Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,765   Posts: 1,516,342   Online: 1019

Page 71 of 91 FirstFirst ... 21616566676869707172737475767781 ... LastLast
Results 701 to 710 of 902

Shooter
    Multi Format

Dette til Ezzie....

Her blir jeg litt ekkel mot Ezzie.

Firstly: Dette gjelder din postering # 695 :
    Dette er klart Efke, ikke Ektar.
    Jeg undrer på to ting:
    1: - Og dette er kanskje en bagatell. Jeg mener å se at kvinnen i bildet mellom trærne, at hun minner om din kone. Kone eller ikke - hvis ikke, hvordan grerier du å ta bilde av personer uten samarbeid? Jeg får det ikke til.
    Secondly: 2: -I bildet "Down into the cellars..." undrer jeg på følgende:
    På bakveggenn ser jeg loddrette striper, noe som jeg noen ganger kan oppleve ved feilframkalling.
    Mitt spørsmål er om disse stripene er fra lyspunkter (downlights) tett ved veggen, eller de skyldes "spackles" skjedd ved framkallingen. Slikt får jeg altså noen ganger.
    Det jeg imidlertid er redd for, er at jeg må til øyenlegen for å sjekke synet, jeg ser nemlig striper her!
    Forøvrig kjekke/artige bilder. Jeg misunner deg muligheten til å finne fram til motiver. Ofte er en tur ut i det ukjente insitamentet som trengs.

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 09-26-2011 at 02:19 PM. Click to view previous post history.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    19
    Du er ikke blind, Helgesverre, jeg ser også de lyse stripene på veggen foran trappen, så jeg tror ikke du trenger å sjekke synet med det første (jeg la ikke merke til det før du nevnte det, og jeg har vistnok 20/20 i følge øyenlegen =D ).

Takker for flott info om Polypan F, i følge det jeg har lest på nettet, er det ilford som har produsert denne filmen, det er derfor ganske sterk konsensus at det er snakk om Pan F+ på rull, noe som da gjør den forholdsvis billig ( http://photo.net/black-and-white-pho...g-forum/002alj ), men den er tynnere og mer skjør, uansett så ser den fin ut i caffenol, se http://caffenol.blogspot.com/2010/12...-caffenol.html og det er det jeg har tenkt å bruke den til, digger hvordan høylysene får litt aura pga det manglende anti-halation laget =D

Her er forøvrig selgeren på eBay dersom noen føler seg fristet: http://www.ebay.com/itm/POLYPAN-F-50...item519acabc73

Så på nettet at en brite brukte gamle kassetter med en resteflapp på som han tapet filmen til og spolte innpå, smart løsning, men jeg så det først etter at jeg hadde bestillt kassetter, gjør ikke så mye, de koster ingenting likeve. (plastversjonen av kassettene får toppkarakter av brukerne, så de er nok helt ok). Setter manuell ISO både på 1v'en og på Leica'n og skal passe på

Ang skyggeinformasjon kan det kanskje ha noe med scanningen å gjøre, men det kan jo også ha med andre ting som hvilken hemmer (og hvor mye du bruker) og fremkallingstider selvfølgelig. Selv rører jeg ikke caffenol før jeg har scannet internett for erfaringer og oppskrifter som fungerer bra med den og den filmen, virker som at det er litt forskjellig blanding som foregår, men sånn er jo caffenol. =)

Ble forøvrig inspirert av følgende blogg: http://michaltkaczyk.wordpress.com/ , så jeg har kjøpt en 8-10 ruller med Fomapan 100ASA 120 film, samt tetenal Ultrafin fremkaller. Likte det litt harde uttrykket i filmen med denne fremkalleren, kan blir spennende å se hva som skjer i Caffenol, eller om de blir "for gode på tonalitet".
    (jeg spurte fotografen og filmen er skutt på EI100 og ellers frekalt slik det står seg i notatene under de forskjellige bildene hans).
    Spesielt denne serien viser jo fint forskjellen mellom delta 100 og Fomapan 100 i samme fremkaller (http://michaltkaczyk.wordpress.com/2011/01/06/zuza/)

Kjøpte også ADOX CHS og CMS (microfilm ) på henholdsvis 20, 25 og 50 asa fra http://www.fotoimpex.de (de tar paypal).
    Men der er det egne fremkallere som gjelder for å få "best" fremkalling.
    Har bestillt 5 filmer av hver type for å teste i 35mm før jeg evt beveger meg over på mellomformat på de, likte tonaliteten i de også...CMS 20 har vistnok helt sykt detaljnivå (http://www.adox.de/english/ADOX_Film...CMS_Films.html), må skytes på 6-12 ASA om man skal suppe den gjennom Caffenol, jeg får fem stk, så jeg vil tro at jeg nok kjører minst èn gjennom caffenol for å se. ^^

Hasselblad m. 80 mm objektiv er nå kjøpt, kom på 15 høvdinger, det er fra 2002 og kommer i eske osv, meget pent behandlet (black version), kjøpte av en fotograf nede ved Stavanger, blir uhorvelig spennende, har aldri tatt i et mellomformat før, så her er det mye læring som venter. \o/

Har ikke tatt noen bilder på en stund nå, da jeg venter på film og materiale, kommer antakelig i løpet av uken, skal i allefall renne inn en 6-8 forskjellige spennende pakker hit =D

Edit: Fullførte akkurat en bestilling på en Epson v750 fra Netshop, kommer nok om et par-tre dager håper jeg.
    Last edited by Helinophoto; 09-27-2011 at 09:31 AM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format

Litt chatting....

Det er vel tillatt å prate film og annet fotografika på denne tråden - i hvert fall hvis man putter inn kaffe her og der?

Takk for Polypan F link. En rull er allerede bestilt.
    Og nettopp innkommet fra Berlin er 5 stk. CHS 20 med fremkaller. Trøbbel med PayPal her siden de i butikken ikke godtok mine Mastercards. Jeg har ikke nettbank, så når min bank arrangerte betalingen, kom det et påslag på nesten 200 kr. Så denne Adox-filmen blir nok rådyr for meg!
    CHS 20 i Caffenol-forsøk blir vel slik: Jeg eksponerer 6-7 ruter, klipper fra i mørkerom og tester. Slik får jer flere forsøk fra samme filmlengde.
    Selvsagt prøver jeg også den medsendte spesialfremkaller. Dessuten vil jeg prøve Tetenal Docu, som jeg har noen småflasker av fra flere år siden da jeg benyttet Kodak Tech Pan med bra resultat. Men 10-15 års lagring kan ha ødelagt fremkallervæsken (konsentratet)?
    CHS 20 stiller store krav til optikken, så jeg får blåse støv av en Zeiss 1,4 35 mm (Contax RTS), Voigtländer Nokton Cl 1,4 40 mm, ditto Ultron 1,9 28 mm. Dessuten flere ypperlige linser i Canon FD og EF fatning.
    Synd at mye av disse perlene oftest ligger i den glade kuffertsøvn. Jeg har mer smak for 50 år gammel Jena-optikk av andre grunner enn skarpheten.

Fomapan har jeg prøvd i de tre variantene 100, 200 og 400 (120-film). Jeg ser at Foma 200 er den de fleste lovpriser. Foma 400 fikk jeg ikke til.
    Jeg mener å huske at Foma har stiv base som ofte er vrang å mestre, og AH-laget vaskes ut som dypblå suppe, nesten brukbar til bunnstoff på snekka.
    Btw, Foma har egen forhandler i Norge: http://www.fomafoto.no

Epson V750 høres kjekk ut. Som tidligere nevnt kan jeg låne V700 over lengre perioder, så derfor roer jeg meg foreløpig ned på denne fronten.
    Men vurderer sterkt å måtte gå til anskaffelse av nytt datorutstyr. Helst Win. Mac vil jeg bort fra igjen. Ting der jeg hverken liker eller mestrer.
    Men, - så er det penga da. Spør deg (dere) om råd hvis/når aktuelt.

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 09-28-2011 at 04:57 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm

Jozo salt i stedet for Kaliumbromid?

En artikkel på Caffenol-bloggen beskriver bruk av jod-holdig salt i stedet for kaliumbromid:
    Søk på "iodized kitchen salt can replace bromide"
    Det ble postet 31. mai 2011.

Saltet som brukes der hevdes å inneholde 0,0025% jod. Jozo som vi kjøper i butikken her inneholder 20 ganger så mye, nemlig 0,05%.

Han snakker om å bruke 10 ganger så mye salt som man ville brukt av kaliumbromid. Hvs det er bare jod-mengden det er snakk om, så skal det holde med halvparten så mye jozo som kaliumbromid.

Noen kjemikere ssom kan komme med en betraktning på dette?

Trond.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    19
    Takker for oppdatering Tronds, kikket på caffenol.blogspot ang det du nevner, fant også en lang (og veldig kjemisk-teknisk) diskusjon ang. salt m. jod og molmengde-regning på flickr (jeg har hatt kjemi på ingeniørhøgskolen men skal innrømme at jeg falt av lasset rimelig kjapt). Uansett greit å vite mengdeinnholdet i Norsk jodholdig salt, da har man kroker å henge internettfakta på, slik at man kan korrelere i forhold til hva de finner ut

Helgesverre: Ikke glem at det er forskjell på ADOX CHS (25ASA) og ADOX CMS (20 ASA microfilm). CHS er det samme som EFKE mens CMS er microfilmen som må eksponeres mellom 6 og 12 ASA i forhold til Caffenol, her kan det være lett å trå feil. Jeg kommer til å bruke min CMS film sammen med min Canon 17-40 F4 L, på F8 skal det være massevis av optisk kvalitet for denne filmen (mener jeg iallefall), har sjekket og min Canon 1V har mulighet til å manuelt settes helt ned til ISO 6, så dette burde fungere bra.
    -

Shooter
    Multi Format

Litt oppklaring...

Hei Tronds, har ikke sett deg på tråden tidligere. Så velkommen!

O-H: Jeg skrev nok feil, det er CMS 20 jeg har fått, altså den du kaller mikrofilm. Jeg har lest om den tidligere. Skal bli spennende!
    Jeg besitter også 17-40 f4L tillike med 24-105 f4L. Brukes mest til EOS 1Ds. Ellers er jeg mest glad i fastoptikk, så disse zoomene tilhører min Tornerose-familie - siden jeg bruker lite dig.

Jeg er nok veldig langt fra å være kjemiker. Liker helst å omtale meg som para-theolog. For tiden mest opptatt med islamsk theologi og etikk. Dette er også spennende, men jeg forskrekkes over å se den vitenskaplige teknikk og de logiske slutningsmetoder man bruker. Dette nivået forlot Vesten på 1600-tallet.
    Hvis man der bedriver foto på tilsvarende nivå, sitter de som Flintstones og riper i stein.
    Unnskyld, dette er fjernt fra Caffenol! - Skjønt, er ikke Arabia kaffens hjemland?

Vh helgesverre.:
    Last edited by Helgesverre; 09-28-2011 at 11:49 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Nå har jeg lest litt mer om dette med jodholdig salt, og det viser seg at salt medfører en gjevn sløring av negativet. Det blir altså tettere. Da er kaliumbromid en bedre løsning i allefall. Jeg har bestillt en 500g. boks, så når den ankommer så har jeg mer enn nok til overskuelig fremtid.

Trond

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    19
    Takker, har selv kaliumbromid på vei (greit å sjekke dette ut dog, da salt jo er lett tilgjengelig).
    Her er forøvrig tråden jeg snakket om tidligere, mulig det er den du datt borti? http://www.flickr.com/groups/3305163...1185552/page2/
    Hjem å sjekke postkassa =)
    -

Shooter
    35mm
    Nei, Det var ikke den jeg datt borti nei. Jeg får ikke log til å poste linker enda, så jeg kan ikke få gitt deg linken.
    Prøver. Her er den.
    caffenol.blogspot.com/2011/05/iodized-kitchen-salt-can-replace.html

Aha. Systemet kan lures.

Shooter
    35mm

Kjøpe film?

Hvor kjøper man film rimeligst? Jeg tenker på å kjøpe en del ruller 35mm film.
    Hva bør man kjøpe?

Trond

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin