Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,542   Posts: 1,572,782   Online: 881

Page 7 of 91 FirstFirst 123456789101112131757 ... LastLast
Results 61 to 70 of 902

Shooter
    Multi Format
    Thænks.
    Hvor var det du bestilte kaliumbromid hen, da?

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen
    Skulle vært på Svinesund på Harryhandel i dag og hamstra c-vitamin. Men i stede ble jeg liggende hjemme med influensa og feber.
    - så vitaminene kom for sent denne gangen....

Men det blir nok en tur om ikke så veldig lenge..

Shooter
    Multi Format
    Jeg har kjøpt inn kaliumbromid for mange år. Kan levere ferdig innveid 25 grams pakning for å blande ut til 250ml (10%) om det er noen som trenger det, jeg må vel ha noen kroner for det, og vet ikke hva porto vil komme på, men det veies opp så nøyaktiog som mulig i en plastikk-kontainer for 35mm film, den har plass til 25 gram og vel så det.

25 gram holder for 25 liter ferdig blandet fremkaller, og bør holde lenge.....

Etter hukommelsen må jeg vel ha 35 kroner for 25 gram, sånn ca selvkost pluss porto muligens rundt 15 kroner skal sjekke med den lokale og meget hyggelige postdamen i morgen.

KBr gjorde en avgjørende forskjell i kampen mot slør for meg, selv på film utgått på dato for årevis siden og gir negativer som er direkte kopierbare på papir som enhver annen fremkaller. Med KBr er Caffenol "ferdig utviklet", variasjoner i respten som diskuteres andre steder gir mindre forskjeller i tetthet, hardhet, ISO og/eller fremkallertid. Det er stort rom for personlige preferanser og tilpasning.

ep

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hovmod View Post
    Thænks.
    Hvor var det du bestilte kaliumbromid hen, da?
    jUNAITEN BLØFF, DET KOM OVER UTEN TERRORANKLAGER, TRØBBEL MED TOLLA ELLER NOE SLIKT, MEN PORTO BLE DYR!!

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei igjen
    Skulle vært på Svinesund på Harryhandel i dag og hamstra c-vitamin. Men i stede ble jeg liggende hjemme med influensa og feber.
    - så vitaminene kom for sent denne gangen....

Men det blir nok en tur om ikke så veldig lenge..
    Der kan man se, professor Linus Pauling "atombombens far", anbefalte i sine senere år å ta store doser vitamin C ved den minste mistanke om forkjølese!
    Moral : Ha alltid nok vitamin C i huset!

Shooter
    Multi Format
    Hehe...
    Jeg setter inn en bestilling på kbr sånn tvert jeg da, før røsjet...
    Er du i Trøndelagen så kanskje det går an å unngå porto- og postgangsproblemet også? Langt fa Trondheim?

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    jUNAITEN BLØFF, DET KOM OVER UTEN TERRORANKLAGER, TRØBBEL MED TOLLA ELLER NOE SLIKT, MEN PORTO BLE DYR!!
    Ser for øvrig av posten din at du har det som trengs, det er bare å kjøre på, om du har mange filmer liggende, som du antyder, så kan det være greitt å prøve med og uten KBr, slik at man ser ved selvsyn hva det betyr, selv negativer med kraftig slør er fullt skænn-bare og gir et bra resultat, med KBr blir resultatet BEDRE enn ved mange komersielle produkter......... ascorbat ser ut til å gjøre underverker!

Shooter
    Multi Format
    Hehe...
    Jeg setter inn en bestilling på kbr sånn tvert jeg da, før røsjet...
    Er du i Trøndelagen så kanskje det går an å unngå porto- og postgangsproblemet også? Langt fa Trondheim?
    Du har PM

Shooter
    Multi Format
    Prøver noen ruller med sitronsyre også, så får jeg erfare forskjellen med kbr etter hvert...
    Hands-on vettu.

Shooter
    Multi Format
    Prøver noen ruller med sitronsyre også, så får jeg erfare forskjellen med kbr etter hvert...
    Hands-on vettu.
    WAY TO GO!

I følge teorien behøves ca dobbelt så mye sitronsyre som KBr pr liter.

Jeg fikk mere overbevisende resultater med KBr, men samtidig fikk jeg mye tynnere negativer, det kommer nok av at jeg tok litt i med KBr og tilsatte 2 gram pr liter, mens teorien sier 1 - 1,5 gram.

Husk å ikke glemme å logge deg på Caffenol-gruppa og rapportere resultatet og erfaringer der, det er så mange filmtyper, det er flere aktuelle blandings-forhold og sitronsyre/KBr gir oss enda en variasjons-dimensjon.

Dette er virkelig i Nettets ånd, del erfaringer og kunnskap!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin