Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,912   Posts: 1,556,250   Online: 1056

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 17 of 17

Thread: Kaffi

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Nå som du er abonnent kan du jo laste opp noen bilder så vi får sett vet du Erik. Ville vært spennende.
    Kikka litt på det i dag, men fant ikke helt ut av det - har litt for lite tid også, jeg som alle andre, prioriterer fotografere, fremkalle og eksperimentere, men det som tar mest tid er skænnejobben jeg begynte med å skænne mitt eget negativarkiv (driver å spammer lokalavisa med bilder fra forna dar, og får stadig flere henvendelser i den forbindelse), men så tok jeg fatt i gamle slekstbilder og det har eksplodert, nå får jeg flere og flere negativ og billedarkiv som er opptil 125 år gamle, fra alle deler og sider av slekta (regn etter 4 slektsledd og ta med barn og barnebarn så ser dere hvor mange potensielle fotografer det blir, det er et Sysifos-arbeid!!!). Når jeg mottarr slike bilder, plasbæreposer, esker eller kasser!) har det første prioritet, bildene må skannes, grovsystematiseres, DVDer brennes og distribueres til alle som er interessert, og BILDENE MÅ RETURNERES TIL EIER; før det går i glemmeboka, jeg har blå ringer under øya av å sitte å vente på siste skænn på morraskvisten, det er et under at jeg har funnet tid til å ta egne bilder....

Men jeg kikka litt på det, åpna et prøveinnlegg på den nye gruppa, som jeg synes er en glimrende ide, men fant ingen "knapp" for å legge inn bilder. Dermed tenkte jeg at jeg må ha APUG-abonnent, eller kanskje lenke inn Flickr-bilder?

What you say?

Ole
    Ole is offline
    Ole's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Blog Entries
    1
    Images
    31
    Kanskje jeg skall skrive en liten "bruksanvisning" for hvordan man laster opp bilder til APUG. På norsk.

Men det må bli i morgen, eller en annen dag. En dag jeg ikke feirer konas mastergradseksamen.
    -- Ole Tjugen, Luddite Elitist
    Norway

Shooter
    Multi Format
    Blog Entries
    3
    Images
    8
    you must mean 1:6 or 1:10 ?
    i have never advocated 1:4 to process film.

i am using 1:25 now.
    (you might try dektol instead of rodinal)

i hope you enjoy your new subscription!

john

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ezzie View Post
    Nå som du er abonnent kan du jo laste opp noen bilder så vi får sett vet du Erik. Ville vært spennende.
    Jeg vet ikke hva du snakker om......

Shooter
    Multi Format
    Quote Originally Posted by Ole View Post
    Kanskje jeg skall skrive en liten "bruksanvisning" for hvordan man laster opp bilder til APUG. På norsk.

Men det må bli i morgen, eller en annen dag. En dag jeg ikke feirer konas mastergradseksamen.
    Ole du kan kanskje oppklare et mysterium for meg?
    Det ser ut til at min status her har endret seg.

Jeg er "member".
    Jeg har ikke betalt, eller gjort noe som helst for å bli "subscriber".

Jeg har valgt å gjøre det slik, av ulike grunner.

Men jeg ser at min status plutselig har endret seg fra "member" til "subscriber".

Hvem har gjort det?
    Hvem har mulighet for å tasle med mine innstillinger?
    Har noen mulighet til å lese mine PM for eksempel?
    Kan NOEN gå inn å lese mitt passord?
    Har noe RETT til å gjøre noe om helst med min status, bortsett fra å slette meg når jeg feks kritiserer moderatorene alt for kraftig, eller kaller noen en idiot litt for mange ganger?

I det hele tatt, er man sikker mot innsyn her?

Jeg liker ikke hverken å sende denne meldingen eller usikkerheten som oppstår når slike ubehagelige og uventede ting skjer.

Erik

Shooter
    Multi Format

Ny kaffi-test underveis!

Denne gangen bruker jeg vanlig gammaldags kaffekjel-kokt kaffe, setter til soda og litt Rodinal.

Burde ha gjort en blindtest med bare kaffe og soda, men disse negativene kan jeg ikke ofre HELT, jeg MÅ ha noen bilder her, derfor litt Rodinal.

Kaffe: Jeg brygger kaffe på trakter. Jeg bruker et slikt kaffemål som fåes gratis der jeg kjøper kaffe, merket Coop og med påskrift 10 gram.

Til en liter trakter, bruker jeg 45 gram kaffe, den er passe skandinavis og tynn for en storforbruker. Det vil altså si 4,5 kaffemål pr liter i trakteren.

Til eksperimentet tenkte jeg at jeg måtte brygge sterkt, og ettersom det nesten utelukkende selges kaffe Arabica i Norge, må jeg ha ekstra sterk konsentrasjon. Så jeg målte ut 9 mål kaffe, dvs ca 90 gram kaffe, på en halv liter kaffevann i kjelen.

Den ble sterkt! Udrikkendes vil jeg si, og jeg har drukket kaffe og nydt den sammen med arabiske terminal-arbeidere på kaia i Bahrain...............

Etter koking og dekantering satt jeg igjen med ca 350 ml superkruttsterk kaffe, nok til 1 fremkallertank. Den er da brygget 4 ggr så sterk som vanlig traktekaffe.

Med de kaffeprisene vi får utover våren og sommeren, blir dette en rådyr vei å gå........

Fremkalt i 320 ml kaffe, tilsatt 17,35 gram krystall soda. her ble tilføyd 1,6ml Rodinal konsentrert.

(11 US fl. oz, 3 level tsp soda, 1,6 ml Rodinal stock)

Jessops SHR 100 fargenegativfilm.
    Fremkalt i 30 minutter, stopp, fix og skyll som vanlig.

Resultater vil foreligge i løpet av kvelden.

Da henger filmen til tørk.

Den ser bra ut, omtrent som siste test kanskje midt mellom den siste og nest siste, dvs litt svakere fremkalling enn med pulverkaffe, men litt kraftigere enn med kaldekstrakt av kaffegrut-avfall fra kaffetrakteren.

Ikke helt det jeg hadde håpet på, jeg hadde håpet på knall kraftige negativer, en klar indikasjon på at jeg klarer meg med halvparten så mye kaffe..... på tide å prøve med kun soda og Rodinal 1:200, dvs Rodinal 1 : 200 "forterket" med soda?

Da begynner hele greia å ligne på en parodi, det er enklere å bare bruke Rodinal!

Skal skanne noen av negativene i morgen, de får tørke nå.

EP
    Last edited by Removed Account2; 01-26-2011 at 04:43 PM. Click to view previous post history. Reason: Results are in.

Shooter
    Multi Format

Merkelig fenomen!

Merkelig fenomen som jeg ikke har lagt merke til tidligere.

Ole nevnte at soda vil angripe og omdanne fettstoffer og voksstoffer som finnes i kaffe til såpe. Nå festet ikke jeg særlig lit til det, ærlig talt, jeg har faktisk KJENT en ekte såpekoker i livet mitt. Og operating word her var KOKER, dvs jeg tenkte at dette med såpe, det er nå noe jævlig pissepreik fra en TEORETIKER, ettersom vi ikke KOKER fremkallerne våre!

Men, en skal aldri si aldri og spise kameler medhårs som en gammel høyrepolitiker sa.

Når jeg nå har fremkalt de to siste filmene, henholds vis med kaffeekstrakt fra kaffegruten fra kaffetrakteren min, soda pluss bitte lite granne konsentrert fremkaller (for KBr o0g litt ZAPP!) og i det andre tilfellet kokt kaffe, Kraftig kaffe, soda og litt konsentrert filmfremkaller, ser jeg noe jeg ikke har sett før.

Det er et slags såpebelegg på filmen, først ser jeg det bare på den glatte baksiden og visker det vekk, nå, ved forsøk to ser jeg det på begge sider.

jeg er klar over at kaffenol sies å virke som gammaldags pyrokatechin, dvs den avleirer avfallstsoffer i og på emulsjonen sammen med det fremkalte sølvet.

Dette kalles for en STAINING DEVELOPER. Kaffenol sies å ha denne egenskapen, jeg har ikke lagt merke til det før, ikke som nå. Det er uten tvil et oljeaktig, såpeaktig belegg, nå visker jeg det ikke vekk, bortsett fra steder jerg kommer borti filmen når den klippes og plasseres i skanner.

Skal se om jeg ser noen effekt av dette, det følger tegningen i negativet, men framtrer ikke som jeg hadde forestilt meg resultatet av en staining developer.

Mulig dette funker som for mange andre fettstoffer, at det herder og blir hardt når oksygenet i lufta får virke på det, jeg har liksom ikke tid til å la filmene henge lenge....

Jeg er ganske sikker på at ikke askorbinsyre virker slik, det er helt ubetinget kaffen i dette tilfellet i allefall.

Dette er noe å ha øynene åpne for.

Det sies å være mere mellom himmel og jord enn de fleste andre steder - det ser ut til at det er mye rart i kaffen og!

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin