Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,707   Posts: 1,482,862   Online: 966

Page 74 of 91 FirstFirst ... 24646869707172737475767778798084 ... LastLast
Results 731 to 740 of 902

Shooter
    35mm

Kaliumbromid.

Da er 500 gram kaliumbromid i hus.
    Hvis noen trenger så gi beskjed.
    Pris: 50 øre pr. gram. :-)

En filmboks med 20 gram blir da Kr 10.- pluss porto.
    Jeg mistenker at portoen blir mer enn prisen på KBr.

Trond

Shooter
    35mm

Holdbarhet på utblandet Caffenol C-M

Hvordan var dette med holdbarhet?
    Noen steder står det at utblandet caffenol må brukes innen en halv time. Hvordan har det seg at man da skal ha en fremkallingstid på en time med noen formler?

Kan den stå mørkt og kjølig et par døgn, eller er den ubrukelig da?

Jeg gikk i fella og blandet ut en liter. Det er litt mye mer enn jeg brukte i tanken i går. Det er igjen 0,7 liter.
    Er det bare å helle ut, eller er det gangbar vare i morgen?
    Last edited by Tronds; 10-08-2011 at 03:56 PM. Click to view previous post history. Reason: skrivefeil

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    19
    Har hørt litt forskjellig, egentlig er det nok en "bland opp og bruk umiddelbart" men har også lest om folk som har brukt blandingene helt fint selv etter timer og et par dager.

Mener Ezzie kan har eksperimentert litt med dette, han har mer erfaring med dette tror jeg (han har blandet ut bestanddelene separat i flasker og mixer de når han fremkaller).
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    35mm
    Jeg skal fremkalle tunga på fimen når fremkalleren har fått romtemperatur. Da får jeg se om den blir svart. Blir den det så er det håp.
    Kommer tilbake med info om resultatet.

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    31
    Du kan genbruge den et stykke tid, bare du tilsætter litt mer kaffe og fremkalde tid..

Quote Originally Posted by Ezzie
    Adding 5-10% development time for Caffenol-C-M has been suggested as a place to start. I opted to add a minute for each successive film, even if the films were different and required different development times to begin with. For Acros (normally 12 minutes) 1 minute added would equate to nearly 10%, whereas a minute for TMX (normally 14-18 minutes) would equate to 6-7%. To be honest I think that both films are rather tolerant of variations in the mix and timings, that it doesn´t matter much. Don´t quote me on that though.

Shooter
    35mm
    Jeg blandet ut en liter Caffenol C-M for to dager siden. Fremkalte en film og helte ut den brukte fremkalleren.
    Tok nye 3dl av flaska og fremkalte en film i dag. Fungerte perfekt. Kan ikke se at den har blitt redusert på noen måte av to døgn lagring i mørkt og kjølig rom.

Trond

Shooter
    35mm

Ilford Pan 400 i Caffenol C-L

Da er caffenol C-L også prøvd.
    Blandet ut etter oppskrift og fremkalte i 68 minutter. Det ble 68 minutter i stedet for 60 fordi jeg satt og scannet negativer og glemte tiden litt.
    Det ser ikke ut til at det gjorde noe. Det er tydelig at det er ganske stort slingringsmonn her.

Eksempelbilde vedlagt.

Trond

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    31
    Perfekt!

Shooter
    35mm

Iso-100 film.

Skal prøve med noe ISO-100 film også for å se om det blir enda mindre korn.
    Dette er jaggu morro!

En annen sak:
    Hvis jeg bruker over 5 sekunder på å skrive en quick-reply, så får jeg feilmelding om at "token has expired". Gjør jeg noe feil, eller er det dette forumet som er satt opp for de som skriver 200 tegn i sekundet?

Trond
    Last edited by Tronds; 10-10-2011 at 02:38 AM. Click to view previous post history. Reason: Et spørsmål i tillegg.

Shooter
    Multi Format

Bra Trond !

Du har klart det jeg har feilet med i snart to år. Hvis bildet av Nikon-huset er fremkommet ved hjelp av kaffi, bukker jeg dypt i ærbødig beundring.

Jeg har fremkalt snart tretti filmer i Caffenol, av dem er jeg meget fornøyd med kun én. Noen få andre er så som så, og mange helt mislykkede. Mitt største problem er for høy kontrast.

Jeg er 90-95% film og resten digital. Jeg mener å beherske farge neg/dias og vanlig svarthvitt bra nok til de forholdsvis strenge krav jeg stiller. Jeg er mest glad i gammel klassisk svarthvitt i ISO 25-125. Jeg har i alle år fremkalt svarthvitt selv i forskjellige fremkallere, og funnet fram til det jeg liker og får best til.

Da Caffenol dukket opp i min tilværelse, øynet jeg muligheten til litt moro. Jeg møtte fort min overmann, og jeg vurderte å forlate temaet. Men så er jeg kjent som et stabeist. Nå er det gått prestisje i prosjektet, og jeg fortsetter enn så lenge med kaffien.

I 5-6 måneder har jeg hatt to FD-hus (Canon) ladet med identisk film EFKE 25. Dette er en film jeg kjenner gjennom noen tiår. Jeg "simultanfotograferer" med de to kameraene slik at samme motiv blir avfotografert i samme tid og samme lys og med samme objektiv. Begge filmer eksponeres EI 50. Om noen uker skal filmene fremkalles. Den ene filmen vil gå i Caffenol, den andre vil fremkalles i tre biter. Fremkallere her vil trolig bli Tetenal Neofin Blå (som filmen egentlig er tilpasset til), Tetenal Emofin (tobadsfremkaller), og den siste biten har jeg ennå ikke bestemt hva skal være.
    Slik synes jeg det er morsomt å leke. Går det "skeis", er det ingen katastrofe. Ingen opptak er nemlig viktige.
    Kanskje blir Caffenol vinneren? Det betviler jeg - sett ut fra mine ferdigheter.

Så nevner du holdbarheten på utblandet Caffenol. Dette opptok også meg noe da jeg opplevde at film nr. 2 - fremkalt ett døgn senere - ble vesentlig underfremkalt. Jeg søkte hjelp og fikk vite at det trolig stadig skjer noe i Caffenol-blandingen, en eller annen kjemisk reaksjon som ingen ennå har beskrevet vitenskapelig.

Jeg blander alltid ut én liter Caffenol, dette fordi tre av mine fremkallertanker tar én liter. (To eller tre filmer kan fremkalles samtidig.) Da har jeg samlet opp 4-5 filmer som skal framkalles. Etter første framkalling heller jeg oppløsningen tilbake på flasken. Så følger kanskje neste ladning, eller også venter jeg ett døgn. Hvis det går lenger tid, stoler jeg ikke på utblandingen, men slår den ut.

Ditt problem med "quick reply" har også jeg støtt på. Derfor går jeg alltid "advansed".

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 10-10-2011 at 01:57 PM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin