Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,000   Posts: 1,524,345   Online: 774

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 20

Thread: Dagens kamera!

Shooter
    Multi Format

Dagens kamera!

Trond den Topconen du sendte kom i dag! Hav var galt med den sa du?

For meg ser den da helt grei ut, den skal på prøve seg med et par av de gamle Exakta-objektivene, kanskje den skal få bli med ut på tur sammen med en Exakta VX, det ville være hyggelig for begge to.
    Jeg bruker allikevel lysmåler i forbindelse med slike oldiser!

Et koselig lite kamera Topcon RE300, jeg husker det som at modellen ble introdusert på tidlig 1980-tall, og at det på det tidspunktet ble mottatt med et gjesp, i konkurranse med Canon FD-kamera som AE1 Program og A1....... Så vidt jeg husker droppet Topcon ut av kameramarkedet kort tid etter........

Drømmen på 1960-tallet var ikke Asahi Pentax for meg, det var en Topcon D, først med lysmåling gjennom objektivet i komersielt salg, og først med lysmåling gjennom objektivet på full blender og det med en objektivfatning som stammet fra midt på 1930-tallet! <dessverre var de svinedyre for en fattig snott, og dessverre er de foruroligende dyre på Ebay den dag i dag!

Erik

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Gratulerer Erik. Hyggelig gjort av Trond. Håper du får den til å funke.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    hehe
    I've made him an offer, I've even went out of my way and gave him several offers...... I'll better make 'im an offer he cannot refuse!
    :-))

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Topcon er et rigtigt godt kamera!
    Jeg har flere - har haft mange gennem tiden.

Objektiverne er fantastiske! og jeg har osse haft de fleste af dem - incl 20mm - den fantastiske 25mm og op til 300 2.8 (verdens første serieproducerede 300 2.8 (kaldet "the legend")...

man kan være heldig med de kameraer (prosmæssigt) - jeg har en bekendt, der er "kamerapusher", og han har flere Topcons til salg.. og en del optikker osse..

Hvis man så skal være virkeligt heldig, så læs denne tråd!

http://www.apug.org/forums/forum45/8...i-wish-me.html

den 85'er ville jeg gerne ha'....

Tillykke med kameraet!

Shooter
    Multi Format
    Jeg hadde i mange år en FD 85mm til mine Canon hus, SVJH en 1,8, det var et fantastisk objektiv......
    Jeg har lenge undret meg på hvordan jeg KUNNE selge noe slikt! :-(

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    74
    Disse Topcon kameraene er virkelig lekre saker. Jeg kjøpte tre Topcon kameraer og fem objektiver for kr. 500,- Et av dem er kameraet Erik har fått, og to Super D. De to sistnevnt er ikke helt like, for den den jeg antar er eldst mangler speillås. Objektivene er 25mm 3,5, 35mm 2.8, 50mm 1,8, 100mm 2.8 og 135mm 3.5. 25mm objektivet er i ganske dårlig stand og bærer preg av å ha vært "reparert" av en amatør og 35mm'en har olje på blenderlamellene. Bortsett fra det ser alt ut til å være i ganske god bruksstand.

Trond

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Quote Originally Posted by Trond View Post
    Disse Topcon kameraene er virkelig lekre saker. Jeg kjøpte tre Topcon kameraer og fem objektiver for kr. 500,- Et av dem er kameraet Erik har fått, og to Super D. De to sistnevnt er ikke helt like, for den den jeg antar er eldst mangler speillås. Objektivene er 25mm 3,5, 35mm 2.8, 50mm 1,8, 100mm 2.8 og 135mm 3.5. 25mm objektivet er i ganske dårlig stand og bærer preg av å ha vært "reparert" av en amatør og 35mm'en har olje på blenderlamellene. Bortsett fra det ser alt ut til å være i ganske god bruksstand.

Trond
    25mm er DYR ude på #bay...

er der de tilhørende små farvefiltre med?

se evt her..:

http://cgi.ebay.com/BESELER-TOPCON-R...item35ad20d780
    Last edited by gandolfi; 10-24-2010 at 09:39 AM. Click to view previous post history. Reason: add info

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    74
    Hoppsann! Det var sannelig dyrt for et objektiv med så sær fatning. Mitt eksemplar er dessverre langt ifra like pent, men glasset ser heldigvis bra ut. Ja, de små filtrene er med.

Trond

Shooter
    Multi Format
    Jeg har en sak fra japan med Topcon/Exakta fatning, en merkelig sak jeg nevnte på fotodottno mens jeg enda deltok på det digitale galehuset...

Jeg skal grave det fram igjen og sammenligne med denne "moderne" utgaven, dette med blenderoverføring.. merkelig sak, med exa type lukker om du skjønner.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    66
    Hmmmm...

Jeg er ingen kamerafrik og vet ikke hva alt heter.

Men det slo meg når jeg leste denne tråden at dette navnet Topcon hadde jeg hørt før.
    Og fra en kamerahylle i kjelleren har jeg funnet fram en Topcon SuperDm med en 58mm 1,4 og to RE Auto topcor 28mm 2,8.

Jeg har aldri forsøkt å bruke kameraet, men det bør jeg vel...

Utstyret fikk jeg fra en i nabolaget her. Forsto det slik at han en gang hadde jobbet i bank og at kameraet hadde vært brukt som overvåkningskamera ett eller annet sted?

Men uansett bruk, så har jeg vel ikke bruk for to stk 28 mm. Så er det noen av dere som treger () et slikt, så la meg høre.
    Last edited by OMU; 10-26-2010 at 04:10 AM. Click to view previous post history.

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin