Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,677   Posts: 1,482,055   Online: 786

Page 84 of 91 FirstFirst ... 347478798081828384858687888990 ... LastLast
Results 831 to 840 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Idiot!, idiot, idiot. Jeg er en idiot. Målte opp feil mengde Kbr igår under fremkalling av en rull 135 Delta 400. Skjønte først ikke hvorfor den var grovt underfremkalt. Gikk så over alle tallene og kom frem til at jeg hadde hatt oppi 2,4g/l Kbr, ikke 1,2. Når stort sett hele rullen er pushet til 800 blir det nok ikke mye å skryte av når jeg får scannet den. Idiot. Det er lov å samstemme.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    IDIOT ! Det er gresk og var opprinnelig betegnelse på personer som ikke møtte til valgurner i bydemokratiene. Ta deg en gresk ferie, økonomien deres kan ha godt av det.

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    31
    Lol Ezzie, been there too.. Man føler sig så dum bagefter!

Shooter
    Multi Format

Forsøk 2 med Kodaks mikrofilm

Denne gang i samme Caffenol CM som sist (15 min.), men med Bessa påsatt Nokton 40/1,4. Ett motiv er tatt med Jupiter 8 50/2 (bildet av mursteinhuset). ISO 50 samtlige ruter.

Bessa var mer problematisk enn Canon A-1. Filmen er spenstig og stiv, derfor ble det denne gang flere overlappinger. Dette må eksperimenteres videre med, for det fotografiske resultat kan nemlig bli meget interessant.

Et annet pussig fenomen som dukker opp er en type kornstruktur som viser seg i de mørkeste feltene. Blåser du opp bildet av murgården og ser på den nærmeste parkerte bilen, skjønner du hva det dreier seg om. Filmen ble skyllet 30 min. i svakt rennende vann. Deretter ble den rykket stramt fra hver ende slik at mye av vannet spratt bort. Så ble filmen sprayet med destillert vann, og rykkstrekking ble gjentatt. Så tørkehenging.

Motivene er mine vanlige "linsetestmotiver", ikke spennende, men ganske velegnede. - Og jeg er litt skuffet over skarpheten som jeg hadde ventet høyere. Nå har ikke jeg en egnet skjerm å vurdere dette med.

Neste forsøk skal gjøres med C-CL.

Vh helgesverre...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails microfilm  #1.jpg   microfilm  #2.jpg   microfilm #3.jpg   microfilm #4.jpg   microfilm #6.jpg  

microfilm #7.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 02-18-2012 at 07:49 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    @ Helinophoto: CMS 20 er en mikrofilm med dedikert gråtonefremkaller ATP1.1 . Jeg har et par stykker som skal prøves i Caffenol. I det minste har jeg der ingen problemer med manglende perforering. Antar at fremkalleren ville greie min Kodak mikrofilm også, men billigere og mer spennende med kaffi.
    Last edited by Helgesverre; 02-18-2012 at 08:11 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Technical Pan sammenlignet med Imagelink mikrofilm

Jeg henter opp to bilder fra 80-tallet. Dette er TechPan fremkalt i Tetenal Doku, ISO 80. Jeg tar det med her for at kornstrukturen (eller fravær av slikt) kan sammenlignes. Begge filmer er ømtålelig for oppstriping. Med hensikt er stripene her tatt med. Objektiv er ikke notert. Jeg mener å kunne se slektskap mellom disse Kodak-filmene.
    @Ezzie: Problemer med uperforert film? Har du Flexaret Va og adapter for 35 mm film, går den utmerket her til panoramabilder.

Vh helgesverre...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails TechPan; ... før Rema1000 kom....jpg   TechPan;  brigg.jpg  

Shooter
    Multi Format

Forsøk 3 med Kodaks mikrofilm

Her var fremkalleren Caffenol CL med 1g/L Kbr, 70 minutter stand med tre vendinger midtveis. Negativene ble mye tynnere enn i forsøk 2, ved ISO 100 så tynt at jeg ville få problemer med våtkopiering. Gjør et nytt forsøk og reduserer da KBr til en tredjedel. Kornstruktur ble i dette forsøk mindre sympatisk enn med C-CM. Objektiv er Canon FDn Macro 50 mm/3,5.
    Hva lærte jeg ellers? Jo, jeg er forbauset over hva en skanning greier å hente ut fra tynne negativer. Det betyr at jeg nå går inn i gamle permer og henter ut negativer jeg tidligere gav opp i mørkerommet.

Bildeeksemplene viser ISO 50 og 100.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails iso50.jpg   iso100.jpg  

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Helge Sverre

Hadde nettopp en ulykke hvor jeg målte opp dobbelt så mye KBr i forhold til de jeg skulle. Og med EI800 eksponert Delta 400 ble det nokså tynne negativer av det. Rent bortsett fra noen innendørs bilder lot de seg godt skanne.

Mesna by Eirik0304, on Flickr

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

Forsøk 4 med Kodaks mikrofilm - - "Perler for svin..."

Den siste hentydningen går på valget av kamera brukt denne gang. Problemer med uperforert film gjennom kameraer førte til at jeg gravde fram et ikke tidligere brukt kamera. Jeg ble rett og slett sjokkert over å erfare dette kameraets prestasjoner! Det er et Lomo-kamera med navn "Sproket Rocket", og er et såkalt panorama-apparat. Grunnen til valget var at dette kameraet så ut til å greie filmframtrekket bedre enn de andre jeg har benyttet, slik at overlapping ikke skjedde. Det katastrofale var imidlertid å oppleve den utrolig dårlige bildekvaliteten dette produktet frambrakte. Siden filmskanneren kun greier største filmutsnitt 24x36 mm, er det i vedlagte eksempler kun midtpartiet som er tatt ut, altså det skarpeste i negativet.

Jeg kan fortelle at jeg eier noen enkle 60-70 år gamle bokskameraer som har betydelig!! bedre linsesystem. Forbausende er at innstilt på nærmeste avstand (0,6-1m) tegnet linsa skarpere enn på uendelig (1m-uendelig). Vel, jeg skal ikke kaste bort mer plass til beskrivning av et produkt som aldri skulle vært lagt ut til salg. Vet ikke hva et slikt plastikkvidunder koster, men antar at prisen er over 500 kroner.

Dette forsøket var ment å være det siste i å se om filmen greide å nå opp til ISO 100 med Caffenol CL, her 80 minutter stand med tre vendinger midtveis, KBr 0,25 g/L. Det lykkedes ikke! Beste resultat hittil blir stående: ISO 50 og Caffenol CM 15 minutter.

Lyset i vedlagte motiver ble målt til å tilsvare ISO 100 med kameraets beskjedne innstilling. Jeg er spesielt lite glad i kornstrukturen i de mørke partiene.

Neste forsøk med denne mikrofilmen er å skifte ut kaffe med te. Artig å se resultatet, men antar at ISO 100 også her er uoppnålig.

Vh helgesverre...
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Lomo #1.jpg   Lomo #3.jpg   Lomo #4.jpg  

Shooter
    Multi Format
    @Ezzie: Hei tebars... Dette fine vintermotivet ditt trekker meg inn i Kittelsens eventyrverden. Jeg har to av hans vinterbilder over sengen min på hytta. Må snart opp før snøen blir vekk-vekk. Har ikke vært der siden tidlig desember!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin