Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,856   Posts: 1,583,036   Online: 899

Results 1 to 10 of 10
    kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10

Nummererte serier

Hei alle sammen.
    Alle drømmer vel om å kunne stille ut, en del her har denne erfaring. Jeg har nå kommet dit at kan få noen muligheter jeg også. MEN det store spørsmålet er dette med nummererte serier dvs 1/25 osv. Fordelen med serier er vel at en oppnår høyere pris, galleriene krever vel ofte at det er serier, slik at de kan presse kunden mer. Det er vel også slik at en slipper å betale moms av dette under 30 eller noe sånt. Bakgrunn for dette er vel grafikerene som fikk gradvis dårligere kvalitet på trykkplatene sine slik at 25 eller 50 var et passe antall før kvaliteten var for mye redusert, men for oss holder jo negativet til 1000vis av bilder. For meg betyr dette at når jeg har lagd 25 av et bilde er det slutt for det, jeg eier ikke bilde lengre. I tillegg når jeg blir bedre i mørkeromsteknikk kunne jeg lagd bedre versioner av dette bilde, men har ikke lov på grunn av serier. Jeg vet Ansel Adams og Bresson ikke pleide å ha serier. Samlere vil har nummerete bilder, så da tenker jeg hvem vil jeg skal eie disse bildene, lager jeg bilder for samlere eller for beundrere ?
    Håper på en masse meninger her nå.

Kent
    Last edited by kameranerd.com; 02-16-2011 at 12:45 PM. Click to view previous post history. Reason: Trykkleif

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei Kent;
    Jeg har solgt en del bilder de siste årene og har nummerert de 1/25. Foreløpig er ikke den øvre grensen på 25 noe problem....
    Jeg har tenkt en del på dette og er ikke lenger sikker på om jeg vil fortsette med dette.

Jeg kjenner også til bakgrunnen fra grafikerne, Hovedgrunner for meg er jo dette med å begrense min egen rett til å selge fler av mine beste bilder.
    Det er vel egentlig 2. gangs selgeren som har mest å tjene på et begrenset opplag- ikke vi?

Og så er det dette med forskjellige versjoner - opplag - av samme negativ.
    Ser jo at jeg utvikler meg. Både rent mørkeromsteknisk, men også med endret smak.

Du har sikkert lest om denne boka til Ralph Lambrecht, "Way Beyond Monochrome". Han har et helt kapittel om dette, og hans konklusjon er at han nummererer opplag. Slik som i bøker.
    Det at han har kommet til denne konklusjonen betyr jo ingen ting, men argumentene han går gjennom er interessante.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Ikke et problem for meg foreløpig og i overskuelig fremtid, men jeg skjønner problematikken. Selv vil jeg nok ikke gjøre noe som begrenser min egen rett til å bruke bildet i en eller annen sammenheng. Det bringer også opp spørsmålet om bildet kan publiseres på nett og i andre medier også vil jeg anta. Men jeg forstår også hvorfor noen vil verdsette nummererte bilder høyere, det gjelder ikke kun pekuniært. Jeg har noen bilder, litografier og annet trykk hjemme, og de nummererte fremkaller en viss følelse av merverdi også ved beskuelse, helt irrasjonelt selvsagt for det er ikke nummereringen som betyr noe for kunstens egenverdi.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Hei

Ja jeg har lest det Ralph Lambrecht skriver og finner det veldig interresant. Jeg føler dette med nummerering er veldig for samlere. Spørsmålet har kommet opp igjen for meg nå, da jeg har tilbud om å stille ut et par bilder på Galleri Albin upp sammen med noen Krogvold elever, Galleriet der foreslår serier på 9 eller mindre, som er grunn nok for meg til å avslå hele greia. Så det frister å gå for Lambrecht metoden, og kanskje aldri selge noen bilder Mange kunstnere har død fattige.

Kent

Shooter
    8x10 Format

10/9 ser kanskje ikke bra ut

Jeg ville ha begrenset meg til å nummerere: #1, #2, #3, jeg tror ikke det jeg selger mange uansett.

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    10/9 blir liksom litt spesielt
    #1, #2 osv er jo også en ting, da kan jo samlerene sikre seg et tidlig nummer, siden det er nummer de samler på.

Kent

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg har noen Krogvold bilder, og de er ikke nummererte, men individuelt signert. Jeg vet de må minst være kopiert opp i opplag på over 1000 hver. Men hvor mange? Jeg fikk de i gave og har ingen aning hva de er verdt. Men betyr det noe? For enkelte sikkert. Først tror jeg kanskje man må skaffe seg et navn før man kan snakke om voldsomme prisforskjeller for begrensede opplag mot ikke. Ikke ment til forkleining av dine evner eller status som fotograf Kent.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

kameranerd.com's Avatar
    Shooter
    Medium Format
    Images
    10
    Hei Ezzie

Fotograf Kent har aldri solgt noen bilder Men ønsker mange innspill på dette. Aller helst vil jeg bare gi bort bildene, da kan jeg sørge for at bare pene damer som får dem, og ikke noen sure samlere
    Men jeg ser at skal jeg lage serier, så må jeg helst lage alle på en gang ellers klarer jeg ikke å få dem like, all dodging og burning og hva det nå heter er jo øvd inn, og blir glemt ganske fort.

Kent

Trond's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    75
    Å begrense antall kopier fra et negativ synes jeg er tull, og grunnene til dette et godt oppsummert i "Way beyond monochrome".

Opplag derimot, som signeres, nummererer og dateres, er en bedre idé. Hver gang jeg tar fram et negativ fører det på en måte til et nytt opplag. Og for min blir disse både små og få.

Hm, ganske ekskluseive saker med andre ord!

Trond

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Det er nok verre med malerier. Jeg husker min mor jobbet for en forhandler av kunst, mest malerier. En gang jeg var hos ham fant han to malerier som til forveksling var like. Kun små detaljer var endret. Samme maler. Han tok resolutt og knakk det ene lerretet over kneet og ringte så maleren med beskjed om å finne seg en annen agent.

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin