Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,857   Posts: 1,583,090   Online: 916

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 19 of 19
    Thomas Bertilsson's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    300
    Mirko skriver bra po engelska. Vilka frogor har du?

- Thomas

Quote Originally Posted by Johs View Post
    Hei Thomas
    Jeg er dessverre ikke så språksterk skriftlig. Det gå veldig bra på telefon vedr. tysk. Håper at vi kan få filmen i 7X5" også. Tenk om vi kunne få den gamle 100asa også( I Atomal )?
    Kan du sende en email till Mirko for oss?
    Johs
    "Often moments come looking for us". - Robert Frank

"Make good art!" - Neil Gaiman

"...the heart and mind are the true lens of the camera". - Yousuf Karsh

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Kent, det er godt vi har varebil som kan huse batterilagret til Klas Olson. Skulle det bli noen batterier igjen etter helgeturen kan vi stå på torvet. Salget burde gå strøken unna, serlig hvis vi tar analogt utstyr i bytte. Det er godt at de fleste digitale selger Leica SL2/R6/R8/M6/M7 og denslags (uretunerbart søppel) for penger til et sett med blekkpatroner.
    Du har hørt om bakeren/ kondittoren som satt på mossefergen og traff en selger fra Skien.Dette var i god tid før Jul. De ble enige om at bakeren skulle produsere hvetekaker og segeren skulle selge alt sammen til Jul. Julen nermet seg og bakeren hadde lagrene fulle. Han var litt bekymret og ringte selgeren med spørsmålet, "Når kommer du å henter varene?"
    Selgeren svarte stammende; " stopp produksjonen, er ikke salgbart!!"

Selv om mange av oss ikke er tomme for film, papir og kjemi er det viktig at produsentene tror på oss og at vi kan fortelle om våre fremtidige behov. I hele verden er det mange mennesker og alle er ikke forelsket i en PC, ......
    Last edited by Johs; 02-09-2011 at 08:01 PM. Click to view previous post history.

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Thomas, engelsk er for meg ennå verre skriftlig enn hva tysk er. Her i vår klubb er det nå flere 7X5" storformat kameraer. Vi sitter med flere Durst 138S som er for 7X5". På hjemmesidene til maco direkt og andre kan jeg se at utvalget for 7X5 er sterkt redusert fremfor 4X5/8X10". Jeg forstår at fabrikkene må redusere men håper at 5X7" ikke blir; "det glemte formatet?"
    Ønsler meg noen pakker 400asa i dette formatet. Jeg kommer nok til å bruke 3 til 4 50bads pakker i året.
    Mitt spørsmål blir; Kommer de til å produsere dette formatet
    Johs

Shooter
    Multi Format
    Images
    300
    http://www.adox.de/english/ADOX_Film...00/PAN400.html

http://www.apug.org/forums/forum249/...apx-400-a.html

Om du klickar po den forsta linken, so tar den dig till ADOX PAN 400 sidan po www.adox.de hemsidan. Dar stor det, po botten, att filmen ska produceras if 5x7 format.
    Jag anvander sjalv 5x7" film, men kontakt-trycker enbart. Du kan ju anvanda din Durst 138S till 4x5" ockso...

- Thomas

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Thomas, kjøpte hjem en Gandolfi variant 7X5 for en måned siden og den skriker etter film. Det fulgte med 5X4" bakstykke også. Takk for linkene.
    Spennende lesing, jeg er med!!
    Johs
    Last edited by Johs; 02-09-2011 at 08:25 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Images
    300
    Foma har nu ockso 5x7" film i bode 100 och 400 ISO. Det ar fantastisk film ockso! Ilford tillverkar ockso FP4+ och HP5+ i 5x7".

- Thomas

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Hei Thomas, takker for ditt svar.
    Eksponeringsmessig er jeg veldig fornøyd med Foma sine filmer men ikke med sår og riper jeg påfører filmene alt for lett. Får ikke til skikkelige dypsverting med Ilford sine filmer som er ( sep.cat1)kopiert på Ilford sitt variokontrast papir.Samme eksponerte Ilford FP4 og HP5 filmer passer for meg best på Kadak polycontrast2 papir som jeg dessverre snart er tom for. Tenker derfor mer og mer på Kodak og har kjøpt inn noe pakker 4X5"Tri-x 320 og T-max( sep.cat3) og sammen med Foma sitt papir burde det stemme bra. Når Kodak ikke tjener store penger sender de filmfabrikkens arbeidere på ferie og når de kommer hjem er vel fabrikke borte slik de gjorde med papirfabrikken.
    Denne Adox filmen er forandret men hvilken seperasjons kategori? 400 Apx har sep.cat1 samme som FP4/HP5. Jeg leter etter sep.cat3 filmer i 5X7 slik som APX100, Orwo NP27, T-Max400 (er veldig dyr).Disse filmene tåler overeksponering og minus fremkalling. Eksponerte negativer fra disse filmene ga meg kjempefine tekniske resultater på Ilford sitt matte fiberpapir, samt Foma papir!!

Jeg trenger film som er like sterk i filmbasen som Tri-x og Apx100 og håper at Adox400 kan konkurere der.
    ps. Kodak har feil leverandør til kjedene i Norge. leverandøren selger digitalt og tror vel at det er slutt på filmforbruket i Norge. Jeg kan fortelle historier om dette. Derfor er jeg redd for at Kodak legger ned, de selger ikke varene sine her hjemme.
    Da står vi igjen med Ilford ( sep.cat1 som jeg ikke skal ha til storformat men til 135/120)
    Adox????
    Johannes
    ( Fra boken til Lars Kjellberg
    En film med lang tå, har forhollandevis låg kontrast i skuggorna ach darmed forhållandevis høg kontrast i høgdagrarne. Separationskategori 3 kaller han denne kurvtypen.)
    Last edited by Johs; 02-11-2011 at 07:10 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Images
    300
    Om du underexponerar FP4+, iso 200, so for du lite mindre separation in skugg-tonerna. Nar du sedan framkallar filmen, so agiterar du bara var tredje minut. Do andrar du film-kurvan till mer S-formad och mindre separation i bode skuggor och hogdagrarna.
    FP4 och HP5 ar flexibla nog att du faktiskt kan forandra hur filmkurvan ser ut, so att du kan passa den till vilket papper du vill. Jag vet att detta fungerar, for jag gor det sjalv hela tiden.
    Jag anvander tvo papper. Foma Fomabrom Variant 112 och Ilford Multigrade Warmtone semi-matte. Jag framkallar boda papperna i Ethol LPD 1+2. Jag anvander tvo filmer, TMY-2 till Hasselblad och 135 format, och so HP5 till min 5x7". Jag har inga problem med att fo HP5 att passa boda papperna, och kan andra filmkurvan beroende po vad bilden behover.

Hur andrar jag filmkurvan? Jag underexponerar eller overexponerar for att andra skuggdetaljerna. Och so andrar jag hur jag agiterar under framkallningen for att bestamma hur hogdagrarna ser ut. Jag agiterar varje 30 sekunder om jag behover bygga kontrast i negativen. Om jag behover reducera kontrast och komprimera hogdagrarna, so agiterar jag kanske var 5 minuter. Nat jag forlanger agiterings-intervallet, so moste jag kompensera genom att framkalla langre, och det lyfter skuggdetaljerna.

En till variabel ar vilken framkallare du anvander. Edwal 12 och Edwal 10, till exempel, ger till och med TMY-2 en S-kurva. Xtol ger en spikrak linje som kurva och valdigt mycket skuggdetalj, speciellt 1+1. HC-110 ger mindre skuggdetalj och lite mer intensiva hogdagrar...
    Det finns oandligt mycket du kan gora for att fo HP5 och FP4 till att passa Ilford Multigrade papper. Det ar bara till att borja experimentera!

Lycka till. Skriv garna ett PM om du vill ha mer hjalp.

- Thomas

Johs's Avatar
    Shooter
    Large Format
    Thomas, takker for ditt svar. Spennende lesing som jeg under våren skal se om jeg kan få til bedre enn mine tidligere resultater. Jeg jakter på lett kopierte negativer uten riper og huller i emulsjonen. Da står jeg igjen med Ilford som muligens vil være tilgjengelig resten av mitt liv. Kodak er jeg utrygg på!!
    Jeg sender et pm når jeg trenger litt hjelp.
    God helg
    Johannes

Page 2 of 2 FirstFirst 12

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin