Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,826   Posts: 1,582,037   Online: 810

Page 76 of 91 FirstFirst ... 26667071727374757677787980818286 ... LastLast
Results 751 to 760 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Helinophoto View Post
    Her er sånn de ble.

Rullet 12 bilder på en film selv og tok noen bilder av den nye Hasselbladen min.
    Ble noe undereksponert (men gadd ikke stille inn lyset, var allerede på f2.0 og 1/30sek og hadde alt av lys på).

Kanskje litt dumt å ta bilde av noe som er sort da men men...

Caffenol C-L, 6-10 min forvæting.

Agitering (forsiktig) 3 ganger initialt, så 3 forsiktige vendinger på 2, 4, 8, 16 og 32 minutter.

Scannet som positiver, levels justert i lightroom (klonet vekk støv).

Blir spennende å se hvordan dette funker på litt bedre eksponeringer, foreløpig synes jeg den klarte seg fint, minner om Panf+ i korningen/skarphet, uten at jeg er noen ekspert

Har rullet en 36 kassett, så skal jeg rulle enda en og ta med på firmatur og snappe i vei, så har jeg litt forskjellig antar jeg. ^^

Ole
    Fungerte helt utmerket det der. Likte toneforløpet spesielt.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Grainy View Post
    Noen av dere som har fremkalt tech pan i caffenol med c-vitamin? Kunne tenke meg å prøvd, men har ikke lyst til å svi av så mye film på testing siden det er en sjelden/utgått film.
    Som Helge Sverre nevnte, den har Carl testet litt på, med hell. Han la sågar inn oppskrift, metode og eksempler på gruppen vi har opprettet for å samle alle vellykkede forsøk:

http://www.apug.org/forums/groups/sk...0-min-20c.html
    Last edited by Ezzie; 10-13-2011 at 10:45 AM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Er der nogen speciel grund til att du scanner i 2400dpi Ezzie?

Og hvis du har mod på at prøve en ny film, så kan jeg absolut anbefale Rollei RPX 100.
    Its friggin amazing i caffenol!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Bo. Jeg har scannet i 1200 og 1800 også. Mente jeg så at 2400 ga en aldri så liten forbedring over 1800. Teoretisk ligger nok scanneren på 1600-1900dpi et sted. Men nå som jeg scanner invertert (postitiv), mener jeg at det er mer synlig. Men det er en følelse, mer enn noe annet.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Takk for svarene angående tech pan. Jeg tenkte å prøve kun med kaffi, krystallsode, c vitamin og vann.

Har dessverre ikke noe til overs, må rasjonere så jeg har lengst mulig. Kjøpte nylig 3 pakker med planfilm i 4x5, så tenkte å prøve noen ark i caffenol.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20

Polypan-F, caffenol-c-l & tetenal ultrafin & rodinal

Hepp

Da har jeg fiklet med film, sakser og doble søppelposer og laget tre testbilder fra èn og samme sesjon og film om jeg tok i dag.

Fremkalte filmstripsene som følger:

Polypan-F, Rodinal 1:50 7 min 30, 20 grader. Forsiktige vendinger første 30, deretter èn forsiktig vending hvert minutt.

Kun justert levels (sort og hvitpunkt og gråpunkt)
    Last ned original: http://www.helino-photo.com/img/v28/p612534683.jpg

Polypan-F, Tetenal 1:20 7 min 30 sek, 20 grader. Forsiktige vendinger første 30, deretter èn forsiktig vending hvert minutt.

Justert eksponering -1
    Justert levels (sort og hvitpunkt og gråpunkt på samme sted som det andre bildet)
    Last ned original: http://www.helino-photo.com/img/v28/p702940897.jpg

Polypan-F, Caffenol-C-L, 70 min stand, 20 grader. Normale vendinger første 30 sek, deretter forsiktige vendinger på 2, 4, 8, 16 og 32 minutter.

Justert eksponering OPP +1 stopp(!)
    Satt sort, hvitt og gråpunkt, samt justert kontrast betraktelig ned.
    Last ned original: http://www.helino-photo.com/img/v27/p589866380.jpg

Tja konklusjon?
    Tetenal fremkallingen var basert på en forumtråd som snakket om 1:10 og 6 minutter, jeg ønsket ikke å bruke så sterk blanding og satset på 1:20 og 7 min 30 sek, det viste seg å være litt i overkant ja, men hentet seg veldig greit inn med en eksponeringsjustering i Lightroom.

Rodinal er vel "standard" her, fremkalt etter "oppskriften", de andre er justert etter scan for å passe mest mulig mot denne.

Caffenol-c-l så ut til å droppe filmen ned til 25 ASA (why??), sterkt underfremkalt etter standfremkallingen (som skal gi minst korn med denne filmen i følge caffenol.blogspot). Måtte dra opp ett stopp og mikke veldig med kontrastene for å "hente inn" filmen igjen, mangler skyggedetaljer.

Alle bildene er skutt på samme lukker og blender (variasjonen er kanskje 1/4 stopp, ettersom jeg spot-målte samme punkt på hvert bilde).

Caffenolbildet er noe større enn de andre, da de andre er croppet litt for å tilpasse utsnittet (løp litt frem og tilbake), korningen er dog ikke forstørret, alle bildene er "as is", det er bare "mer bilde" på caffenol-bildet, dvs tetenal og rodinal har mindre detaljer men ikke forminsket korn i forhold til de andre bildene.

Se på korningen i bildene.
    Slik jeg ser det, virker det som at Tetenal Ultrafin muligens kjører opp ASA-ratingen på filmen(?), men dette er usikkert, da det ikke finnes noen god "oppskrift" på fremkallingstider og blandingsforhold for Polypan-F. (Panf+ skal fremkalles i 5 min på denne blandingen, så det kan godt hende jeg har gjort en cock-up her).
    - Uansett synes jeg Tetenal ser best ut mht korn og detaljer...?

Caffenolen skuffet med denne filmen, har fulgt anbefalingene fra caffenol.blogspot på denne, og veldig veldig merkelig at den kom ut så mørk, gjenhenting osv har gjort den meget støyende, mildt sagt.

Kanskje vanskelig å konkludere med noe, i og med at det er en del variabler ute å går, men likevel Rodinal vs Caffenol-c-l burde iallefall tale for seg selv?

Andre konklusjoner? (om man kan konkludere med så stort spenn i variabler)
    Om man utelukker Tetenal, ser Rodinal fremdeles bedre ut enn Caffenol, begge disse er etter "oppskriften". Alle negativene i Caffenol var mørke, så det er ikke feileksponering.

Noe å tygge på tenker jeg
    Last edited by Helinophoto; 10-13-2011 at 07:51 PM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format

Fotografiets Nobel-pris på vår tråd ?

Vi går snart inn i Nobels prisutdelingstid, og jeg undrer på om det ikke snart er på tide med en Caffenol Prize.

Ganske enerådig lar jeg en slik personlig trådpris gå til Ezzie. Ikke kun er det bildet "St. Emelion" (post 750) som bestemmer min avgjørelse, men også tidligere viste bragder.

St. Emelion har denne eksepsjonelle himmelen som jeg beundrer - aner ikke hvordan du får den fram!
    Det er som om uttrykket i denne himmelen får en tredimmensjonal dybde, som jeg verdsetter høyt.

Jeg har tidligere sammenlignet noen av dine bilder med rennessansens mestere. Her støter jeg på det igjen: Når jeg blåser opp bildet og "kryper" inn i det, er det som om farger siger inn i dette svarthvite bildet og gjør det om til en levende canvas.

Jeg har ikke lyst til å gi kritikk på motivet, men en stund maskerte jeg bort taket med skorsteinen (t.h.). Dette gikk jeg bort fra av den grunn at rustikke sydeuropeiske tegeltak er flotte motiver i seg selv.

Konklusjon: "Prisen" gis som honnør til den flotte himmelsjatteringen. Prisens størrelse er dessverre ikke noen millioner euro, men kun et par filmer. Ezzie vil om om ikke lenge motta et par Acros 100 til sin Leica. Gratulerer!

(Saint Émilion får meg til å tenke mer på vin enn kaffe. Men begge deler er jo gode ting.)

PS: Selv har jeg gått inn i en tenkepause med hensyn til Caffenol.

Vh helgesverre.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20

Å måle opp riktig

Ikke gi deg Helgesverre, men tenke over må man jo =)

Jeg har funnet ut av min kjøkkenvekt er dårlig å bruke for å oppmåle kaliumbromid, kjøkkenvekta (digital) har en oppløsning på 1 g, men når jeg kjører "tar" og legger i litt og litt kaliumbromid, får den det ikke med seg (den kalibrerer bra på 100 g kontrollvekten).

Faktisk målte jeg opp ca mengde kbr til den ga utslag på 1g og kontrollmålte mot den NYE digitalvekten min med en nøyaktighet på 0.1 gram, da fant jeg ut av jeg hadde over 15g kbr i målebegeret(!).

Så obs her altså, mengdene kan være så små (spesielt når man måler opp 0.5 liter på caffenol-c-l) at vektene ikke funker effektivt, man bør mao skaffe seg en skikkelig "narkovekt" som måler i 0.1 g inkrementer.

Jeg skaffet en slik: http://teknikmagasinet.no/db.pl?tf=p...l&artnr=340145

Faktisk ganske billig i forhold til hva man kan komme ut for.

I og med at vi søker konsistens, anbefales i allefall at man har en skikkelig oppmåling, det har ikke jeg hatt, ikke rart at min test da ble helt merkelig, jeg er helt sikker på at jeg har brukt for mye kbr og antakelig for mye kaffe også.

Ezzie er ruler'n her ja, det bildet med bybildet og kirkespiret var helt sykt bra
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format

Polypan F

Hei Ole-H,
    "PolypanF kom ut underfremkalt i Caffenol". Men du sier at filmen også ble mørk. Er ikke dette motstridende? (Tenke !!)

Ellers er jeg enig i konklusjonene. Jeg har spolet opp, men ennå ikke prøvd.

Takk for tips om Clas (termometer). Skummel forretning, man går inn bare for å se og bærer seg skakk ut igjen. Tidligere la jeg igjen drøye 10 000 der hvert år (og fikk firmaslips i julegave), har skjerpet meg vesentlig.

Min ypperlige og billige kjemikalievekt kjøpte jeg her. Grei ved tarering. Den er så liten at den også kan benyttes av dem som har gatesalg som hobby.
    http://stores.ebay.de/G-G-Messtechni...=p4634.c0.m322

"Ikke gi deg Helgesverre", husk at en Helge Sverre K (med stamtavle helt tilbake til sexorgiet Harald Hårfagre) er en stivakket, steil, hårdhudet, pågående sta, stivbenet og "gir seg aldri"-type. Det blir mer kaffi, men først noe mer gammeldags, f.eks. Rodinal og D76.

Vh hs.
    Last edited by Helgesverre; 10-17-2011 at 01:41 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Helinophoto View Post
    Ikke gi deg Helgesverre, men tenke over må man jo =)

Jeg har funnet ut av min kjøkkenvekt er dårlig å bruke for å oppmåle kaliumbromid, kjøkkenvekta (digital) har en oppløsning på 1 g, men når jeg kjører "tar" og legger i litt og litt kaliumbromid, får den det ikke med seg (den kalibrerer bra på 100 g kontrollvekten).

Faktisk målte jeg opp ca mengde kbr til den ga utslag på 1g og kontrollmålte mot den NYE digitalvekten min med en nøyaktighet på 0.1 gram, da fant jeg ut av jeg hadde over 15g kbr i målebegeret(!).

Så obs her altså, mengdene kan være så små (spesielt når man måler opp 0.5 liter på caffenol-c-l) at vektene ikke funker effektivt, man bør mao skaffe seg en skikkelig "narkovekt" som måler i 0.1 g inkrementer.
    Mengden kaliumbromid bør være ganske nær det man skal ha.
    Jeg greide å rote det til i går kveld.
    Blandet 3dl C-C-L og skulle ha 1,5 gram Kbr pr liter. Brukte kruttvekta til å veie med. Regnet om i hodet at 1,5 gram var ca. 22 grains.
    Veide opp dette og blandet det i fremkalleren.

Noen som har sett feilen?

Jeg blandet 0,3 liter og ikke 1 liter, men tilsatte KBr etter 1 liter.
    Resultatet var tynne negativer. God sverting i høylysene, men veldig dårlig med detaljer i skyggene.
    Det gav en veldig høy kontrast. Jeg fikk reddet noen av bildene, men mange var ubrukelige.
    Moralen er altså: Kjøp ei skikkelig vekt som veier i gram med god oppløsning!

Da blir man ikke forstyrret av omregninger og slikt.

Trond.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin