Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,536   Posts: 1,544,152   Online: 885

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 10 of 40

Thread: Bromoil

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67

Bromoil

Hei;

Jeg er på jakt etter noen som har erfaring med Bromoil. Dette er en teknikk jeg gjerne skulle prøve. Har lest en del, men tror det hadde vært en fordel å se/lære av noen som har prøvd dette før.

Jeg er mobil og kommer gjerne på besøk og området rundt Oslofjorden og ned til Gøteborg er ingen umulighet. Og så har jeg datter - og snart barnebarn - i Stocholm, så det er jo også en mulighet.

En slik etterlysning lå ute her på forumet for halvannet år siden, men antaglig uten resultat. Så nå prøver jeg igjen.

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    jeg har en del erfaring i at lave bromoil ud fra matrix, lavet med flydende emulsion - dvs, at du laver dit første billede med flydende emulsion....

Jeg har ingen erfaring at tale om, med den "almindelige" metode..

Men personligt, så synes jeg "min" metode er meget mere interessant, da der er så mange muligheder før du bleger billedet til oliepåføring..

Du skal være velkommen, hvis du er interesseret...
    (Jeg bor tæt på Frederikshavn og endnu tættere på Hirtshals, så det er nemt at komme hertil med færge. Og der er gode muligheder for at finde dig et værelse du kan overnatte i..)

vh
    emil

taulen's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    2
    Om du har muligheten til å lære av Emil, så bør du absolutt begynne å løpe med engang =)

BirgerA's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    38
    Det var et gjeng som var ganske ivrige på dette i Kolbotn foto klubb, spesielt Alan Jones og Jurek Karwowski. Sjekk siden deres, www.kolbotn-fk.com.

Alan var vel mer opptatt av gummitrykk og gumoil, mens Jurek drev mer med bromoil.
    Husker at jeg var på en demonstrasjon med Jurek for evigheter (+10 år) siden.

Du kan jo høre med dem.

mvh

Birger

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei og takk til dere alle;

Jeg takker for gandolfis invitasjon til å komme for å lære Bromoil. Det er et enestående tilbud som vel ingen kan takke nei til.
    Jeg har sendt ham en PM for å se om vi kan finne en tid som kan passe for oss begge.

Jeg har også sendt mail til Jurek for å høre om han har tid og anledning til å la meg lære litt av ham.

Med vennlig hilsen
    Odd Magn

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Du skal være velkommen - vi finder tid.
    Der er noget du kan hjælpe dig selv med før du kommer:
    At prøve at lave billeder med flydende emulsion (jeg ved det kan fås i Norge, og jeg bruger altid FOMAs emulsion, da den synes at være født til bromoil...)

Læs lidt her:http://www.emilschildt.com/TEKNIKSID...20emulsion.htm

Husk, at hvis du vil forberede til bromoil, så SKAL du bruge uhærdende fixer (tetenal laver en, der hedder vario fix - det er pulver, der skal opløses)

Hvis du kan og har tid til dette (at forberede nogle billeder hjemmefra), så går det meget hurtigere med bromoilteknikken.

Hvis ikke, så gør vi det bare her..

Jeg glæder mig!
    venlig hilsen
    emil

PS her er lidt at læse om bromoilteknikken, som jeg laver den:

http://www.emilschildt.com/TEKNIKSID...il%20DANSK.htm
    Last edited by gandolfi; 10-11-2010 at 05:31 AM. Click to view previous post history. Reason: add. info

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen
    Har lest litt og funnet ut at jeg kan få tak i emulsjon, fiks og fremkaller her i Norge.
    Men jeg har lett litt etter pensler til å arbeide med emulsjonen - med kun tre/uten metall - men har foreløpig ikke greid å finne noe - noen med noen forslag?

Har halvannen flaske AGFA Neutol WA og den kan jeg jo bruke.
    Har også noen poser med Kodak Selektol Soft og har sett at den også kan brukes?

Kemi til bleking har jeg ikke lett så mye etter, det får jeg ta når jeg har fått litt trening i å lage emulsjonen og fått fram noen bilder

Shooter
    Multi Format
    Om du har mulighet så oppsøk KEM i Oslo de har bra utvalg i pensler.

http://www.kem.no/KEM.aspx?q=c_408

Jerevan's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Om du vill ha träpensel så finns det säkert japanska "hake" i någon butik med konstnärsmaterial.
    Last edited by Jerevan; 10-12-2010 at 03:27 PM. Click to view previous post history.
    “Do your work, then step back. The only path to serenity.” - Lao Tzu

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei igjen
    Har lest litt og funnet ut at jeg kan få tak i emulsjon, fiks og fremkaller her i Norge.
    Men jeg har lett litt etter pensler til å arbeide med emulsjonen - med kun tre/uten metall - men har foreløpig ikke greid å finne noe - noen med noen forslag?

Har halvannen flaske AGFA Neutol WA og den kan jeg jo bruke.
    Har også noen poser med Kodak Selektol Soft og har sett at den også kan brukes?

Kemi til bleking har jeg ikke lett så mye etter, det får jeg ta når jeg har fått litt trening i å lage emulsjonen og fått fram noen bilder
    Penslerne kaldes "hake" eller "sumi" pensler.
    en anden betegnelse er "begitningspensel", da de ofte bliver brugt af keramikere til at begitte vaser med...

se her: http://www.aartdevos.dk/gruppe/kina-&-japanpensler/

Agfa WA er fin!

husk, at hvis du køber FOMas emulsion, så vil der i pakken være en lille flaske, med kemi i... Dette er hærder, og den skal du IKKE bruge!

Page 1 of 4 1234 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin