Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,481   Posts: 1,571,143   Online: 1159

Page 89 of 91 FirstFirst ... 3979838485868788899091 LastLast
Results 881 to 890 of 902

Shooter
    Multi Format

Hvilken type kaffe bør man bruke ?

Jeg tenker selvfølgelig på Caffenolblandingen. Jeg har benyttet billig tyskprodusert pulverkaffe solgt av Europris. Jeg drikker forøvrig samme type og finner den bedre enn den jeg får fra kaffemaskiner.
    Men nå leser jeg ekspertuttalelser som forteller at Caffenol gir uprediktable resultater på grunn av store parameter-variasjoner i forskjellige kaffetyper. Jeg merker meg også at i den nylig utlagte "Caffenol-Bibelen" er en av forfatterne svært kritisk i sitt valg av kaffebønner.
    Selv har jeg også forsøkt mer luksuspreget Nescafe, uten merkbar forskjell. Kanskje en idé å holde seg til det merket man er vant med og kjenner for å unngå uventede resultatsvariasjoner.

Hva mener du?

Vh helgesverre....

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Helge Sverre.

Jeg bruker den samme kaffen som deg, men ikke forsøkt å,drikke den. Mulig jeg bør Jeg har også brukt Brasero til Caffenolen, men har ikke merket noen forskjell

Jeg tror du sikter til John. Han er litt som en erfaren kokk, trenger ikke lenger oppskrifter, har det i fingrene, slenger oppi litt av det ene og litt av det andre, men er nøye på råvarene. Og det funker for ham, kanskje ikke mange andre før de har noen hundre filmer under beltet

Bør vel oppdatere denne posten med min siste Polypan forsøk som faktisk fungerte etter forventning.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format

HAN - HAM

.......Og det funker for ham.........

Herlig å oppleve noen som våger å vise forakt for nymotens grammatikale likestillingsregler !

Takk for svaret forresten. Fristende å takke med et bilde tatt den dagen det var sol, fremkalt i dag. (Skal klage på laben - hvite prikkes nederst.) Tatt med et av mine to Zeiss Ikon belgkameraer, dette med det nyeste (1957) Ercona med coated triplet og valgfritt 6X6 - 6X9. Kjøpt nå i januar for en tusing. Det andre Nettar 515/2 (1937) uten belegg, men like skarpt. Nå skal de få s/h film av forskjellig hastighet.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000002.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 01-29-2013 at 04:21 PM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Gratulerer, angrer nesten på at jeg byttet bort min 523 med Nettar. Var skarp som bare det fra f5.6. Har siden lurt litt på en Ercona, morsomt å se om østtysk versjon ligger noe tilbake for den vestlige originalen.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Ezzie; PM til deg.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Som tidligere nevnt, så har jeg faktisk klart å få PolyPan til å fungere i dagslys, etter min smak i det minste. Ganske så finkornet i forhold til tidligere og med mindre kontrast.

Eksponserte til EI50, og vel så det. Bekymret meg ikke for å overeksponere. Så fremkalt i Caffenol-C-M(RSA) - dvs versjon med mindre soda og mindre askorbinsyre enn vanlig. Og kun i 12min med vanlig agiteringsregime.

Farm under the hill #2 by Eirik0304, on Flickr

Odin laid up by Eirik0304, on Flickr

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    THIS IS CLOSE TO PASSION !
    Imponerende hva du får til, jeg kopierer oppskriften din umiddelbart, idet jeg putter en PolyPan F i mitt nyeste kamerabekjentskap - et Fuji DL-200 levert på døren av ukjente som ikke orket å la det gå i restavfallet. Et enkelt lommekamera med 2,8/32 mm (4 linseelementer) optikk med film-drop-in opplegg og autofokus - kjekt for dem med ti tommeltotter. Kom midt på 80-tallet. Jeg kjenner kameraet fra før siden jeg hjalp en kvinnekollega med å lodde inn nye batterier. Hun likte det spesielt til sine lange verdensreiser der hun "fikk så utrolig mye med i bildet".

Og så undrer jeg på om Ezzie ruller sine egne filmkassetter. I så fall kan han få flere meter PolyPan F av meg, har så utrolig for mye - noe som skyldes feilbestilling. Mangles tomkassetter, kan også det leveres. Jeg overtok maaange av slike da FotoKnudsen gikk over ende.
    Last edited by Helgesverre; 02-23-2013 at 07:14 AM. Click to view previous post history.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Helge Sverre. Jeg har ikke lader, men skaffer meg gjerne. Ikke minst mht PolyPan, men også ORWO og andre filmer som kommer (også) som bulk.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    @ Ezzie,
    I fare for at dette emnet kan være interessant for flere enn oss to, våger jeg et innlegg her på tråden istenenfor i en PM.

Filmkassettladere (bulk film loaders) finnes i bruktilbud f.eks. på ebay. Men jeg ser at også nye selges i USA (Lloyd's og kopier av denne).

Det finnes noen modeller (Watson o.a.) som ligner på et papegøyehode med "nebb". Jeg har noen slike, men liker dem ikke fullt ut. For eksempel mister man mer av filmen i disse i slutten av oppspolet film, 2-3 ekstra ruter. Jeg lærte å bruke dem i fullt mørke og slik spare film.

Det finnes flere som er som en firkantet sak (Kaiser, Telesar, Konica, AP og flere). Disse har ofte en skalapil som markerer hvor mye film som er tilbake. I disse modellene - og også i "papegøyen" over - er det tannhjul som teller antall ruter som spoles opp, og også gjerne en skala som viser dette. Disse modellene liker jeg best.

En amerikansk modell (Lloyd's med noen kopier) har ikke noe tannhjulsverk. Disse er svært - kanskje de eneste - egnet for uperforert film. Her er det antall omdreininger med sveiven som avgjør filmlengden. Jeg er overrasket over hvor presis lengden kan bli på denne metoden.

Mest økonomisk er å spole opp filmer à 36 bilder. Her kan man regne med 17-19 filmer fra en 100 fots rull. I hver film taper man 5-6 ruter; i begynnelsen pluss slutten. Til undervisningsformål brukte jeg mest 12 bilders lengde, og det er klart at her ble svinnet unødig stort. I dag går jeg i mørkerom og klipper over filmen i kameraet når jeg føler behov for å fremkalle en bit, uten å måtte vente til hele filmen er eksponert. Så kan jeg fortsette å eksponere resten fra kassetten.
    Mest praktisk finner jeg det å spole opp alle 100 fot med en gang, men jeg har også et par ladere med film i liggende i frysen for oppspoling etter behov. I dag en med Tri-X og en med Kodachrome II (beregnet til S/H).

Tomme filmkassetter får jeg i min fotobutikk, som fremdeles har C41 lab. Men snart er vel også det slutt. Akk ja, verden vil forover!
    Last edited by Helgesverre; 02-26-2013 at 03:32 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Gammel Tri-X 400 135film som blitt testet med Caffenol C-M(I).

Click image for larger version. 

Name:	bwEco-XL.jpg 
Views:	11 
Size:	290.1 KB 
ID:	70450

Trygve
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails bwEco-L.jpg  

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin