Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,699   Posts: 1,549,146   Online: 1114

Page 80 of 91 FirstFirst ... 30707475767778798081828384858690 ... LastLast
Results 791 to 800 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Yepp, her og. Veldig mye rare tegn.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

IKKE NOE VIKTIG HER - BARE EN TEST PA A OMGA DEN RARE TYPOGRAFIEN

Da boer jeg gjerne ha noe a skrive om. Jeg velger planer om to forestaende turer.

Turene gar utenlands, og de skjer mest for a tilfredsstille personlige musikalske behov/interesser.
    Men sa skal det forhapentligvis ogsa tas noen fotografier/bilder.

Tur en (om en droey uke) gar til klassisismens hovedstad Wien. Rett foer jul skjer tur to, med julemarked og Juleoratoriet (Bach) i St. Nicolaikirche i Leipzig. (Denne kirken stod for de ledende demonstrasjonene da DDR falt). Skal ogsa fa med Bachs guttekor Thomanernes julekonsert i St. Thomaskirche.

Sa til foto: Vager meg denne gang pa bade film (svarthvitt og farge) samt digital (noe jeg driver lite med).

SVARTHVITT: Jeg har nok ikke Leica, sa en Bessa R2A med tre gode objektiver (28-40-50 mm) far vaere erstatning. Takket vaere Ezzies veiledende tips tar jeg med restlageret av Agfa APX 400. De fleste vil nok ga i Caffenol.

FARGEFILM: Ogsa her flyter jeg pa Ezzies anbefalinger, og fulgte hans rad om innkjoep av noen Kodak Portra 400. Ukjent for meg, men skal bli spennende.

DIGITAL: Dette henger med mest for casual p&s. Pa grunn av etterfoelgende behandling, henger jeg ikke med her.

CANON EOS: Dette velges for digital og farge, gevinst er at EF-objektiver gar pa hele systemet, untatt Bessa selvsagt.
    Til fargefilm velger jeg det letteste, billigste og mest kompakte EOS-hus jeg har (300V). Likedan er valget pa digital det letteste og mest kompakte digitalhus jeg eier (350D).
    Objektivvalget var litt verre. Tunge zoomer er ikke aktuelt, men en zoom blir likevel med (lett, kompakt og ikke kostbar, Tamron 19-35). Dertil velger jeg to lystterke EF med fast brennvidde fra denne pakken; 20, 28, 50 og 85 mm. (Tipper det blir 28 og 85).

GAMMEL "RESERVE": Har dessverre opplevd at ting bryter sammen, sa i brystlommen vil det finnes to smakompakte kameraer (135 film og APS). Kjekt a ha hvis ...

M-format: Dette ma nok bli hjemme denne gang. Tungt nok som det er.

Jeg tar gjerne imot rad her, men mest interessant er hvordan teksten kommer frem i traden.
    (Men slikt kan vi vel ikke leve med ! ??)

Vh helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 11-09-2011 at 03:52 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

OFF TOPIC

I Typografien

Etter at jeg postet mitt siste innlegg, gikk teksten i trådsidene tilnærmet tilbake til det normale. Jeg har meget liten tro på at det skal tillegges min fortjeneste.

II Mer kameraprat

Jeg har noe tidligere noen ganger penset inn på fotokameraer mer enn film og fremkallingsmetoder. Jeg har lest meget om tidligere fotografer, deres fremgangsmåter og primitive hjelpemidler. Særlig har jeg kikket på krigsfotografer fra 2. VK.
    Når lyset vender tilbake i januar, vil jeg en periode låse meg til et gammelt konsept. Kun ett manuelt kamera uten lysmåler, én linse og to våkne øyne.
    Siden jeg ikke har et Leica kamera, skal jeg velge en russisk leicakopi (Kiev) med 50 mm. Film blir max ISO 400, og lysmåler blir mine øyne kombinert med "solige 16".
    Jeg eier "antikke" optiske lysmålere, men velger det mest primitive. Så blir det spennende å se hva som kommer ut av disse retarderte lekene.

En av de gamle høvdingene (Jarche) sier i begynnelsen av 30-tallet: " I am experimenting now with a miniature camera which I think will eventually be used by Fleet Street cameramen, It takes 36 pictures on a strip..."
    Which camera - - ?

III On topic

Filmen skal fremkalles i Caffenol.
    Last edited by Helgesverre; 11-14-2011 at 03:08 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Litt usikker på hva som ikke gikk helt i boks denne gang. Lurer faktisk litt på om ikke min Rolleiflex slipper inn litt lys. Merkes ikke noe særlig med ISO 100 film, men et par ISO 400 filmer har lysere partier som jeg ikke kan forklare ut fra et fremkallingsperspektiv.

Uansett. Delta 400 i C-C-H, rett frem etter originaloppskriften til Reinhold, og med 1.2g/l KBr. 13min @ 20C. EI 400.

Summer has gone #1 by Eirik0304, on Flickr

Summer has gone #2 by Eirik0304, on Flickr

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Fikk noen ruller med Legacy Pro 100 av Helge Sverre her for en tid tilbake. Er dette Acros? Det er det mange som mener, og det hadde da også HS merket filmene som. Jeg eksponerte EI 100, og fremkalte i C-C-M som for Acros de kom ut helt som du skulle. Synes å kjenne igjen den noe mindre kontraststerke Acros her ja, finkornet og glatt. Også i 135.

Out of this world by Eirik0304, on Flickr

Summer has gone #13 by Eirik0304, on Flickr

Summer has gone #15 by Eirik0304, on Flickr

Substation by Eirik0304, on Flickr

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Thomas Bertilsson's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    302
    Det ar definitivt Acros, Eirik. Ingen tvekan alls. Tyvarr har Freestyle inte kunnat handla mer film fron Fuji, so det finns inte mer att kopa. Jag handlade 100 rullar innan dom slutade med Legacy Pro. Fin film!
    "Often moments come looking for us". - Robert Frank

"Make good art!" - Neil Gaiman

"...the heart and mind are the true lens of the camera". - Yousuf Karsh

Shooter
    Multi Format

Takk til Ezzie for forventet svar....

Det ville vel blitt en sensasjon hvis Ezzie kunne fortelle verden at Legacy pro 100 var noe ganske annet enn Acros 100.
    Men Ezzie la lokk på det andre hadde erklært tidligere, skjønt noen uenighetsdiskusjoner har jeg observert.

Så ser jeg fra det bla.a. Thomas B. sier at Ezzie har rett.
    Noe uinteressant blir dette dog når vi hører at Fuji ikke lenger leverer sin Acros som Legacy! Men jeg har sikret meg et
    bra lager. Så da så....

Vh helgesverre.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Godt er det, for denne gruser alle andre 135 100 ASA filmer i finkornighet, mikrokontrast og toneforløp hva Caffenol gjelder. Bedre enn TMX, og mye bedre enn alt annet jeg har prøvd. Holder en knapp på TMX i 120, men det er mer en smaksak, der de er like gode.

Neste er Polypan F. Prøvde en rull som kameraet mitt ødela, så venter på noen ledige lyse dagtimer for et nytt forsøk.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Og takk igjen til Helge Sverre som lar meg få lov til å prøve mange morsomme filmer.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

God Jul - og gledelig overstått.

I disse juleundrenes tid har underet skjedd igjen; min gamle (og avskrevne) Nikon CoolScan IV er pakket ut, og tenk; den er våknet til live igjen! Fram med lysbildeserier og sette i gang!

Som bevis for underet vises sist skannete bilde, "Palats der Republik" - eller populært benevnt Asbestoc-palasset, nå revet. Bildet er tatt i 1989 like før Honecker ble fjernet, et halvt år før DDR falt. Man ser Berlinerdomen speile seg i fasadens bronsefargete vinduer.
    Vel, bildet har langt fra noe med Caffenol å gjøre. Tvert imot, kaffe var umulig å oppdrive, så medbrakt pulverkaffe var høyt verdsatt.

Skanneren virker en drøy time, så "går den varm" og filene lar seg ikke lese eller lagre. Men etter en pause er den i farta igjen.
    Konklusjon: Da har jeg besluttet å ta den med til Interfoto for rens og justering. Nye slike lages ikke lenger, og brukte er vanskelig å oppdrive.

Ellers drar jeg til brutter og låner hans V700 noen måneder og kan da skanne større formater. Og da folkens, da kommer jeg helt sikkert tilbake for å søke hjelp. Skanning har jeg liten erfaring med og vil fort kjøre meg fast.

Ellers kan meddeles at det de siste ukene har gått mest i fargefilm. Det som er tatt med svarthvitt blir framkalt i framkallere jeg lykkes bedre med enn Caffenol.

Med de beste ønsker for et godt nytt foto-år!

Helge Sverre....
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails crop0002.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 12-26-2011 at 01:17 PM. Click to view previous post history.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin