik) Helin (Helinophoto) var den som nevnte sin scanne metodikk litt tidligere i tråden. Jeg bruker Epson sin egen SW, testet ut Vuescan, men likte den ikke.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Delta 400 ....

Hvem tør be meg våge å hoppe over gjerdet? Jeg sitter med en fremmedfilm (dvs ikke min), Delta 400/135, der man ønsker caffenolframkalling. Filmen er eksponert ISO 400. Hvis eksponeringen var gjort etter EI 800/1600, ville jeg ikke være så usikker.

Hvordan vil den komme ut i standard C-C-L full stand 50-55 minutter?
    Takk for tips.

Vh Helgesverre.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Gjort akkurat det en gang, men med 120 og semi stand, 58min tror jeg. Du husker vel Rockwool kaia? 135 kan trygt fremkalles 10% mindre enn 120, men hvor mye full stand vs semi stand utgjør er vanskelig å si. Kanskje 20-25%?

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin