Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,558   Posts: 1,545,229   Online: 883

Page 77 of 91 FirstFirst ... 27677172737475767778798081828387 ... LastLast
Results 761 to 770 of 902
    Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    Hei Ole-H,
    "PolypanF kom ut underfremkalt i Caffenol". Men du sier at filmen også ble mørk. Er ikke dette motstridende? (Tenke !!)

Vh hs.
    Jo det er korrekt tror jeg, men jeg forklarte meg jo helt feil ser jeg: Negativene fra caffenolen var meget tynne, da er de kanskje veldig _underfremkalt_ (er litt fersk på analog enda).
    Var feil av meg å si at filmen ble mørk, det var scannen som ble mørk pga tynne negativer er kanskje det mest korrekte å si, beklager
    Fant en side som sa:
    "The terms don't directly say anything about contrast, though thin negatives are often low contrast, as well.
    Thin negatives happen because of underexposure and/or underdevelopment. Thick negatives happen because of overexposure and/or overdevelopment."

Kan jo forklares dersom det var mye kaliumbromid i, i og med at den fungerer som en hemmer...?

Kjøpte vekten på teknikkmagasinet, det er nesten værre enn claser'n, da de har gadgets OG leketøy for voksne =D
    Last edited by Helinophoto; 10-17-2011 at 01:22 PM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format

Hei Trond....

Digitalvekt: JA, den bør kunne veie nøyaktig! Enig!
    Jeg blander ut aldri mer enn én liter, ellers må jeg trekke inn kona som er spesialist i slike utblandinger (sykepleier) - og hun er også veldig kritisk til kaffiflekker på badet!
    Vh hs.
    Last edited by Helgesverre; 10-17-2011 at 02:36 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    35mm

For mye Kbr.

Helinophoto:

Som du ser av det jeg skrev der jeg brukte for mye KBr, så ble negativene tynne, men med god sverting i høylysene. Det har jeg blitt forklart at det skyldes at de partiene som har fått mye lys, blir lettere aktivert av fremkalleren, og den virker brukbart der. Sølvet i de mørke skyggepartiene har fått så lite lys at de blir dårlig aktivert av en fremkaller som er så bremset ned som den blir med for mye KBr.

Dermed får man en underfremkalling av de mørke partiene, og en bortimot tilfredsstillende fremkalling i høylysene.

Mengeden KBr er altså ganske kritisk. For lite og man får sløring, for mye og fremkalleren fungerer ikke som den skal.

Jeg skal lage en løsning hvor jeg blander ut 25 gram Kbr i 250ml vann. Det er mye enklere å veie opp 25 gram enn 1 gram eller 1.5 gram.
    Da tar jeg bare 10ml for å få ett gram, og 15ml for å få 1.5 gram.
    Da må jeg bare huske å bruke 0.3 ganger den megden for en tank som rommer 3dl.

Kanskje jeg skal revurdere det og lage en løsning der jeg blander 15 gram Kbr i 500ml vann. Da tar jeg 10ml for å få 1g/l i min 3dl tank, og 15ml for å få 1.5 g/l i samme volum.

Det blir i allefall en mye enklere måte å dosere KBr på.

Trond.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Takker Trond, jo leste det innlegget ja, takker for det (godt å se at det ikke er bare jeg som kan gjøre blundere på kjøkkenet ).
    - Jeg har helt klart klattet det til med enorme mengder kbr i forhold til det jeg skal ha, det vet jeg fordi jeg målte opp nøyaktig 1g på den nye vekten i går og det var ikke rare greiene i forhold til den haugen jeg smalt til med forrige gang!

Drev å tenkte på hvor mye kbr jeg selv skal ha, blander alltid 0.5 liter jeg, det er kanskje litt i meste laget, fordi jeg tenkte jeg skulle lage en ny 12-bilders teststripe (fordelen med bulkloading) og fremkalle denne, det "gjør vel ikke noe" om man har en halv liter fremkaller selv om man har lite film i....?

Eller risikerer man at blandingen er svært reaktiv hele veien (gjelder vel alle fremkallere kanskje)?

Har vurdert å lage vannblandinger med kbr selv, da jeg har kjøpt noen sprøyter,en på 5 ml og en på 2.5 ml (mer narkisutstyr haha) på apoteket, disse er mest tenkt brukt mot Rodinal og Tetenal blandinger men kan godt tenkes å bli brukt til å dra ut en nøyaktig kbr blanding.

Kanskje Ezzie har erfaring med dette? (han har laget slike våtblandinger tidligere men jeg er usikker på om han har gjort det for kbr)

Tenker litt på holdbarhet osv.

OH
    -

Shooter
    35mm
    Mengden fremkaller du bruker gjør ingen forskjell på hvor reaktiv den er. Med mindre du bruker for lite da :-)

Jeg har fremkalt to filmer etterhverandre i samme fremkaller UTEN å tilsette noen ting, og de ble like. Ingen merkbar degradering av fremkalleren.
    Utblandet fremkaller er også holdbar i allefall noen dager. Det er de som har forsøkt å bruke fremkaller som har stått noen uker og fått godt resultat.

Skal du lage løsninger for lagring, så bland ut dobbel mengde c-vitamin og kaffe i en liter vann. Bland så ut dobbel mengde krystallsoda i en annen litersflaske.
    Når du skal bruke fremkalleren så blander du halvparten fra hver flaske, og får da korrekt konsentrasjon.

Krystallsoda holder seg ubegrenset så den er ikke noe problem.
    Kaffe kan brytes ned elle muggle, men c-vitamin er jo askorbinsyre, og det er et konserveringsmiddel. Vanligvis brukes det langt mindre mengder for konservering enn det man blander ut her, så kaffen blir skikkelig konservert. Da holder den seg også i lang tid. Kanskje et halvt år!

Hvis du fant ut at du hadde brukt alt for mye KBr, så vet du nå hvorfor du fikk rare resultater. Dette kanskje takket være mitt utilsiktede eksperiment.

Det er derfor lurt å lage en 10% løsning av KBr også. Den er holdbar til evig tid omtrent. Bare pass på at ingen drikker den ved en feiltagelse. Det er kraftig medisin dette. Ble tidligere brukt mot AD-HD har jeg blitt fortalt.

Trond

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg gjorde som Trond. Spedde ut 25g KBr til 250ml ferdigblandet. 10ml blir da 1g. Jeg blander ut 600ml hver gang og har i 3-8ml ved C-C-M eller L, som gir 0,5-1.3g/l avhengig av film.

For oppmåling bruker jeg en 2,5ml sprøyte.
    Last edited by Ezzie; 10-18-2011 at 02:20 PM. Click to view previous post history.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20

Nytt forsøk, Polypan-F, Caffenol-C-L 70 min stand

Hei

Da har jeg vært ute å skutt samme plassen en gang til og målt opp _korrekt_ mengde av alle ingredienser
    - Litt mykere lys denne gangen, men greit med toner å vurdere likevel.

Jeg var så dum at jeg skjøt alle bilder på F4 sist med min 24-105 L, så jeg skjøt denne på F4 også, for å ikke påvirke evt skarpetsforskjeller osv.

Slik ble en av Caffenolscannene (scannet som positiv, så justert levels sitt sort og hvitpunkt, ellers ingenting)

Original her: http://www.helino-photo.com/img/v34/p14596928.jpg

Her er et sammenlikningsutsnitt mellom caffenol, tetenal og rodinal 100& utsnitt fra tidligere scanninger, og den nye caffenolscannen.

SÅ BEDRE UT NÅ JA!

original her:
    http://www.helino-photo.com/img/v18/p127588766.jpg

Så langt jeg kan se, er nå Rodinal hardest på korningen mens tetenal og caffenol ligger ganske likt her.

Ordnung muss sein =)
    -

Shooter
    Multi Format

Flott Ole-H....

Dette er bra, og kjempegøy! Regnet ut at mine Polypan F kommer på under 5 kr pr filmsnurring. Har aldri greid å komme så lavt før.

Men du er også heldig som har et så ideelt og godt egnet testmotiv i din nærhet.

Her går det litt i Agfa-film og Rodinal.

Vh helgesverre.

Shooter
    35mm

Det går fremover.

Nå har jeg kjøpt meg mellomformatkamera! Da blir det enda mer film å fremkalle i caffenol.

Jeg har også to stk Durst forstørrere, men mangler objektiv til 6x6 og 6x4.5.

Noen som har noe slikt liggende?

Skal ut og teste tmax-400 igjen, men denne gangen skal den fremkalles med riktig mengde Kbr i fremkalleren. Kanskje jeg får gode resultater da. :-)

Trond

Shooter
    Multi Format

Dette blir vel å banne i kjerka ?

Hva gjør man når man mangler kaffi og bare må ?

http://unblinkingeye.com/Articles/Times/times.html

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin