Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,708   Posts: 1,548,605   Online: 1072

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 40

Thread: Bromoil

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Quote Originally Posted by DarkMagic View Post
    Nå er jeg spent på hvordan dette prosjektet går Selv lager jeg vanlig bromoil. Blant kresne og godt betalende kunder, er dett i ferd med å få sin renesanse som portrettmedium, merker jeg
    jeg har gjort det i nogle år..

du kan se nogel eksempler her:

de er alle laver med flydende emulsion..

http://www.emilschildt.com/BROMOIL.htm

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei DarkMagic

Det er hyggelig at noen følger med og etterlyser fremdrift.
    Noen ganger (eller ofte?) tar livet lengre tid enn man på forhånd har trodd...

Men det har vært mer fremdrift enn det som har kommet til uttrykk her. Nå arbeider jeg med å få kontroll på arbeide med flytende emulsjon. Som du ser nedenfor, så har jeg gjordt noen forsøk. Egentlig ikke ment for offentliggjøring, men siden du spør.

• Det tar litt tid å få dreisen på å smøre på emulsjonen uten å få striper eller bobler, om ikke det er den effekten man vil ha.
    • Emulsjonen er mer ømfintlig for fysiske skader under fix, vask og lignende. Det bærer noen av bildene preg av.
    • Jeg har også lekt meg med bleking/toning av noen bilder.
    • Jeg må også finne motiver/bilder som "passer". Muligens har disse to portrettene for store områder med full metning av svart?

Jeg må nok jobbe litt mer med emulsjonen og valg av papir, før jeg synes jeg kan ta neste steg mot bromoil

Har du eller noen andre synspunkter og gode råd, tas de imot med takk.

Bilden er ikke bearbeidet i photoshop, kun endret størrelse og skarpet litt.

Odd Magne

PS; når jeg linker meg til "hjemmesiden" din, kommer jeg til dagbladet.no - er det riktig? :-)
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails tulipanweb.jpg   stillebenweb.jpg   portrettwebII.jpg   portrettwebI.jpg  

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Det er lenge siden det har vært noen aktivitet i denne tråden, men nå er det på tide å blåse liv i den.

Jeg har hatt gleden av å være en uke hos Gandolfi i Vrå. Der fikk jeg god undervisning og hjelp til å jobbe med bl.a. bromoil.
    Nå er jeg vel hjemme og har begynt å arbeide på egen hånd. Morsomt, Men prosessen har sine utfordringer.

I går kveld laget jeg mitt første bilde på egen hånd:

Click image for larger version. 

Name:	Bromoil2.jpg 
Views:	19 
Size:	76.8 KB 
ID:	37783

Jeg synes resultatet ble ganske bra, spesielt til første gang å være. Men selv om jeg var tilfreds, så var kontrasten i bildet for lav. Jeg forsøkte derfor å arbeide videre med bildet i dag. Og det tok mer farge, og de svarte feltene ble svarere. Men når jeg skulle forsøke å øke kontrasten i ansiktet hans, tok også de lyse feltene opp mer farge. Og blidet ble gråere.

(Det samme skjedde med to andre bilder også, kontasten blir for lav)

Vet ikke om jeg kan jobbe ber med dette bildet, før emulsjonen blir ødelagt. Men neste gang, hva da?

- Forslag mottas gjerne :-)

(Er forberedt på en lang lærekurve og at det trengs praktisk øvelse og tålmodighet)

taulen's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    2
    Synest dette er kult, selv om du kanskje ikke er helt fornøyd må jeg si at jeg synest det er mer interessant å se på enn et vanlig print =) Og noe jeg kunne veldig godt tenkt meg å prøve ut selv, når jeg engang får litt større plass Lykke til videre iallefall, morro å se fremgang også =)

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei taulen;
    Hyggelig at du synes bildet var kult.
    Det er vel neppe stor kunst, men morro er det :-)

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei DarkMagic

Det er hyggelig at noen følger med og etterlyser fremdrift.
    Noen ganger (eller ofte?) tar livet lengre tid enn man på forhånd har trodd...

Men det har vært mer fremdrift enn det som har kommet til uttrykk her. Nå arbeider jeg med å få kontroll på arbeide med flytende emulsjon. Som du ser nedenfor, så har jeg gjordt noen forsøk. Egentlig ikke ment for offentliggjøring, men siden du spør.

• Det tar litt tid å få dreisen på å smøre på emulsjonen uten å få striper eller bobler, om ikke det er den effekten man vil ha.
    • Emulsjonen er mer ømfintlig for fysiske skader under fix, vask og lignende. Det bærer noen av bildene preg av.
    • Jeg har også lekt meg med bleking/toning av noen bilder.
    • Jeg må også finne motiver/bilder som "passer". Muligens har disse to portrettene for store områder med full metning av svart?

Jeg må nok jobbe litt mer med emulsjonen og valg av papir, før jeg synes jeg kan ta neste steg mot bromoil

Har du eller noen andre synspunkter og gode råd, tas de imot med takk.

Bilden er ikke bearbeidet i photoshop, kun endret størrelse og skarpet litt.

Odd Magne

PS; når jeg linker meg til "hjemmesiden" din, kommer jeg til dagbladet.no - er det riktig? :-)
    Ja, jeg jobber der som journalist/fotograf. Kanskje en dag blir det anledning til å sette bromoil på trykk Jeg har også en privat hjemmeside: www.tmax100.com

Shooter
    Multi Format
    Jeg har en bok...Derek Watkins : Bromoil - a foundation course...................

Shooter
    Multi Format
    Sånn, da har jeg fått somlet meg til å starte prosessen med å trommelscanne mine bromoil-printer. Forsåvidt også en del vanlige silver gelatine prints. Det morsommer er å se hvor vanvittig skarp enkelte filmer og emulsjoner blir i kombinasjon med presis trommelscanning. Legger ved en scannet portrettbromoil. Den er gjort på fomabrom IV123 og siden tonet i både te og kaffe. Har også opprettet et eget galleri for trommelscannede våtprinter på min hjemmeside tmax100.com
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails andreas2.jpg  

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei Erik (DarkMagic)

Flott portrett som gjør seg ekstra godt med Bromoil. Jeg har også sett på de andre bromoilbildene dine og synes de også er flotte.
    Jeg har til nå bare jobbet med flytende emulsjon. Synes den gir en del ekstra muligheter som jeg setter pris på. Men jeg vil nok bestille en pakke fomabrom neste gang jeg bestiller fra Fomafoto. Gleder meg til å prøve det også. Jeg er langt fra utlært, men bildene blir bedre og bedre.

Jeg er tom for emulsjon akkurat nå, men kommer tilbake med noen eksempler når jeg kommer igang med produksjonen igjen

Shooter
    Multi Format
    Jeg leste om coating prosessen din på din hjemmeside. Hvilke pensler anbefaler du til å coate emulsjonen med? Har du prøvd å coate papiret med coating iron/blade? Det må da bli mye jevnere og lettere å kontrollere tykkelse med?

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin