Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,299   Posts: 1,535,804   Online: 685

Page 9 of 91 FirstFirst ... 34567891011121314151959 ... LastLast
Results 81 to 90 of 902
    Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Bra saker Tormod. Må ha service på min Kowa, så jeg får ta frem min GDS kamera for testing. Håper å få gjort noe ila en ukes tid. Jeg tror jeg gjør som Erik. Blander ut i vann slik at oppmåling kan skje med måleskje eller sprøyte (min kone er sykepleier). 25g i 500ml gir 1:20 utblanding. 10ml er da 0,5gr som da er et utgangspunkt for 500ml tanker som jeg bruker.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hovmod View Post
    Problemet med den er jo når du skal måle ut ett gram KBr. Med 1g gradering kan du jo bomme med 50% eller mer uten å vite om det.
    Jeg ble så imponert over caffenol at jeg regner med å bruke det mye, og da er ikke 399 så ille. Tenkte jeg.

Det kan forresten se ut som om kaliumbromid faktisk er bedre enn sitronsyre, i hvertfall ble den første filmen (APX100) helt klar og fin.

Ingen tvil hos meg KBr er mye bedre enn den sitronsyren jeg fant blant bakevarene i allefall... :-)

Shooter
    Multi Format
    Nå har jeg bestilt C-vitamin fra Krydder AS.
    Det var det første jeg gikk tom for (hvis man ikke regner kaffe).
    Jeg har funnet en kaffe som heter AMBERO på REMA, den med rød etikett koster 19 kroner for 200 gram og virker helt fint, er det noen som vet noe billigere?
    Den er litt tregere å løse opp enn Brasero, men til under halv pris så tåler jeg det.

Shooter
    Multi Format
    Har du lenke til Krydder AS? Og et lite bilde av stoffet når det kommer fram hadde ikke vært av veien, slik at andre SER hva de skal ha!

Jeg kjøper billig-kaffe på Europris, der en den jo så billig at jeg fikk penger igjen og måtte kjøpe en til!
    Samme erfaring, litt tyngre å løse opp, men det er faktisk det vi er interessert i, kaffe som inneholder så mye kaffeinsyre som mulig!

Shooter
    Multi Format
    krydder.no

kr. 309 pluss porto for 500g.
    Lenke fant jeg i denne tråden, så ... trudditjevanøøvenji.

Shooter
    Multi Format
    Bætterdo 9 sida no.... meste oversekten!

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen;
    Vært mye fraværende og lite aktiv i det siste. Ble liggende i influensa og har vært på ferie. Men er nå altså tilbake.

Har vært på Harrytur til Svinesund og fått tak i Ascorbinsyre, og i London fikk jeg kjøpt Kbr.
    Så da har jeg alle ingrediensen og håper å få testet litt i helga.

Har en rull HP5+ liggende. Noen med fremkallingstid for denne filmen?

Har også sendt en pose ascorbinsyre (35 g) til taulen på Gjøvik. Så får vi håpe han får lekt litt også

Shooter
    Multi Format
    Flott spre viruset! hehe

HP5+ poenget med Caffenol CM og CL er at det er UTJEVNINGSFREMKALLERE, og at det er forholdsvis lav konsentrasjon.

Det første betry at både fremkallingstid mellom ulike filmtyper utjevnes, det andre betyr at ulik eksponering på en og samme film utjevnes.

Dette prinsippet var mye brukt 1900 - 1950, dvs før de helt moderne filmer kom på markedet og før eksponeringsmåler ble vanlig.

Dermed skal du kunne fremkalle HP5+ akkurat som jeg fremkaller Kodak Gold 200 og få bra resultater. med erfaring kommer du sikkert til å finjustere litegranne, men det gjør man jo med vanlig fremkaller også? Så slå opp i Caffenolbloggen, lenka finnes her i denne tråden og følg anvisningene der.

PS. Er ikke Harrytur en ferietur? <plystre>

taulen's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    2
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei igjen;
    Har også sendt en pose ascorbinsyre (35 g) til taulen på Gjøvik. Så får vi håpe han får lekt litt også
    Øy, spennende
    Tusen takk for det =)) Skal nok få lekt en hel del, da ja Skal selvfølgelig komme med tilbakemeldinger så fort jeg er igang da.

Shooter
    Multi Format
    Jeg bruker iphone-appen Massive Dev Chart, og så velger jeg stort sett samme tider som for Aculux3(1+9).
    Det er en finkorn-fremkaller som i tillegg ligger høyt i lista, så jeg slipper å lete.
    Hvis jeg føler meg usikker, så bestemmer jeg meg bare for en tid mellom 10 og 15 minutter.
    Det har virket bra så langt, så jeg fortsetter med det.

Ihht denne strategien skal HP5+ ha 11 minutter. Jeg valgte 12 minutter i C-C-H for HP5+ og det ble jo bra, det.

Jeg vet at dette ikke hjelper noen ting, men jeg regner med at det tar en SKOKK med filmer før man utvikler solid intuisjon på dette her.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin