Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,524   Posts: 1,543,863   Online: 893

Page 88 of 91 FirstFirst ... 387882838485868788899091 LastLast
Results 871 to 880 of 902

Shooter
    Multi Format
    Last edited by Helgesverre; 12-06-2012 at 03:31 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Redigerte lenken http://www.apug.org/forums/forum37/1...school-me.html

Hva tenker du på? TP i noe annet enn Caffenol?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Dere trodde kanskje at han derre Eirik endelig skulle holde kjeft om sine Caffenol greier? Men den gang ei.

Jeg har vært så heldig å få vært med på et lite kollektiv som ha jobbet frem en Web publikasjon om Caffenol. Initiativtaker og primus motor er Bo, vår danske venn i svensk eksil (Fiatlux). Andre bidragsytere har vært å finne på både apug og flickr, ikke minst også John (jnanian).

Her er den: Http://www.caffenol-cookbook.com
    Så den der ja, stilig prosjekt =)

Men har du ikke noen av dine bilder med.....?

Helgesverre:

Jeg hadde problemer med å få min Nikon coolscan V til å fungere i windows xp 64 og i windows 7, dette skyldes at Nikon ikke lager drivere som fungerer i disse nyere operativsystemene.

Løsningen er å installere en (demoversjon) av Vuescan, denne legger nemlig inn fungerende drivere for Nikonen, slik at maskinen gjennkjenner den, deretter legger man inn Nikons eget scannerprogram, da kan man skanne og herje så mye man vil. (det er det jeg gjør).

Generelt:
    Veldig lite caffenol på meg om dagen, ble lettere spastisk, så jeg har kjøpt meg Rolleiflex.
    Først en 3.5 Automat for 250,- i Japan som jeg har CLA'et selv (var sliten og muggen og ikke verdt å sende avsted. Etter en del olje og renset bensin, er den smooth som smør og fungerer utmerket). Kjøpte også en smekker Rolleiflex 2.8F som jeg etterhvert skal sende til England for CLA. Har for det meste dillet med HC-110, Rodinal og filmer som Acros, Tri-X og Fomapan
    - Har dog fremdeles ingrediensene til Caffenol i skapene, sammen med resten av foto-kjemikaliene, stakkars den uvitende som forsøker å lage mat hos meg ^^
    Last edited by Helinophoto; 12-07-2012 at 03:53 AM. Click to view previous post history.
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Shooter
    Multi Format

Quo Vadis....

Hei Ezzie, du må gjerne spørre hva jeg tenker på. Takk for opprettingen ovenfor, slikt behersker jeg dårlig.

Jo, slik tenker jeg: Technical Pan - fantastisk film forresten - var vel opprinnelig tenkt å være til grafisk strek/dokumenter. Og så viste den seg å være vel så egnet til gråskala foto med andre fremkallingsmåter. Den var populær til portretter (hud) da den var lite følsom for rødt. Kodak laget tom en spesiell kjemi (Technidol?) for bruk i helskala fotografi, og Tetenal kom med sin Doku (som gav hele EI 80!).

Det tok noe av med TP for 25 år siden,tror den kom i 120-format også. Min erfaring var null korn, lett å stripe opp, og dype gjengrodde skygger. Jeg hadde selvsagt ingen digitale behandlingsmidler den gang, og den kunne være en utfordring å forstørre optisk, i hvert fall med mine ferdigheter.

Tråden over drøfter at dagens mikrofilmer i motsetning til TP ikke er særlig egnet til gråskalering. For meg som sitter med noen hundre fot Imagelink, blir det følgelig en spennende utfordring å prøve å temme den. Ellers ser jeg at fryseren også inneholder annet spennende (Copex, CMS 20), så jeg fortviler ikke.

En kar (Trond Solem) hoppet inn på teppet og ville hjelpe meg. Han brygget sammen en oppskrift som han kalte Lomad der Imagelink ville gi bra resultater ved EI 25. Jeg må vel ut på markedet for å finne remedier til dette. Det var enklere før å kunne gå til apotekeren og søke hjelp.

Til slutt noen tanker omkring å rusle på ville veier. Et resultat av å drukne seg i kjemiske artigheter er faren for å forsømme det kanskje viktigste, motiver, valg av slike og bearbeiding. Stick to one film and one developer, var det et klokt hode som rådet til. Man kan få samvittighetsproblemer av slikt! En trøst er det likevel å finne hos den eksentriske Larry, en kar jeg i lengre tid har fulgt ute på veven. Larry Dressler, av ham har jeg lært at det er ikke sykt å ha fryseren full av de fleste filmmerker og formater. Dertil har jeg lært at motiver finnes over alt, til og med i en hundebærs!

Ha en fortreffelig weekend. (Jeg skal begrave en god venn, huff)...

Mvh HSK.
    Last edited by Helgesverre; 12-07-2012 at 04:23 AM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    @Helinophoto: Takk for coolscan-tips. Går videre med det.
    Men til CLA, hvilken oljetype er egnet? Her går nok ikke min helsyntetiske 5-40 olje !
    Har du også vært inni objektiver? Her gjelder en olje-grease som ikke renner eller damper over på linsene. Tips?

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Hehe

Den "CLA'en" jeg utførte er nok ikke noe man bør gå ut med i så mye detaljer.

Kjørte på med noe symaskinolje fra en sprøyte m. den tykkeste spissen (ville ikke virke helt narkoman når jeg spurte etter sprøytespiss på apoteket^^)
    Så tok jeg en dråpe her og den dråpe der på det jeg forstod var bevegelige deler (spesielt selvutløseren og "drivverket" fra sveiven og koblingen til hoveobjektivet fikk oppmerksomhet).

Nå ble det til at de lakk den del, selvfølgelig, så det ble gris på lukker og blender, dermed (etter at jeg ga opp etter ca 110 q-tips) tok jeg en liten slump med renset bensin oppi selve objektiv-hullet, opp til jeg hadde dekket blender og lukker.
    Skrudde selvfølgelig ut objektivet først, mellom filmen og blenderen ligger det nemlig enda et glass, dette fungerte som "bunn" i objektivhullet og dermed kunne jeg fylle litt bensin i det nå tomme hullet.

Kjørte blenderen en del ganger for å vaske av olje, samt lukker for samme formål, deretter tørket jeg med papir og q-tips og la objektiv "brettet" på tørk.
    Etter at alt var tørket, renset jeg opp glasset i bunn igjen med vanlig objektivrens (sånn som man får på brille og fotoforetninger), renset kikke og opptaksobjektiv og skrudde de på igjen.

Etter dette justerte jeg fokusen ved å bruke Hasselblad-fokusglasset der filmen normalt ligger og etter-justere kikke-objektivet basert på dette. (vanskelig, fokus-skjermen på Automaten er noe tåkete dr**)
    Testskyting viser 1-2 cm backfokus på nærmeste fokusgrense, så jeg kommer nok til å etterjustere litt, ellers er Automaten veldig smooth og fin.

La meg med en gang påpeke at jeg ALDRI ville ha gjort dette, om det ikke var for at jeg omtrent fikk kamera gratis i Tokyo i sommer, og at det er slitent og forholdsvis stygt. Kikke-objektivet har en del mugg inni mellom glassene men opptaksobjektivet er klart og fint, bildene blir helt supre. Tror objektivene er sementert, uansett har jeg ikke verktøy (eller spesielt lyst) til å åpne og rense objektivelementene.

- Renset bensin er neppe bra for det bakre glasset -dersom det har coating men det tror jeg ikke, da Automaten er fra 50-tallet, tror ikke det var så mye coating ute å gikk på den tiden. Selve opptaksobjektivet er kun rengjort med normal brillerens (kjøper ikke overpriset objektivrens, brillerens funker like bra)

Tenkte å kle om hele kamera med nytt lærsett fra cameraleather.com men jeg har ikke kommer så langt at jeg har bestilt enda.

- Ble ikke så caffe-relatert denne posten da, kanskje man skulle hatt en egen tråd om slike ting?
    Last edited by Helinophoto; 12-09-2012 at 02:45 PM. Click to view previous post history.
    -

Shooter
    Multi Format
    Takk for fin rapport, det er like før du tar fagbrev, skjønner jeg. Manglende kaffe spiller liten rolle, skal lage meg et krus nå!
    Jeg er fristet til å mekke litt selv, men en lei uvane er å sitte igjen med noen deler jeg ikke vet hvor...

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Ja, hadde samme panikken selv.

Det enkleste er nok å ta bilder med mobiltelefonen for hvert "steg", evt filme hele seansen når man tar den i fra hverandre.
    Automaten er dog ikke spesielt vanskelig å demontere;

Under læret foran, er det 4 skruer, man skrur ut disse (tar vare på!).
    - Skru av selvutløser-knappen. (den har hakk, så med en elektronikkskrutrekker kan man dytte på den til den slipper)
    - Skru av bildeutløser-lås-switchen med samme metode som over, den øvre skiven har hakk.
    - Skru av M/X switchen med samme metode som over men for å få av selve switchen etter at du har fjernet skiven over, må du bruke en tyyyyynn skrutrekker og pille en liten stålklamme inni den til siden, slik at du får den av.

Ta av hoveddeksel

For å fjerne objektivbrettet må du:

- Skru av 6 skruer i front (3 på hver side)
    - Skru av ett stk skrue på venstre side når du ser på kamera, dennee sørger for at armen til parallax-tilpasningen til speilet opererer (liten skrue med bitteliten skive, bør skrus av mens kamera er opp-ned, eller så faller de garantert inn i kamera!)
    - Du kan nå løsne objektivbrettet, OBS: Det ligger to lange skiver, under på hver side, disse ligger rett under hullene for skruene, så man ser de som regel ikke før de faller ut.
    - For å få objektivbrettet helt av, må du løsne en skrue til, skruen som holder armen som sørger for å trekke opp objektivet når du sveiver.
    - Denne skruen er vrien og kronglete veldig lett å få av, ikke spesielt lett å få på igjen, lov å være tålmodig.

Etter at denne er løsnet, holder du hele objektivmekanikken og to objektiver i hånda, det er så langt jeg gadd/turte å gå (utover å fjerne begge objektivene i tillegg).

Jeg har en Rolleiflex Automat MX-EVS (mener jeg i allefall), det er godt mulig andre Rollei'er er skrudd sammen anderledes og mer/mindre komplisert.
    -

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Takk for oposkrift. Min Kalloflex ligner veldig i konstruksjon vil jeg tro. Fremre to elementer kommer av i samme enhet, det samme gjelde de bakre to. Ikk gått til set skritt å sause inn lukkeren ennå, men har renset lukkerbladene noen ganger, gammel olje blir etterhvert dratt ut fra lukkeren og gjør at bladene suger seg fast i hverandre. Litt litt lighterbensin på q-tips gjøre susen.

Men jeg tenker å prøve noe a la Ole sin metode på to andre objekter som er problemtiske, den ene fra 110A'en som jeg fikk av Helge Sverre.

Avsporing tillatt vil jeg tro, er nok bare vi tre som holder på med dette kaffegreiene nå lenger. Skal legge ut et par Caffenol bilder senere jeg

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

FiatluX's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    Images
    36
    Første udgave af The Caffenol Cookbook er nu online!

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin