Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,847   Posts: 1,582,771   Online: 847

Page 75 of 91 FirstFirst ... 25656970717273747576777879808185 ... LastLast
Results 741 to 750 of 902

Shooter
    35mm
    Helgesverre:
    Det er brukt Caffenol C-L til å fremkalle filmen med bildet av Nikon kameraet.
    Filmen er Ilford Pan 400. Framkalt i Caffenol C-L i 68 minutter. Agitasjion hvert minutt de tre første minuttene. Etter det stod den rolig i 52 minutter. En agitasjon, og så stod den til det var gått 68 minutter.

Jeg har ikke opplevd høy kontrast, heller det motsatte. Jeg måtte dra opp kontrasten litt på det ferdige bildet.

Det er litt morsomt å ta bilde av en gammel Nikon med en enda eldre Nikon.
    Det på bildet er en FG-20. Det ble fotografert med en Nikon FG med Sigma 105mm f2.8 Macro. Objektivet var ikke gammelt, men man tager hva man haver.

Naturlig lys fra kjøkkenvinduet. Et hvitt klede på kjøkkenbenken, så var det bare å kjøre igang med kameraet på stativ og selvutløser.

Jeg tror at valget av film påvirker kontrasten i stor grad. Efke 25 er vel en film med relativt høy kontrast i utgangspunktet. Ilford PAN 400 er ikke det.

Mitt forsøk med bruk av lagret caffenol kom heldig ut. 2 døgn lagring ser ikke ut til å gjøre noe med fremkalleren. Det er meget mulig at den blir dårligere med lengre lagring. Det gjenstår å se. Drøyt 3dl caffenol C-M står nå lagret kjølig og mørkt i kjelleren. Skal prøve å fremkalle filmtunga før jeg bruker den. Det gir meg et hint om den virker eller ikke.

Tror ellers at jeg kommer til å bruke caffenol C-L på grunn av mindre korn og gjevnere toneforløp.

Trond
    Last edited by Tronds; 10-10-2011 at 04:37 PM. Click to view previous post history.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Er ikke kontrasten også avhengig av temperatur....?

Jeg er ingen racer men.....

Helgesverre, ikke glem at temp øker med ca 3 grader under blanding av ingrediensene, dvs at jeg alltid starter på 17 grader, da blir blandingen ca 20.
    Har du sjekket termometeret ditt? Jeg bruker digitalt termometer og det virker å være rimelig nøyaktig. (fremkaller alltid innen +-0.2 grader av angitt fremkallingstemp).

Agiteringsskjema kan kanskje også ha en del med saken å gjøre (har kanskje mer med fremprovosering av støy å gjøre men..), men etter det jeg har skjønt, kjører du mye stand fremkalling, det har jeg enda ikke forsøkt, så jeg vet ikke andre faktorer enn tid, oppmålling og temp som kan påvirke kontrastene i bildene dine.

Jeg har heller ikke fått for stor kontrast i mine bilder, selv ikke med litt push på Panf+.

Hvilken kaffe bruker du? Jeg bruker first price instant og måler opp alt med ditgitalvekt med nøyaktighet på 0.1g?

OH
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    35mm

Høy kontrast på negativene.

Kontrasten avhenger i høy grad av hvilken fim man bruker.
    Efke 25 er en film med høy kontrast.

http://www.thsimagery.com/efke_25.htm

Variasjon i kjemien ved fremkaling kan også endre kontrast.
    Pass på at C-vitamin er askorbinsyre og ikke noe annet juks. Pass også på at det brukes vannfri krystallsoda. Jeg har brukt XP kaffe fra coop, men jeg tror all svart og sur pulverkaffegugg går fint. Det er ikke der problemet ligger.
    Overfremkalling øker kontrasten. Forhøyet temperatur uten redusert tid gir den effekten. Feil blandingsforhold av suppa på grunn av feil type kjemikalier kan også gi slike utslag.
    Jeg kommer i allefall til å fortsette å brygge kaffe, både for å fremkalle film i, og for å drikke. Den sistnevnte varianten er dog av høyre kvalitet.

Trond

Shooter
    Multi Format

Takk for all medfølelse...

Det er mulig jeg er alt for kravstor til meg selv og hva jeg får til. Men...

Høy kontrast: Jeg har ingen skikkelig bildeskjerm. Vurdering av negativer blir gjort med lupe på lysbord. Jeg hadde på PCer en eller annen Element-versjon. Men da den ene PC etter den andre tok kvelden, ble slike behandlingsprogram også borte. Nå har jeg MacBook og plages med det. For liten disk gjør at skikkelige programmer ikke får plass. Vurderer å anskaffe en sterk Win PC, men da er man straks oppe i 13-14 store lapper. (Hull i lommene gjør slikt vanskelig.)
    Konklusjon: De bilder jeg legger ut er ubehandlede filer.

Høy kontrast - vesentlig utbrente høylys - kan komme av mye, som dere også foreslår. Jeg mener å følge "oppskriften" meget nøye. Mine to sprittermometere har én grad avvik, som jeg tar hensyn til. Digitaltermometer høres interessant ut, skal lete hvor slike oppdrives.

Jeg opplever også for lav kontrast. Se post #645 Portra 400 BW. Her vet jeg hva som kan rettes opp ved neste forsøk.
    Postene #646 og 647, APX 400 og Tri-X vil vel noen svelge som akseptable resultater, men...

Råvarene: Varene jeg benytter er "ekte", og digitalvekt brukes. Etter utblanding får saken roe seg noen timer. Vannbad brukes hvis romtempen er høy, vanlig vis starter prosessen på 18-19 C, og stiger noen ganger 1-2 grader under fremkallingen.
    Fremkallingen vurderes ut fra observasjon av filmens randtekst, som forteller litt om under-/overfremkalling.

EFKE 25: fremkalles etter anvisning fra FiatluX (flink fyr!) lenger bak i tråden, og tror det vil gå greit. (Post #570).

De neste seks måneder vil jeg foreta tre utenlandsturer, kall det gjerne fototurer. Bare synd at svarthvitt film fra disse trippene ikke våges fremkalt i Caffenol. Etter en lignende tur i mars ble kaffien totalt destruerende! (Post #576).

Men dette er tross alt en lek.

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 10-11-2011 at 01:24 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Noen av dere som har fremkalt tech pan i caffenol med c-vitamin? Kunne tenke meg å prøvd, men har ikke lyst til å svi av så mye film på testing siden det er en sjelden/utgått film.

Shooter
    8x10 Format
    Technical Pan - ja, ta en titt her, jeg lurer veldig på å bruke dette, da min TP er eksponert etter 80iso og Neofin Doku har gitt meg mye frustrasjoner: Bromide streker / Bromide streaks. Rodinal fremkaller TP bra, men med mye lavere iso.

http://www.apug.org/forums/groups/sk...0-min-20c.html
    http://www.apug.org/forums/archive/i...1194-p-27.html
    Last edited by Øyvnd:D; 10-12-2011 at 06:24 AM. Click to view previous post history. Reason: mangler exponering

Shooter
    Multi Format

Tech Pan - Hei Svein O....

Se hva Carl får til i post #527. Lykke til! Har du noe ekstra av denne filmen, er jeg interessert.

Vh helgesverre.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20

Polypan F, Caffenol C-L stand dev 70 min, 20 grader (1gr KBr)

Her er sånn de ble.

Rullet 12 bilder på en film selv og tok noen bilder av den nye Hasselbladen min.
    Ble noe undereksponert (men gadd ikke stille inn lyset, var allerede på f2.0 og 1/30sek og hadde alt av lys på).

Kanskje litt dumt å ta bilde av noe som er sort da men men...

Caffenol C-L, 6-10 min forvæting.

Agitering (forsiktig) 3 ganger initialt, så 3 forsiktige vendinger på 2, 4, 8, 16 og 32 minutter.

Scannet som positiver, levels justert i lightroom (klonet vekk støv).

Blir spennende å se hvordan dette funker på litt bedre eksponeringer, foreløpig synes jeg den klarte seg fint, minner om Panf+ i korningen/skarphet, uten at jeg er noen ekspert

Har rullet en 36 kassett, så skal jeg rulle enda en og ta med på firmatur og snappe i vei, så har jeg litt forskjellig antar jeg. ^^

Ole
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails IMG092-Edit.jpg   IMG093-Edit.jpg   IMG095-Edit.jpg  
    -

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Kommer mer polypan-f i kveld eller i morgen, har akkurat skutt opp en liten rull på 24 bilder, 7-8 forskjellige bilder, som jeg tenkte å dele opp og fremkalle i henholdsvis Caffenol-c-l, Rodinal 1:50 og Tetenal Ultrafin, så kan man jo sammenlikne resultatet litt dersom saksa treffer sånn passelig rett i mørket. Jeg er i allefall spent på om det/hvilke forskjeller det blir.

Helgesverre: Ang termometer, så har jeg noe som likner på dette: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162081793

Må nok kjøpe nytt etterhvert, da det jeg har, har gått i bakken noen ganger nå
    Last edited by Helinophoto; 10-13-2011 at 09:25 AM. Click to view previous post history.
    -

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Har etter et kort opphold gått back to basic. De to første filmene jeg fremkalte i Caffenol (TMX og Acros) er også de to som viser seg mest robuste og gir best resultat av alle filmer jeg har prøvd. Urettferdig sammenligning, uten forbehold, selvsagt - mange av de senere filmene er 400 ISO, eller billig kinesisk, tjekkisk el, samt at de ikke har blitt gjenstand for like mye prøving og feiling. Men jeg trengte en nullstilling, så her er et par eksempler med Acros 100 i ren C-C-M, 13m 45s @ 20C. Skannet som positiv, invertert, støv fjernet ved kloning, justert levels.

St Emilion by Eirik0304, on Flickr

Patience by Eirik0304, on Flickr

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin