Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 69,754   Posts: 1,515,976   Online: 928

Page 73 of 91 FirstFirst ... 23636768697071727374757677787983 ... LastLast
Results 721 to 730 of 902

Shooter
    35mm
    Jod er faktisk veldig skummelt i ren utgave. Såpass skummelt at man kan lage detonatorer som går av ved den minste berøring. Vi laget ekspolderende filterpapir i kjemien på ungdomsskolen. Rev det opp i små biter og strødde det på gulvet mens det enda var fuktig. Vaskedamene fikk en spennende dag, og vi fikk kjeft av rektor neste dag.

Men, som noen sier, KBr fungerer bedre enn jodsalt, og når vi nå har funnet sikre kilder til KBr så er det ingen grunn til å endre enda en variabel for å kludre det til for oss. KBr er dessuten tryggere å handtere og billigere i innkjøp.

Shooter
    Multi Format

Noen svar til Tronds....

Hei Trond, For all del, ikke tro at jeg er eksperten i tråden her! Men jeg kan forsøke å hjelpe med tips.

Angående film og kjøp av slikt materiale: Jeg handler slik (uten rangering):

Jeg kjøper sporadisk film i min faste fotoforretning. Noen ganger kan filmer være uinteressant, men kjøper likevel. Hvis ikke, vil disse butikkene forsvinne, eller ikke føre film i det hele tatt ( - i dette tilfelle svarthvitt). Sist nå kjøpte jeg tre APS fargefilmer, selv om jeg har 30 i fryseren. (Jeg har meget godt fotoutstyr for APS fotografering, og siden denne filmtypen er diskontinuert, handler jeg litt av og til - selv om filmen er utdatert.)

Jeg handler film hos norske filmleverandører, av samme grunn som nevnt ovenfor. (Eks. Fotoimport A/S; Foma Norge.)

Jeg finner gode filmleverandører på nettet, f.eks. eBay.
    Du spør etter kinesiske GP3. Denne leveres kun i 120 format - etter mine opplysninger.
    Denne filmen kan leveres av selgere i Kina og HongKong-Kina. Selv bruker jeg mye leverandøren Film Carnival i Thailand.
    Denne filmen går godt i Caffenol, bare se på Ezzies resultater i post #540 og #582.

http://stores.ebay.co.uk/Film-Carniv...id=p4340.l2563

De selger "alle mulige" filmer til konkurrerende pris, og jeg bestiller gjerne tre filmer, og disse er i postkassen forsvarlig pakket 3-4 dager etter, ofte uten fraktutgifter eller tollpåslag.

Film Carnival leverer også billig kinafilm i 35 mm format, dvs oftest Lucky 100. Denne filmen er både lovpriset og hatet.

Du nevner bruk av Ilford Pan 400. Det er et Harman/Ilford sidespor som selges mye for bruk i Østen, samt til undervisning. Jeg har brukt den en del og vurderer den som "merkbart dårligere enn HP5". Men jeg har mer i fryseren, og vil bruke den.

En helt annen sak; Høstferie nå og hytteliv. Det var ikke mulig å unngå å observere det østlandske landskap i høstpryd. Bare synd, jeg hadde med to kameraer, og de var begge ladet med svarthvitt. Dumt! Men høstferien fortsetter på Vestlandet, og da medbringes fargefilm. Pronto.

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 10-01-2011 at 02:53 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm

Mørkeromsutstyr!

Jeg har funnet ut at alt mørkeromsutstyret mitt er borte. Det var lagret hos en i familien, og vedkommende har lånt det ut til en annen i familien, som så gav det bort til en fotoklubb. Der er det ingen som vet hvor det har blitt av.

Jeg må derfor få tak i en forstørrer med objektiv, en mørkeromslampe, timer, skåler osv.

Er det noen av dere analoge mennesker som har slikt utstyr og ikke har planer om å bruke det?

Denne postingen handler ikke om caffenol, men den er veldig analog. :-)

Trond

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    35
    Jeg har en Durst M605 Color som du må få, hvis du har mod på at køre til Malmö!

Shooter
    35mm
    Jeg sier takk for det, men det er alt for langt å kjøre. Det blir over 100 mil hver vei.
    Skal snart fremkalle min første film i caffenol. Gleder meg til å se resultatet.

Shooter
    Multi Format

Adox CMS 20 ...

Jeg tror jeg venter til ut mot slutten av oktober med å eksperimentere med denne mikrofilmen i Caffenol. I mellomtiden er det farger som gjelder.

Men jeg forsøker å lese meg til litt kunnskap på forhånd. Oppskrift, tid og lignende.
    Jeg finner stadig ting å spinne på. Tror at Adox her kan være noe lik Agfas Copex Rapid.
    http://www.caffenol.org/2011/01/17/a...n-delta-micro/

http://www.flickr.com/photos/6275687...7627438913504/

Testteknikken med å prøve korte filmlengder går jeg fortsatt for. Filmen er sannelig dyr nok!

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 10-02-2011 at 02:49 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

En rett og en vrang - heter det på strikkespråket....

To filmer framkalt i kveld, Ilford Delta 400 (135) og Ilford PanF (120).

Framkalt "simultant", dvs samtidig i samme litersboks. Standard C-C-L med 1,5 g KBr/L. Standframkalling etter en av mine spesielle metoder, dvs tre enkeltvendinger (-altså kun én vending) etter 10, 25 og 40 minutter. Tid satt til 53 minutter, ikke 60 eller 70. Grunn til dette var at Delta-filmen, som for all del måtte bli vellykket, var eksponert etter boks.

Resultat viser at Delta kom ut forbausende bra. Det var meget hyggelig, for dette er den første "skikkelige" film jeg har framkalt i Caffenol, og "skikkelig" forklares med at den var fra min yngre bror, som er meget kresen, og dessuten meget dyktig fotografisk sett. (Bør kanskje ikke nevne at jeg har stått for noe av opplæringen.)
    Avkortingen i tid var altså på grunn av at Delta 400 var eksponert etter EI 400.

Resultatet for PanF var derimot skuffende. (Jeg har tidligere følt at PanF er noe vanskelig i Caffenol, - noen klager over høy kontrast - mens jeg får den til bra i andre framkallere.
    Filmen, som bare inneholdt tøvete eksponeringer, var eksponert som EI 50 og 100. Selv EI 50 var tydelig undereksponert - eller også underframkalt. Jeg må forske på andre løsninger, jeg har nemlig mange av disse filmene.

Hvis noe brukbart lar seg skanne, skal jeg la det vises her senere.

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 10-04-2011 at 03:18 PM. Click to view previous post history.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    19
    Interessant Helgesverre, for jeg har nemlig akkurat mottatt 500 gr med Kalium Bromid fra England i dag \o/
    PanF plus virker veldig spesiell i forhold til de andre ilfordfilmene, ikke det at jeg er noen ekspert da. Mitt forsøk med Panf+ i caffenol ble som tidligere nevnt litt so-so (det var Caffenol-C uten KBR og noe undereksponert), tror muligens Caffenol-C med litt KBr vil funke bra, skal forsøke med det så snart jeg har noe fornuftig å fotografere

Sammen med KBr'et, mottok jeg også en del 135mm film (Across 100, Ilford Delta 100 og Plus-x 100), er jo "lenge" siden den bestillingen, så jeg bestilte/hadde ikke noe mellomformat film da.
    Uansett, så er det Fomapan som gjelder for meg om dagen på mellomformat (se egen tråd ang. scanning for eksempler på Fomapan i annen fremkaller), elsker tonaliteten, AKKURAT det jeg er ute etter.

Men bra, da kan jeg begynne jobben med å teste diverse filmer i Caffenol selv, kun 135mm format. =)
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format

My photo motives that are not!

O-H; - ja, for å gjøre om en CD-tittel til litt mer fotorelatert. Du sier det samme som jeg føler, mangler idéer til brukbare motiver. Flerfoldige ganger rundt huset bare for å få noe å dyppe i kaffen.

Tre filmruller hentet fra fryseren og skal rulles i kassetter, Agfa APX 100, Legacy Pro 100 (Acros 100) og Kodak Portra 160 NC (farge). Dessuten ramlet Polypan F inn døren, påslaget tollbehandling + MVA 266 kr - nesten uhørt! Skjønner ikke hvordan disse tollerne jobber, her om dager lå liten pakke i kassen påført verdi over 1300 kr, og uten tollpåslag. Underlig logikk.

Min PanF (uten +) nevnt over var jeg klar over ville bli mislykket. På lysbord ser jeg den er tydelig underframkalt. Jeg burde valgt 70 min stand, og kanskje redusert KBr ned mot null. But motives were not - så kun litt lærdom. Ferie!

Vh helgesverre.

Shooter
    35mm

Da er min første film fremkalt!

Da er første film femkalt i caffenol!
    Ilford Pan 400. EI 400, Caffenol C-M 12 minutter 20C.
    Førsteintrykket ser bra ut av de eksponeringene som ble bilder.
    Tok noen med blitx, og det ser ut til at jeg har greid å stille kameraet av x-sync-tiden, så en del av de er bare eksponert på en liten stripe. :-(

De som er tatt på riktig lukkertid så riktig så bra ut med tanke på eksponering og fremkalling. Vi får de når filmen tørker og jeg får gjort noen scanninger.

Trond

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin