Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 68,711   Posts: 1,482,956   Online: 971

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Shooter
    Multi Format

Noen som BRUKER slides fremdeles?

Det vil si bruker diasfilm og viser resultatet med en god gammeldags diasprojektor?

Jeg har noen tusen dias stående, som ikke har sett lys på mange år. De spenner tilbake til 1960-tallet, sannsynligvis min andre eller tredje fargefilm overhodet. Hovedparten av ca 3000 dias ble tatt på 1970-tallet, mange på reiser utenlands.

Noen er reine familiebilder, med forbausende få. En god del har interesse ut over min personlige sfære, feks lokalhistorisk, og vil vel bli overlevert det lokale historielaget.

Jeg har fortsatt en diasprojektor som virker.

Jeg har for øvrig to projektorer til, om noen er interessert en diger 6x6, drevet med fotogen-lampe (oljelampe!!) og etter sigende benyttet av den Norske Samemisjon, under penmgeinnsamlingskampanjer, den gang jeg fikk fatt i den digre saken, var det noen håndkolorerte dias der også, fra misjonsmarken i afrika, svært fremtredende der var fotografier av "negresser" i nærbilde og med bar overkropp -misjonærene visste hvordan de skulla få bygdas gubber til å komme på møte og åpne lommeboka!

Den andre er en tysk sak fra 1950-tallet (Aldis?), ser ut til å være 4x4, uten magasin, men med slideskift, i en nett liten koffert.

Begger projektorer kan stilles til disposisjon, om noen skulle være interessert.....

Og begge ser ut til å ha bra objektiver, med bra dekning, noe jeg har lekt med tanken på å bruke i forbindelse med et camera obscura-prosjekt....

Og om nå noen virkelig tar dias og viser med projektor fremdeles, så har jeg noen ekstra oppbevaringsesker av plast, 6 stykker, 3 grå og 3 svarte, tilgjengelig her, ser ut til å være av tysk avstamning (leitz kallte vi dem tidligere, til forskjell fra de svenske som dominerte markedet her i landet). De er billige, frakten blir nok det verste!

Shooter
    Multi Format
    Hej Erik - en olielampe projektor - det lyder camp! - jeg er umiddelbart interesseret.
    Jeg fortsætter med analoge dias, så længe film fås - 24x36 og 6x6 - har dias tilbage fra 1967. Min stue er indrettet, så spisebordet rulles ind under arbejdsbord langs væggen, lærred trækkes ned fra loft til gulv, et par lette plader står klar udvendig til at dække vindue, vidvinkel objektiver på projektorer, og VUPTI: på ca. 4 meters afstand ser man lysende billeder i op til 240x240cm - nærmest som selv at være til stede i billederne!
    Varmen i en 500Watt projektor er betydelig - hvordan er det med en olielampe?? - og sådan ca. hvor stor er den?
    Hilsen Lars

Shooter
    Multi Format
    Hei Lars!
    Det var imponerende lesning! En virkelig slides-entusiast! Nå er saken den at denne projektoren er STOR! Den står lagret i en kasse, ca 25x30x60cm (etter hukommelsen), selve kassen er merket av tidens tann og de mange reiser Den Norske Samemisjon uten tvil har medbrakt denne på. Men projektoren er finfin, med unntak ev en grønn filtduk som ble brukt over(!) oljelampen, den er faktisk sortbrendt!!

Jeg trenger neppe si at jeg aldri har tendt fyr på denne historiske lampe/gjenstand?
    Jeg hadde i sin tid plan om å forstiktig ta ut oljelampen og elektrifisere kanonen, og se hva den duger til. I det siste har jeg lekt med tanken på å bruke objektivet som kameraobjektiv, selbstbastlen så og si.

Men aller helst ville jeg finne et trygt og godt hjem til den selvsagt.

Jeg kan skaffe noen bilder, slik at flere får se, men jeg kommer ikke til å tenke på å sende denne saken med postverket..... det må arrangeres noe annet.
    Jeg ville jo selvsagt ønske meg en eller anbnen form for pekuniær kompensasjon får å ha bevart et sligt gevaldig klenodium for ettertiden, jeg minnes det kostet meg ganske mange surt opptjente kroner, selv om de på den tiden i yngre ellers ville ha blitt investert i det lokale bryggeris utmerkede produkter....

Å få fram bilder vil nok ta en del tid, så subscribe på denne tråden og vent til det dukker opp svar her, jeg har en rimelig tett schedule akkurat nå.
    Om jeg skal si noe om utseendet på denne saken, vil jeg henlede til Abring bind II, side 31, #1257 BALDUR projektor. Den er sikkert verdt titusener PUND!

Shooter
    Multi Format
    Hehe, siden Lars var så raskt ute skal jeg ikke si så mye, men jeg tar også temmelig mye slides, både 35mm, 6x6, 6x8 og 6x12, samt 4x5".
    Det eneste jeg projiserer er 35mm, men en kompis har kjøpt 6x6-fremviser, så jeg får nok sett DE i alle fall.
    Lysbordet og scanner får duge til den neste kommer opp.

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    74
    Jeg tar en del lysbilder, mest 6x6, og noe 4x5. Jeg har dessverre ingen prosjektor, men pleier å nyte dem på lysbordet. Nå i det siste har det blitt mest sort/hvitt.

Trond

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by hovmod View Post
    Hehe, siden Lars var så raskt ute skal jeg ikke si så mye, men jeg tar også temmelig mye slides, både 35mm, 6x6, 6x8 og 6x12, samt 4x5".
    Det eneste jeg projiserer er 35mm, men en kompis har kjøpt 6x6-fremviser, så jeg får nok sett DE i alle fall.
    Lysbordet og scanner får duge til den neste kommer opp.
    Jeg er som sagt ikke forberedt på å sende vekk den digre kassen med knusbart slidefremvisningsutstyr, den må hentes på en eller annen måte!

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Trond View Post
    Jeg tar en del lysbilder, mest 6x6, og noe 4x5. Jeg har dessverre ingen prosjektor, men pleier å nyte dem på lysbordet. Nå i det siste har det blitt mest sort/hvitt.

Trond
    projektor for 4x5 hadde vært noe!

Sorthvitt slides : omvendefremkaller du vanlige filmer? Jeg bruker endel kinesisk Lucky-film, den har en helt klar og gjennomsiktig base....

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    74
    Quote Originally Posted by Erik Prestmo View Post
    projektor for 4x5 hadde vært noe!

Sorthvitt slides : omvendefremkaller du vanlige filmer? Jeg bruker endel kinesisk Lucky-film, den har en helt klar og gjennomsiktig base....
    Jeg mente å si sort/hvitt negativer. Sort/hvitt lysbilder har jeg ikke hoppet ut i ennå, men det høres jo gøy ut.

Tron

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Jeg tar litt slides, mest fordi scannerferdighetene mine er så dårlige at jeg foretrekker å ha en "original "å se etter.

Litt 35mm, litt 4,5x6, og en god del 13x18. Jeg har vist 13x18 (og 8x10") på en god gammeldags overhodekaster (overhead projector) med godt resultat, i alle fall bedre enn et dårlig scan og en tvilsom prosjektør!
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    Multi Format
    Rart at høre, vi er flere lysbilled tilhængere - S/H lyder spændende, hvad er metoden, nu da Scala er gået i sig selv??

Mht. olielampe projektorens mulige transport er min tanke i givet fald at kombinere med en lille ferietur med tog (flyrejsens 'analoge' modstykke) til Tronheim, om det var muligt at kunne tage imod den dér, Erik?? Så kan jeg personligt vogte klenodiet hele vejen! Togturen Oslo-Tronheim en vinterdag må være vældig smuk, og jeg ville gerne gense byen, jeg sidst tilbragte nogle sommerdage i for ti år siden - og vandrerhjemmet var udmærket - kunne det mon arrangeres?

hilsen Lars /deltager i den lille analoge billedgruppe "Sølvkornet" - prøv at google den, vi vil gerne udvide den!

Page 1 of 2 12 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin