Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,934   Posts: 1,585,598   Online: 737

Results 1 to 8 of 8

Shooter
    Multi Format

Rodinal, norsk resept

Rodinal er verdens eldste komersielle fremkaller og ble lansert av Agfa (RIP) for 1900.

Rodinal er fortsatt i produksjon, og elskes fortsatt av svart-hvitt entusiaster.
    Rodinal brukes fortynnet fra en standflaske, i fortynning fra 1+25 til 1+100, fortynnet med vann. Det finnes tid/temperaturdata for alle filmtyper for Rodinal og de finnes på nettet.

Men det har blitt vanskelig å få tak i fremkallere, og på sikt kommer det til å forsvinne helt, gitt dagens digitale raseri.

Derfor er det interessant å ha et alternativ som kan blandes og som kan lages på grunnlag av kjemikalier man fortsatt kan få tak i, på samme måte som Caffenol-C.

Det er foreslått flere alternativer, felles for de fleste er en fremkallersubstans som vil bli umulig å få tak i. Derfor lanseres her et alternativ, med norsk oversettelse, slik at man kan blande selv.

Fremgansmåten er enkel bland i den oppgitte rekkefølge. Her skal ikke lages litervis av fremkaller, 250ml eller 500ml (1/2 liter) holder lenge, når man tenker på at det skal fortynnes med vann 1+50 før bruk, en halv liter konsentrat tilsvarer altså 25,5 liter, det blir noen Patersontanker det!

Oppskrift, engelsk

Parodinal 250 ml Water

30 tablets @ 500 mg Acetaminophen
    50 g Sodium Sulfite (anhydrous)
    20 g Sodium Hydroxide (anhydrous)

Mix in order indicated, let stand in sealed container 72 hours before using. Keep crystals from bottom of container with liquid when decanting, stir before drawing off concentrate for dilution. Use dilutions and times as for Agfa Rodinal. Use within 30 minutes of dilution.

PARODINAL, norsk tilpasning 250ml konsentrat

100 ml destillert vann
    30 tabletter @ 500 mg Paracet
    50 g Natriumsulfitt (vannfritt)
    20 g Natriumhydroksyd (lutperler) (vannfritt)

Fortynnes til 250ml totalvolum

Blandes og varmes om nødvendig i vannbad 60 grader for å løse opp krystallene. Destillert vann eller de-ionisert vann fra apotek (batterivann fra Biltema, 36-17679, bør holde)

Bland sammen i angitt rekkefølge. La stå i lukket flaske i 72 timer før bruk.
    Eventuelle krystaller i blandingen rystes opp før bruk og blandes med i lik mengde før konsentratet fortynnes.

Bruk fortynning og fremkallingstider som for Agfa Rodinal (finnes på massive Developer Chart --> Google)
    Brukes innen 30 minutter etter fortynning. Konsentratet er holdbart i *minst 90 dager*.

Denne blandingen har vært lansert for lang tid tilbake, men de kjemiske navnene på denne medisinen - smertestillende tabletter i fritt salg i Norge - er forskjellig fra land til land - Acetaminophen benyttes i USA, Paracetamol hos oss, det finnes et annet mye lengre organisk-kjemisk navn også interesserte kan google det eller slå opp på Wikipedia.

Paracet som altså inneholder Paracetamol som virksomt stoff, selges over alt i Norge og kommer i orangefargede esker med 20 tabletter, ekspeditøren blir nok mistenksom dersom du vil kjøpe 20 esker!

Natriumsulfitt og Natriumhydroksyd bør bestilles fra leverandør av fotokjemikalier som finnes på nettet, til denne blandingen holder det ikke å kjøpe varer på ICA eller COOP, i den grad slikt finnes, for for å ha kontroll med resultatet må man ha rene nok kjemikalier.

Konsentratets holdbarhet er angitt til minst 90 dager, i praksis vil det antakelig si nærmest ubegrenset holdbarhet som for Rodinal. Dette ER ikke Rodinal, det ser man på at konsentratet får en annen farge enn den svart-lilla fargen ekte Rodinal får etter noen år....

Lykke til!

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Tar en utskrift til mørkeromskvelden på klubben. Takker for resept. Vi må følge opp denne. Ole Tjugen er kjemist. Han har muligens noe å tilføye?
    Johs

Shooter
    Multi Format
    For de som eventuerlt synes det blir litt i meste laget å handle kjemikalier fra USA, kan det sies at man KAN klare seg med det man finner lokalt. Destillert vann er ikke NØDVENDIG, ikke batterivann fra Biltema heller, det nevnes for å gi alle samme arbeidsforhold over hele landet. Bruker man springvann og kjører seg inn på sin egen standard, holder det. Men holdbarheten som konsentrat - som Rodinal er så berømt for kan bli nedsatt, det er ikke noe problem for den som blander og bruker opp kjemikaliene.

Paracet og lut er å få på stort sett alle kjøpesentra og holder, dersom man standardiserer på det.

Det eneste som må skaffes er vannfritt Natriumsulfitt, det er ikke å få på apoteket lengre, men kan bestilles helt uten problem via nettet.

Jeg skal lete litt mere etter alternativ kilde for natriumsulfitt, og kjøre et forsøk med lokalt tilgjengelige kjemikalier, jeg synes dette fortjener det!

Shooter
    Multi Format
    Har kommet over en kilde til nesten alt hva man trenger av kjemikalier to fotobruk - i Norge!

Sjekker i løpet av dagen mtp priser, pakningsstørrelser og leveringsdyktighet (evt restriksjoner) i kvanta som er aktuelle for vårt bruk.

ep

Shooter
    Multi Format

Bekjempe slør

Det rapporteres noen problemer med slør, med denne resepten. Momme Andersens opprinnelige patent for Rodinal inneholdt ikke noe om det, og jeg har aldri hatt problemer med slør i forbindelse med orginal Rodinal (bortsett fra filmer som har vært utgått på dato - årevis utgått på dato).

Men siden det rapporteres ogh jeg tipper Retro 100 er et av tilfellene, det rapporteres problemer med den også fra de som driver med Caffenol, så er standardløsningen på slør enkel.

Man setter til ca 1 til 1,5 gram KBr pr liter fremkaller.

Men den som framsetter forslag om KBr velger feil løsning, jeg vil derfor gjerne komme med korrekt løsning i dette tilfellet.

Forfatteren forsøker seg med KBr-tilsats direkte i flaska med konsentrat og starter med 1 gram pr 250 ml. Rapporterer ingen effekt og øker doser i 4 steg til 5 gram pr 250 ml. Fortsatt uten noen effekt. Og det er ikke rart, dette blir helt feil!

I tillegg rapporteres at konsentratet ikke lenger er holdbart som Rodinal, dvs det blir blåsvart, men bare etter et par dager, og forfatteren frykter svakere fremkaller.

Det er ikke slik det skal gjøres! Man glemmer at dette er et konsentrat, slik at etter utblanding vil man ha bare 1/10 gram KBr pr liter fremkaller, eller der omkring, og da har det ingen mening. Og ikke kan man øke tilsatsen av KBr heller, da vil fremkallingen eller lagringsevnen avta dramatisk.

Men gjør man slik:

Lag en flaske KBr-konsentrat : løs opp 25 gram KBr i 250 ml vann. Da vil bare 10 ml tilsvare ett gram pr liter løsning. Dette skal tilsettes den ferdige blandingen eller tilsettes idet en fortynner blandingen! Da vil man ha 1 eller1,5 gram KBr pr liter ferdig blanding, og ellers beholde de positive egenskapene til Parodinal.

For en tank som krever 300 ml pr film (Paterson) tilsettes 3ml pr film, 6ml for to filmer osv osv.

Det bør ta knekken på slørproblemer, og gi fine negativer, om det ikke er noe galt med selve filmtypen (Retro 100???)

Lykke til.

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    om det ikke er noe galt med selve filmtypen (Retro 100???)

.
    Er det noe galt med Retro 100 (Rollei ?)

Vennlig hilsen
    Kent

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Siden jeg ikke tilhører "Rodinal-menigheten", har jeg ikke sett påp denne før. Men det burde jeg kanskje...

Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    ...

Fortynnes til 250ml totalvolum

Blandes og varmes om nødvendig i vannbad 60 grader for å løse opp krystallene.
    ...
    Lykke til!
    huffda!

Opprinnelig oppskrift sier 250ml vann pluss ingrediensene. Det er en veldig god grunn til det: Dette blir en sterk lutoppløsning, og absolutt ikke noe du skal helle mer vann oppi!

Begunn med 250ml veldig kaldt vann. Bland ingrediensene oppi. Varm opp under omrøring hvis nødvendig.

------

Når det er sagt, er du uansett nødt til å få tak i natriumsulfitt. Klarer du det, klarer du sikkert Metol eller Pyrokatechin også. Og da er det ingen grunn til å bruke "parodi-nal"...
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    Multi Format
    Hei Ole, har du orginaloppskrifta? Jeg har den ikke for hånden, men Momme Andersen hadde vel en rekke slike oppskrifter på gang for ca 120 år siden et eller annet med -inal mener jeg å huske, i tillegg til Rodinal. Jeg har beskrivelsen av en av dem, men er usikker på hvilken, så har du orginalen for Rodinal er det fint.

Der er det forresten en ganske nøyaktig beskrivelse av denne fortynningsprosessen også, med kjølebad (is) underveis.

Jeg har funnet natriumsulfitt i Norge, men ikke metol og i hvert fall ikke Pyro, dvs skal jeg ha tak i noe, blir det PA-varer og gullpris! Sulfitt klarer jeg i store forpakninger til relativt lav pris, jeg har aldri hatt bruk for PA varer til fotobruk...... Alt var mye bedre før, da sto det ei brun glassflaske bak veggen på apoteket - mange av dem, du bare bestilte x antall gram og fikk i pose.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin