Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,940   Posts: 1,557,432   Online: 849

Page 82 of 91 FirstFirst ... 327276777879808182838485868788 ... LastLast
Results 811 to 820 of 902

Shooter
    Multi Format
    Ser da veldig bra ut det derre Helge! Er ikke helt sikker etter en kjapp titt, men 40 ser riktig bra ut.
    Støv? Mirasol???? Je3g skifter vann i tanken 10 ggr, det er kjapt og tilsvarer å skylle filmen i "hele havet". I siste to tanker (1 liter væske) tilsetter jeg TO dråper Zalo og kaster det, da slipper du slikt støv. KISS-principle at work....

Uperforert film kan du bruke i instamatic, enkelte modeller trenger ikke perforeringen, eller Kodak 828 rullefilm, åpne instamatic kasetten VARSOMT og ta vare på rullefilmpapiret, tape på plass filmen på enkleste måte, samme med 828, men der er det antakelig veldig vanskelig å finne en film å starte med, dessuten er slike Kodak-kamera dårlige som stort sett alt unntatt Retina fra den kanten.

Jeg har en Instamatic 500, men den skal ha perforert film....

Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    3
    Images
    8
    det har vært lenge siden jeg postet i dette forumet ...
    Jeg tok 1 time og lese (google) og så på bilder
    og innser at dette er en av de beste trådene på apug
    flotte ord, flotte fotografier!

( sorry for my google translate, i hope it makes sense )

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20

Mer Polypan-F, tester EI50 og EI100

No problem, I can imagine the thread being very funny with google translate, haha! =)
    For some reason the name "Helge Sverre" is translated into weekend worse by google translate, I cannot imagine a guy being further from that, "Helge Sverre" rocks
    Forøvrig gratulerer med vellykket testing med caffenolen HelgeSverre ^^

Jeg ble inspirert av praten deres rundt Polypan-F og kom på at jeg hadde en bulk loaded rull liggende i kjøleskapet fra August.
    Kanskje en god anledning til å tulle litt med den da? =)

Ønsker ikke å stjele torden fra Ezzie (men i og med at han er litt treg med polypan testingen så... Neida, han er opptatt med andre filmer, enn så lenge, fullt forståelig det. ^^ )

Jeg puttet filmen i utgangspunktet i min Leica-CL, som trenger trimmen (blir lite brukt) og tok noen bilder på jobben på EI100.
    Når jeg kom hjem, gikk jeg litt mer metodisk til verks og spolte tilbake filmen og satte den inn i Canon 1v kamera isteden (tok bilder med lens cap på til jeg var omtrent der jeg var med Leica'en).

Jeg brukte så Leica-CL som modell og satte opp et par blitzer på stuebordet.

Nå ville jeg teste hvordan caffenol-fremkallingen ville håndtere en Polypan-F rull skutt på både EI100 og EI50, så med blitzene målt opp, skjøt jeg flere bilder av Leica kamera og vekslet mellom EI50 og EI100. (blendet ned et stopp)

Fremkalte filmen i 13 minutter med Caffenol-C-M (caffenol-bloggen har kun eksempler på Polypan-F skutt på EI100 og så fremkalt 11.5 minutter på 21 grader og litt rare tall på ingrediensene, så jeg forsøkte å jevne det ut til 13 minutter på 20 grader med standard Caffenol-C-M).

Jeg var spent på å se om fremkallingen ville oppføre seg som med Tmax 100, der bildene tilsynelatende blir like selv om de er skutt på både det ene og det andre.

Polypan derimot viste stor forskjell mellom EI50 og EI100 (blitzene var målt opp og testet med mitt 1ds mk II på ISO 50 for å sjekke eksponering på forhånd).

Prosedyre for scan og etterbehandling, var at jeg scannet begge bildene som positiver med null justeringer. Etter dette, justerte jeg sort og hvit nivå for EI50 bildet i Lightroom, samtidig som jeg hadde merket EI100 bildet, begge bildene vil dermed få satt det samme sort og hvit nivået. Man ser da også forskjellen som også er synlig på negativene.

Caffenol-C-M vil med andre ord (på 13 minutter iallefall) ikke utjevne forskjellene mellom disse to EI verdiene, det er helt tydelig.
    Til gjengjeld, ble bildene klare og fine (eksempler vedlagt), men mangler noe skyggedetaljer for EI100, EI50 kom best ut. Som scans, er det mulig å få de tilnærmet like, men er mer usikker hvordan det vil arte seg i mørkerommet.

Kanskje stand-fremkalling kan jevne ting ut?

Caffenol-c-m 20 grader, 13 minutter. Kontinuerlig agitering første minutt, deretter to fulle vendinger hvert minutt:

EI50
    Click image for larger version. 

Name:	Polypan_Caffenol-c-m-ei-50.jpg 
Views:	17 
Size:	275.1 KB 
ID:	46210

EI100
    Click image for larger version. 

Name:	Polypan_Caffenol-c-m-ei-100.jpg 
Views:	14 
Size:	282.3 KB 
ID:	46211
    Last edited by Helinophoto; 02-13-2012 at 05:47 PM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Mange takk Ole Henrik. Har en rull i Leica M4-2 med påmontert Ultron 28 akkurat nå. Eksponerer for EI100 ca. Kanskje legge på et par minutter i forhold til din fremkalling, gitt at du ser forskjell i skyggepartiene mellom EI 50 og 100 såvidt klart. Gleder meg.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    Ved denne fremkallingen lot jeg den utblandede mengde Caffenol hvile natten over før den ble benyttet. Kan dette være en grunn til mitt famlende fremskritt? Før har jeg jumpet på fremkalling like etter at blandingen har oppnådd ønsket temperatur.
    Etterpå gjorde jeg restfremkalleren om ved å tilsette 0,5 g KBr til halvliteren og fremkalte en Agfa APX 400. Ser ut til at det også lykkedes!
    En flott dag, og til og med morsdag!!
    vh helgesverre....
    Hei

Du, den filmen var snodig gitt, aldri sett noe liknende, helt smooth, så nesten ut til å ha bli tatt med digitalt kvalitetsutstyr pga fraværet av korn, overgangene i tonene overgår min 1ds i allefall!

Jeg synes både ISO 25 og ISO 50 fungerte helt fint jeg, virket ikke som at ISO 25 blåste ut høy-lysene og der hadde du jo litt ekstra detaljer i skyggene, iso 50 hadde helt klart mer punch, begge var bra.

Tror ikke det skal ha noe å si at caffenolen blir brukt rett etterpå.
    Jeg bruker som oftest å blande ferdig, så står den å hviler seg i 10 min eller liknende mens jeg får filtrert vann i Britakannen og vætet filmen jeg skal fremkalle.
    Mener caffenol.blogspot.com anbefaler 5-10 minutters ventetid for at all kaffen skal kunne få blande seg skikkelig.

Jeg gir den gjerne et par røringer med skjeen før jeg starter selve fremkallingen også.

Jeg fant ut på min side at nøyaktighet på målingene var alfa og omega, så jeg bruker digitalvekt fra teknikkmagasinet (forholdsvis rimelig sak) som har oppløsning på 0.1 gram også bruker jeg et tilsvarende billig digitalt termometer fra clas ohlson, dermed er jeg sikret at oppmålinger og temperaturer er så nøyaktige som mulig for minst mulig penger.

Jeg husker jo enda blunderen med kjempeklumpen med kaliumbromid jeg klarte å tilsette i caffenolen i høst.
    Den digitale kjøkkenvekta med oppløsning på 1 gram hadde klart å gi meg noe, som kontrollmåling med teknikkmagasinet sin vekt og oppløsning på 0.1 gram, viste seg å være på hele 8 gram(!), så jeg tror det er meget meget viktig. =)

Eller gjøre som Ezzie, ved at man blander større kvanta (da er måleusikkerheten mindre), men jeg har knapt nok plass til mat om dagen, så jeg må blande fra grunnen av hver gang ^^

Scannet du Agfa APX 400 også forresten?

Dette er filmer jeg ikke aner et spøtt om forøvrig men morsomt å se hvordan de ser ut
    Last edited by Helinophoto; 02-14-2012 at 03:22 PM. Click to view previous post history.
    -

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg også ble imponert over den filmen. Sinnsyk finkornet og glatte toner.

Hva APX 400 gjelder. Jeg har prøvd den for Helge Sverre, men da het den Rollei Retro 400. Begge deler finnes ikke mer. RR 400 synes jeg var en fin film. Noe grovkornet, selv for 400 ASA, men veldig fine toner og skarpt som bare det. Og i 120 gjorde ikke kornigheten seg særlig gjeldende uansett. Anbefalt film i Caffenol.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    @Ezzie, film avgår fra meg til deg i morgen, bla Kodak mikrofilm.
    @ OleHenrik, er han misunnelig, må han gi uttrykk for det. Fire andre har allerede fått, så ingen frekkhet å be om en liten skjerv.
    Vh helgesverre.

PS: I USA kalles jeg Holly, men fordreies ofte til Olly ( - tror det kommer fra det norske Ole).
    Men "helgens versting" (nevnt ovenfor) var en kjempefin betegnelse jeg skal ta vare på, og kanskje benytte.
    Seriøst: Helge betyr "devoted to the gods", Sverre: also old norse means "disordered untidy man", - my wife loves this indication...

Takk for dine google tips, OleHenrik.
    Last edited by Helgesverre; 02-14-2012 at 05:13 PM. Click to view previous post history.

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Jeg også ble imponert over den filmen. Sinnsyk finkornet og glatte toner.

Hva APX 400 gjelder. Jeg har prøvd den for Helge Sverre, men da het den Rollei Retro 400. Begge deler finnes ikke mer. RR 400 synes jeg var en fin film. Noe grovkornet, selv for 400 ASA, men veldig fine toner og skarpt som bare det. Og i 120 gjorde ikke kornigheten seg særlig gjeldende uansett. Anbefalt film i Caffenol.
    Humm, interessant!

Men kan det være snakk om denne filmen? Eller en ny-versjon av den?
    http://www.fotoimpex.de/shop/filme/s...-rollfilm.html

Hmm det kan nesten virke slik:
    http://caffenol.blogspot.com/2011/03...i-rpx-400.html

Tror ikke jeg har den selv (kjøpte ortho 25, 80s og superpan 200, samt Rollei IR i høst men altså ikke denne her).

*putte på husk-å-kjøpe lista*
    -

Shooter
    Multi Format
    @Helinophoto: Taler du om Kodak imagelink HQ vet jeg ikke om den lages lenger. Min er utdatert 09/2009 og er ikke lette å håndtere for uerfarne. Du får gjerne 3 stk (12 bilders) gratis for testleking. Vil du ha 100 fot, er spesiell familiepris for deg 150 kr. + fraktomkostninger. Men i grunnen skal den vel ligne andre mikrofilmer, f.eks Agfas. Husk også at etter at skanning tok over, er mikrofilmer ikke lenger interessante å produsere. Så denne fra Kodak kan muligens være den siste fra den kanten, hvem vet.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    @Ezzie, film avgår fra meg til deg i morgen, bla Kodak mikrofilm.
    @ OleHenrik, er han misunnelig, må han gi uttrykk for det. Fire andre har allerede fått, så ingen frekkhet å be om en liten skjerv.
    Vh helgesverre.

PS: I USA kalles jeg Holly, men fordreies ofte til Olly ( - tror det kommer fra det norske Ole).
    Men "helgens versting" (nevnt ovenfor) var en kjempefin betegnelse jeg skal ta vare på, og kanskje benytte.
    Seriøst: Helge betyr "devoted to the gods", Sverre: also old norse means "disordered untidy man", - my wife loves this indication...

Takk for dine google tips, OleHenrik.
    Hei Ole Henrik

Dessverre RPX er en helt annen film, Rollei henter filmbase og emulsjoner fra mange forskjellige, denne fra Maco tror jeg. Jeg har sett den fremkalt i Caffenol på Reinholds sider caffenol.blogspot.com men ikke prøvd den selv.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin