Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,290   Posts: 1,535,406   Online: 785

Page 72 of 91 FirstFirst ... 22626667686970717273747576777882 ... LastLast
Results 711 to 720 of 902

Shooter
    Multi Format

SALT !

Hjelp meg å skjønne. Min fastlege har satt meg på lav saltholdig mat, og bruk av Seltin. Dette for å beskytte nyrer og skjoldbrukskjertel - samt unngå høyt blodtrykk. Og jeg føler meg egentlig meget kjekk !!

Men nå undres jeg over hvorfor bytte ut KBr som restrainer til fordel for jodsalt? Hva er egentlig logikken? Jeg har kjøpt meg fattig på KBr til langt ut på 20-hundretallet.

Vh hs.

Shooter
    35mm
    Vel, jeg har også kjøpr KBr. Fra japan faktisk.

Dette med salt tror jeg er en avsporing. Etter å ha lest mer om det ser det ut til at det fungerer bare måtelig sammenlignet med KBr.

Trond

Shooter
    Multi Format

Å handle film, Tronds...

Jeg tror ikke du får fullverdig svar fra meg. Men her er noen forsøk.

1: Skal du ha film til seriøs fotografering, eventuelt i jobbsammenheng eller til utstillinger?
    Her må du vite hva du kjøper og stole på at resultetene blir som forventet.

Svar: Kjøp hos seriøse leverandører med fersk film. Du finner noen både i Norge (Fotoimport) og Fomas importør. Ellers har du FotoVideo, som gjenopptok filmsalg, uavhengig av mine forespørsler. Min lokale fotobutikk fører et begrenset utvalg av film, noe jeg skjønner godt. (Men det forbauser meg at de fortsatt leverer APS film, som jeg også bruker litt av).

2: Jeg jakter på nettet, vesentlig eBay. Noen med for mye i lageret kvitter seg med film, oftest fryselagret. Jeg har gjort store funn her!

3: Du har en seriøs thailandsk leverandør (film-festival) som leverer til postkassen din tre-fire dager etter bestilling. Bestill små partier som stikker under tollklareringen, så har du det rett i postkassen forsvarlig (anti-Xray).

4: Vi har de seriøse tyske og engelsk/amerikanske leverandører. Jeg kan for lite om dem, selv om jeg har brukt dem med tilfredsstillelse.

5: Skulle du leke litt useriøst, kan du nevne hva slags film du er på titt etter. Kanskje har jeg noe gratis til deg i fryseren?

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 09-28-2011 at 01:32 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Det er bare hobby. Håper å lage noen stilige bilder i løpet av vinteren. Ikke noe krav om at jeg MÅ lage bilder.
    Jeg har noen gamle Nikon kamera. Nikon FM, Nikon FG og Nikon FG-20.
    I tillegg har jeg En d300 og en D40. Kona har også En D300. Vi ha en del optikk som fungerer utmerket på de gamle kameraene så dette kan bli moro. Har kjøpt meg scanner nå, slik at jeg kan få scannet negativene.

Da må jeg har 35mm film. Svart-hvit selvsagt. Både ISO100, ISO400 og noe mye raskere for bruk i lite lys. Jeg skal ikke skrive dårlig lys, for lite lys kan være godt fotolys, selv om det ikke er så mye av det.
    Jeg har bestilt meg noen Ilford Pan 400 og et par Kodak tmax 400 til å begynne med. Jeg ser ikke så nøye på dato på filmene bare det finnes flere av sorten, slik at jeg kan repetere resultatet fra film til film. Eventuelt ikke repetere resultatet om det ble helt feil. :-)
    Jeg må kunne endre bare en variabel i gangen.
    Jeg brukte mye S/H film for en mannsalder siden, så jeg kan dette med fremkalling, og også forstørring om jeg vil. Har fremdeles den gamle forstørreren, skåler osv. Vet ikke om jeg kommer til å sette opp mørkerom. Det er egentlig tvilsomt, men man vet aldri. Det er både vann og avløp i kjelleren her.....

Trond.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Jeg har i de siste dagene kjøpt henholdsvis fra:

http://fotoimport.no
    http://fomafoto.no/

http://fotoimpex.de/
    http://eur.shop.lomography.com/ (usedvanlig kjapp og rimelig levering, meget bra service men følg opp bestillingen, jeg fikk feil film først, måtte sende tilbake men fikk da 3 gratis 120 filmer som plaster på såret av servicedamen.....som forøvrig var meget kvikk og behjelpelig på mail). Du får noe som heter "pig" credits ved registrering (10 stk), hver pig er hvert 1 euro.

Edit: Glemte http://process-supplies.co.uk/ Disse har bla Kaliumbromid (ikke i selve shoppen men den ligger i prislisten, så man kan be de legge den til). Pass på at du må ringe de og bekrefte leveringstype dersom du bestiller vått (fremkaller osv), for da må de sende den med en annen transportør enn postsystemet.

Fotovideo er nevnt
    eBay er også nevnt, men vær litt skeptisk og sjekk at filmen ikke er utgått osv eller selges av fornuftige folk =)

Aner ikke så mye om prisnivå, må jeg ha det, så må jeg, "koster penger", glad jeg ikke har kjerring og unger som skal ha mat, klær osv =)
    Last edited by Helinophoto; 09-28-2011 at 02:06 PM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Det er jod som er kluet, ikke natriumklorid. Enkleste måten å få tak i jod på er jodforsterket salt. Det aktive stoffet jodid er ikke ulik bromid hva filmfremkalling gjelder. Dessverre har våre helsemyndigheter lagt begrensninger i hvor mye jod vi kan ha i salt, så Jozo er ca 1/10 så konsentrert som andre lands saltsorter. Dermed kan så mye som 25-50g/l være påkrevet. Da kan sikkert NaCl og annet rusk gjøre sitt til at man får utforutsigbare resultater.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Hei Trond !!

Du er en som trengs på denne tråde! Stå på.

Det greieste med film er hvis du har en bulklader ( - eller kjøper en sånn) og kjøper film i bulkrulls. Dette blir billigst.

Så er det noe tale om hva du vil bruke bildene til. Selv bare fremkaller jeg og kaster. Hovedsaken for meg er å se resultater når jeg framkaller filmen. Oftest er det uinteressant, noen ganger litt artigere.

Jeg er så innmari glad for hver som dukker opp på tråden som vil drive med film, svarthvitt eller farge. Dette er nemlig moro, men også kulturhistorie.
    Stå på Trond. Filmen lever!

Om du skulle ligge litt utenfor Caffenol, er dette greit. Selv har jeg mine største opplevelser utenfor denne teknikken.

Stå på Trond, vi trenger filmfolk!

Vh helgesverre.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    @Helge Sverre. Ja det var Efke, en liten typleif.

Stripene er nok belysningen som står for, men jeg har sett noe grovere, og ikke fullt så fremtredende striper tidligere. Tror det var fiksen som var noe gammel.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    35mm

Fomapan?

Jeg ser at Fomapan er noe av det billigste man kan kjøpe. Spesielt om man kjøper i bulk. Jeg gjorde det i mitt forrige S/H liv. Da var det ilford sine kassetter som ble gjenbrukt.

Jeg kan lese at Fomapan har et veldig tynt antihalasjonslag. Er det et problem, eller er det bare tut og kjør?

Shanghai GP3 nevnes som en brukbar film, men jeg finner ingen som selger den. Er den billig, og hvem selger den?

Jeg kommer til å forbruke MYE film til å begynne med for testing og for å lære å blande/bruke Caffenol.
    Det er ikke aktuelt å bruke andre fremkallere. Dette er et hobbyprosjekt, og da skulle jeg egentlig hatt egen kaffebusk i hagen. Er det analog, så er det analogt. I allefall frem til filmen er fremkalt.
    Hmm... Må ned i kjelleren for å måle hvor stort mørkerom det er mulig å lage......

Trond

Shooter
    8x10 Format
    http://www.svenskakemi.nu/E-jod.html Men det mer giftig enn salt ;-) 64kr for 20g "veldig giftig og faktisk litt etsende", Tror jeg foretrekker det i flytende form!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin