Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,571   Posts: 1,545,562   Online: 1083

Page 78 of 91 FirstFirst ... 28687273747576777879808182838488 ... LastLast
Results 771 to 780 of 902

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Trond: Jeg har et ekstra 80mm objektiv til min L1200.

Shooter
    35mm
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    Hva gjør man når man mangler kaffi og bare må ?

http://unblinkingeye.com/Articles/Times/times.html
    Kjører på butikken og kjøper kaffe!

Shooter
    Multi Format

ISO SETTING ?

Mitt spørsmål til HelinoPhoto: Hvilken EI er Polypan F i post #767 skutt etter? Kjekt å vite et utgangspunkt når jeg skal prøve meg.

Vh Helgesverre.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Hei

Det er skutt på EI 50 (satte kamera på ISO 50 og skjøt som normalt).
    La også inn generell oppskrift her
    http://www.apug.org/forums/groups/sk...70min-20c.html
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Bra Ole, fantastisk flott resultat. Fine toner, Polypan F. Bra du har lagt metoden til gruppen vår.

Selv har jeg prøvd meg på Delta 400 i C-L igjen med blandet hell. Eksponert ved bokshastighet, og fremkalt nærmest hel stand. Agitert kun første minutt, så to inverteringer ved 8 og 28 minutter, og la stå 56 minutter i alt. 1.2g/l KBr. Både over eksponert og overfremkalt kan det se ut som, samt litt slør. Skal skanne senere i uken og se om de lar seg redde.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Når kommer ADOX med sin relansering av 110-formatet ?

Hvorfor i all verden er det noe å vente på? For det første sitter jeg med noen gode kameraer for 110. For det andre sier Adox at de ved siden av en fargefilm også vil komme med en B&W film. Det siste er mest spennende, for den vil jeg prøve i Caffenol. Jeg vet ikke hva problemet for Adox er, men de har flere ganger gitt uttrykk for at "nå kommer den snart".

110-formatet er meget lite, ca en fjerdedel av 35 mm format. Tungen rett i munnen og lett på labben, så kanskje man slumper til med noe vellykket.
    Vedlagt eksempel "På harrytur", Pentax auto 110 / 2,8-18 mm, Fujicolor 200 utdatert.

Vh helgesverre.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails F1000008.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 10-30-2011 at 05:13 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Utblanding/fortynning av Fomadon R 09.

Jeg foretar en del komparativ fremkalling av samme filmtype. Jeg bruker 4-5 forskjellige fremkallere, også Caffenol. Så finner jeg at min gamle - gud vet hvor mange år den svarte sirupen har stått - flaske Rodinal er tom. Jeg erstatter Rodinal med Fomadon R 09, som lik Rodinal er en gammel Calbe R 09 resept. Men nå er jeg usikker på utblandingsforholdet. Flaskeresepten sier samme utblanding som for den klassiske Rodinal. Men andre steder sies det noe annet. Jeg ønsker utblanding 1+25, 1+50 og 1+100. Noen mener at med Fomadon blir de samme forhold 1+20, 1+40 og 1+80.
    Noen som mener å ha erfaring med dette?

Vh helgesverre.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Forsinket takk til Helge Sverre for uhemmet skryt for et par sider siden. Helt uberettiget selvsagt, men jeg takker likevel.

Hva som skjedde med nevnte Delta film vet jeg ikke, det ble så mye slør at rabatten var ikke til å lese, kunne knapt tyde at det var ilford film overhodet. Overeksponert i forhold til valgt fremkalling er det ikke noe tvil om. Også overfremkalt, noe jeg finner litt rart, men trenger å forske litt mer på det. Jeg har fått til denne filmen før. Mulig jeg må kaste alle mine forhåndsutblandete løsninger og starte på nytt.

Foruten at histogrammet viste at alle tonene var skyvd opp mot den ene kanten, og sløret, så lot en del av negativene seg skanne. Dog ble det ganske heftig korn når man først fikk etterbehandlet og gjort noe med kontrasten.

Disse to ble det kanskje noe å snakke hjem om, resten kassabelt:

Dark skies by Eirik0304, on Flickr

Drammen park by Eirik0304, on Flickr

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Takk for for fin påminnelse, Ezzie. Men du var ikke glemt! To Acros-filmer på vei i kommende uke. Det gjelder disse himlene dine, som jeg liker og beundrer. Nå vet jeg godt hvordan man driver i det våte mørkerom med å hente fram himmelen med skyer og slikt. Og så lurte jeg litt på den digitale teknikken du benytter for det samme. Kan hende er det markering rundt himmelområdet, trekke ned himmelen med Levels midtone slider, og vips - så er den blanke himmelen dekket av flotte skyer? For meg uten slikt verktøy er dette litt hokuspokus, men effektfullt er det!
    Look in your letter-box for some surprises!

KR HelgeSverre.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Helgesverre: Jeg bestilte da Rodinal fra fotoimport (ny type etter gammel oppskrift) her: http://www.mamut.net/controls/shop/s...import&pid=339 , kjører samme tider som for orginal Rodinal, fungerer helt fint og fremkalleren har samme farge og holdbarhet som original Rodinal (har for det meste blandet 1:50 blandinger til nå).
    Tøft 110 bilde forresten, har aldri brukt formatet selv, har det kommet lomo-kamera som støtter dette, kanskje det er det de venter på?

Ezzie. De to så da bra ut de, spesielt det siste så veldig fint ut mht toning.

Forøvrig kan jeg informere om at det for min del er himmel og hav av forskjell på å scanne en negativ som 16-bit grayscale og 16-bit hdr grayscale (med Epson og Silverfast), når jeg scannet her om dagen (ikke caffenolfremkalt Fuji Neopan acros 120), fikk jeg null himmeldetaljer når jeg scannet som 16-bit hdr grayscale, noe jeg visste var feil, da jeg hadde lagt eksponeringen til å beholde himmel, samt benyttet 3-stopp med gradfiltre i tillegg.

Ved valg av 16-bit grayscale (IKKE hdr), kom himmeldetaljerne helt fint med, bare et obs....

Se http://www.apug.org/gallery1/showimage.php?i=63469&c=2 og her http://www.apug.org/gallery1/showimage.php?i=63470&c=2 Jeg har dodget/burnet litt i himmelen for å dramatisere litt, men den var i utgangspunktet smekkfull av detaljer
    - Tror nok man i utgangspunktet må ha detaljene med i fotoøyeblikket, jeg "redder" sjelden himmelen, er den utblåst, så er den utblåst men jeg kan personlig godt dramatisere den litt i etterbehandlingen dersom jeg har detaljer der.

(min teknikk for dodge/burn, består av et 50% gray layer i photoshop, mode "soft light", så "maler" jeg med sort og hvitt, lav opacity, men det er mange andre teknikker også)

Hvordan i alle dager måler dere med Mamiya/Hasselblad? Har bare incident måling og sånn 30-graders reflected måling på mine to lysmålere (Sekonic l-358 og en Sekonic l-208). Vurderer sterkt en L-758 med skikkelig spotmåling jeg altså, stoler ikke på disse 30-graders greiene, fordi det varierer svært mye og er vanskelig å "sikte" synes jeg, spesielt dersom man har sola midt i mot, kan ikke skjønne noe annet enn at lyssensoren MÅ bli forstyrret av sola på et vis da

Tar det litt piano med caffenolen om dagen, da jeg forsøker å lære kamera, komposisjon osv på mine to nyinnkjøpte mellomformatkamera (Mamiya rz67 pro II og Hasselblad 503CW), samt prøve litt ut mht forskjellige filmtyper osv.
    Last edited by Helinophoto; 10-31-2011 at 05:22 AM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin