Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,918   Posts: 1,584,772   Online: 923

Page 83 of 91 FirstFirst ... 337377787980818283848586878889 ... LastLast
Results 821 to 830 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei og takk Helge Sverre. Alltid velkommen med en filmpakke fra deg. Selv om jeg må innrømme du har fått dårlig betalt i form av tilbakemeldinger og tips.

Helge Sverre og google. Antar den mener S'en hører til helge og da blir verre helt riktig worse. Jeg har for tiden mange "morsomme" erfaringer med å snakke med min stemor over google, engelsk til fransk og tilbake. Mange misforståelser. Jeg må si googles forsøk på å oversette Johns engelske tekster til norsk møter med langt bedre hell.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Apropos morsomme navneleker. Jeg heter Eirik som betyr liten konge, småkonge eller lignende. Er det da rart at jeg like Ardbeg whisky? Gaelic var et ikke skriftlig språk. Det var også et språk med relativt få ord, hver med mange betydninger avhengig av sammenheng. Ard kan bety stor konge (high king), men også stor topp (fjell) eller lignende. Beg betyr liten. Altså stor liten konge = Eirik. Det må bare bli Ardbeg på meg.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Agfa APX 400 i Caffenol CH

.....føljetongen fortsetter:

Eksponerte filmer har jeg i to bokser, én er eksperimentfilmer og en annen er "viktige" filmer, f.eks. med familien og bevaringsverdige for fremtiden. At de som er for eksperimentering ofte går tapt i fremkallingen, fortviler meg ikke. Motivene er fortsatt der ute, og mer film er i fryseren.

Denne APX 400 var sånn midt i mellom, så jeg grublet litt før jeg våget la den gå i Caffenol. Den er eksponert som ISO 400 og ellers fremkalt etter Ezzies oppskrift. For meg ble resultatet greit, men i motsetning til mikrofilmen ser jeg her korn. Objektiv var Voigtländer Ultron 28/1.9. Skal eksponere en Kodak mikrofilm i dag med samme objektiv samt med Nokton Classic 40/1.4. Også teste et Jupiter8 50/2. Skal huske å ta av filter for optimal gjennomstråling.

Eksempler under fra Wien og Bratislava sent i november i svakt lys.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Underground Bratislava.jpg   Hundertwasser Haus - Wien.jpg   Hundertwasser Haus 2 - Wien.jpg   Wiener Riesenrad.jpg  

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Helge Sverre. Angående korn er den nok på nivå med det jeg opplevde også. Jeg syntes også at filmen fungerte best i relativt mindre kontrastrike situasjoner. Altså er resultatet ditt helt som forventet (etter min forventninger da). Morsom skulpturkomlokket i gamlebyen i Bratislava. Var der selv noen ganger på slutten av 90-tallet. Hunderwasser huset i Wien er også et skue.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

UPERFORERT FILM . OG KAMERAPROBLEMER

Ikke alle er så heldig å ha hobbyen som profesjon. Så nå skal jeg formidle litt belæring. Faren er jo at man avslører ens mangel på kunnskap.

Kameraproblemer: Noen kameraer er enklere å bruke med uperforert film enn andre. Perforeringen er eldre enn den første Leica. Men hullene langs kanten var det i utgangspunktet kinokameraet som krevde. Noen kameraer - f.eks. et av mine eldre Voigtländere - krever perforering for at lukkeren skal bli spent. Ellers er hullene greie for at det med tannhjulstyring skal bli eksakt lik avstand mellom rutene.

Fire av mine EOS kameraer har ikke tannhjul for filmfremtrekk. Opptaksvalse som filmen blir trykket ned mot, sørger for dette. Fint, tenkte jeg. Men jeg fikk likevel errorsignal. Jeg har lest at en infrastråle i disse EOSene måler fremtrekket til å bli nøyaktig, og kanskje er det de åtte hullene mellom hver rute som telles? Jeg gav opp.
    I dag brukte jeg Bessa R2A med uperforert film. Fordi filmen ikke satte seg fast i opptaksspolen, teipet jeg filmen til den, men merket at denne sluret hvis motstanden ble for stor. Og sånt blir det overlapping av. Vet ikke resulltatet ennå, må fremkalle først. Men tilbakespolingssknappen beveget seg i hvert fall.
    Noen har fundert litt mer inngående på dette enn jeg har. Blant annet har en et godt forslag om å la filmen gå i revers, dvs å la filmen først bli spolt opp i sin hele lengde på opptaksspolen, og så bruke tilbakespolingssveiva for å bringe frem (eller bakover) film til eksponering. (Se henvisningen under.)

Rulle film: Jeg har rullet film i flere tiår, både i jobbsammenheng og privat. Jeg husker fra urtiden at spesielt ilfordkassettene var greie å åpne og å lade om. Dagens kassetter er verre. Noen kan åpnes på en måte som tillater at de også lukkes igjen og blir nogenlunde lystette. Men hvis jeg lader bulkfilm i kassetter, gjør jeg gjenbruk av vanlige kassetter som jeg henter i min fotobutikk. Her stikker 10-12 mm av original film ut gjennom kassettporten, og jeg teiper ny film til denne.
    Noen bulkladere er slik at det er tannhjul som driver filmen frem. Her er det nytteløst med uperforert film. Heldig vis har jeg to bulkladere som ikke har dette systemet og tar den uperforerte filmen greit.
    Noen sverger til kjøpte ladbare filmkassetter. Disse koster vel mellom 15 og 20 kroner hver, og det synes jeg er litt bortkastet. Gevinsten med de kjøpte kassettene er at de er ubrukte og rene. Her er vi ved et sentralt spørsmål. I de gode dager da optisk kopiering med våtkjemi gjalt, var støv - eller fravær av slikt - en sentral ting. Jeg unngår å gjenbruke kassettene mer enn åtte ganger, dette kontrollerer jeg ved å markere dem med tusjprikker etter hver bruk. For det første slites filten i åpningen og kan gi lyslekasje, og dessuten kan støvpartikter samle seg i åpningen og stripe opp filmen. Ved omlading av kassett skal etter oppskriften kassetthuset blåses rent med trykkluft. Greit med kjøpekassetter, men jeg kan ikke dette pga åpningsproblemer. Det andre gjelder rensing av kassettporten. Her er en grei ordning å bruke "post it"-lapper der de er brettet slik at limstripen er dobbelsidig og kan stikkes gjennom filmporten og luke bort løste støvkorn. I mitt tilfelle der filmbiten sitter i sprekken, er dette ikke så enkelt, og jeg gjør det bare i spesielle tilfeller. En lukket filmkassett lar seg heller ikke blåse støvren med trykkluft.
    Men støv, dere, i dag finnes det jo vidunderprogrammer der man kan plukke bort støv digitalt. Og det er vel det største bidrag jeg finnen at den digitale verden har bidratt fotohobbyen med!

Vh helgesverre...

PS: De to henvisningene jeg ville vise til lar seg ikke hente opp. Jeg gjør et nytt forsøk i morgen.
    Last edited by Helgesverre; 02-15-2012 at 06:42 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Shooter
    4x5 Format
    Det står nu helt klart for alle os dumme danskere hvad vores norske venner bruger alle olie-miliarderne til. De køber kaffe som så bliver brugt til at fremkalde film i!!! .
    At dømme efter alle de gange den her tråd er blevet "bumpet" er det i hvert fald ikke en helt umulig forklaring.....
    Måske skulle man prøve en gang. De resultater der er blevet fremvist her er fakstisk ganske imponerende for en mand der er bruger af X-TOL og DEKTOL i hverdagen.....

Hilsen
    Per

Shooter
    Multi Format
    Søderen... no kjeme dansken raklande inn og vil verte beden i kaffislaberas. So no lyte eg brigde yver åt morsmålet so det verte kleinare fyr honom å kunne spionere på det eg kludrar ned. Men no er vel reglane i Schengen slik at ein ikkje kan stengje ute ein ovundsjuk danske som heilt klårt berre er ute etter oljen vår! ?

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    @Helinophoto: Taler du om Kodak imagelink HQ vet jeg ikke om den lages lenger. Min er utdatert 09/2009 og er ikke lette å håndtere for uerfarne. Du får gjerne 3 stk (12 bilders) gratis for testleking. Vil du ha 100 fot, er spesiell familiepris for deg 150 kr. + fraktomkostninger. Men i grunnen skal den vel ligne andre mikrofilmer, f.eks Agfas. Husk også at etter at skanning tok over, er mikrofilmer ikke lenger interessante å produsere. Så denne fra Kodak kan muligens være den siste fra den kanten, hvem vet.

Hei

Hehe, nei jeg lurte på on den AFGA filmen kunne være det samme som Rollei RPX 400 bare =)
    Absolutt ikke misunnelig, jeg synes det er veldig artig at dere driver å sender ting rundt, problemet mitt er at jeg har så mange typer (afox/efke) filmer som jeg må gjennom selv, at jeg ikke tror at det er noe vits å sløse bort film på meg. (jeg vet knapt bak frem på et negativ, enda mindre å kunne bedømme det noe særlig utover å se om de er "tynne" eller "tykke" og/eller har mye kontrast.

Lurer på hvordan Adox CMS 20 er i forhold til Kodak'en din, jeg kjøpte jo et par ruller i høst for å teste men pga lyset har den blitt liggende dypfryst (må jo ha spes fremkaller for den filmen også, så det spørs om det går an å fremkalle den i caffenol i det heletatt) =)

Forøvrig tror jeg min Leica-CL kan klare uperforerte filmer, da opptaksspolen er formet slik at man skyver filmen innpå en sprekk, som så holder filmen fast ved fremdraging, har aldri forsøkt dog =)

Mr Nikon, det er bare å sette i gang, du har også rene oppskrifter i denne gruppen:
    Det er overraskende billg å lage caffenol, dersom man kjøper ascorbinsyren i Sverige og holder seg til de aller billigste instant-coffee merkene
    http://www.apug.org/forums/groups/sk...g-metoder.html
    Last edited by Helinophoto; 02-16-2012 at 09:20 AM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    35mm
    Macodirect er ein smule kryptisk, men eg har forstått teksten slik at RPX 400 er same emulsjon som Kentmere 400 (og tilsvarande for RPX 100 og Kentmere 100).

http://www.macodirect.de/kentmere-ke...6_683_695.html

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin