Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,302   Posts: 1,536,234   Online: 698

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21
    taulen's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    2
    http://cgi.ebay.com/RUBBER-BULB-RELE...item2c5ea150c6

Er jo en grei pris, skulle en tro ?

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei alle sammen,
    I kveld har jeg laget et nytt grunnglass.
    Tok med hele bakstykket til glassmesteren og fikk skåret vanlig glass som passet i ramma. Kjøpte to glass og betalte 50,- pr. glass.
    På biltema fikk jeg tak i ventilslipepasta til 80 kroner.

La litt pasta mellom platene og fuktet med litt vann, og så begynte jeg å slipe med store sirkelbevegelser.
    Etter ca 15 minutter hadde jeg to perfekte grunnglass. Lyse og fine og samtidig lett å fokuser på.
    Dette kan jeg anbefale for alle som trenger nytt grunnglass.
    Tusen takk alle sammen!

Nå gjenstår "bare" å løse utfordringen med lukkeren.
    I mellomtiden bruker jeg en svart hatt og blits. Det fungerer det også :-)

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Et nydelig kamera, det må sies.

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei Svein;
    Hyggelig at du liker leketøyet. Skjønt det er også et tungt "beist". I dag skal jeg ta en del testbilder. Har ikke kjøpt film enda (5 x 7) men skal bruke papirnegativer.

Har lest bloggen din om arbeidet ditt i mørkerommet. Morsom lesning. Jeg synes du har kommet langt allerede og med den innsatsen du legger for dagen, har du nok snart kontrollen. Vi er jo ikke så mange analoge og det er synd at vi bor så langt fra hverandre. Men jeg får god hjelp og inspirasjon her på APUG. Lykke til med ditt videre arbeid. :-)

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei Svein;
    Hyggelig at du liker leketøyet. Skjønt det er også et tungt "beist". I dag skal jeg ta en del testbilder. Har ikke kjøpt film enda (5 x 7) men skal bruke papirnegativer.
    Vær lige opmærksom på, at 5x7 og 13x18 ikke er samme mål!!

Som europæer, så se efter 13x18cm - det er størrelsen på "vores" papir, og hvis du senere så køber film, så er FOMA's planfilm billigere end de fleste - og mindst lige så gode!

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Emil;
    Hmmmmmmm................ det var godt du skrev.

Trodde jeg hadde et 5 x 7 format, men har nok ikke det.
    Med kameraet fulgte en gammel filmholder i tre. Så på bakgrunn av det du skrev, her jeg tatt frem målebåndet.
    Papirnegativen jeg har skåret til er på 12 x 16,5 cm. Et merkelig mål som jeg ikke har hørt om før. Hverken 5 x 7 eller 13 x 18!

Da har jeg vel to muligheter. Fortsette å bruke papirnegativer, eller bygge om kameraet til et annet format?

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Emil;
    Hmmmmmmm................ det var godt du skrev.

Trodde jeg hadde et 5 x 7 format, men har nok ikke det.
    Med kameraet fulgte en gammel filmholder i tre. Så på bakgrunn av det du skrev, her jeg tatt frem målebåndet.
    Papirnegativen jeg har skåret til er på 12 x 16,5 cm. Et merkelig mål som jeg ikke har hørt om før. Hverken 5 x 7 eller 13 x 18!

Da har jeg vel to muligheter. Fortsette å bruke papirnegativer, eller bygge om kameraet til et annet format?
    du har et "half plate" kamera, og man kan faktisk få negativer i det mål stadig! Jeg har nogle her....

Måske kan en 13x18kassette bruges til kameraet - det kommer jo an på kassetteholderens mål...

Men som sagt: fortvivl ikke!

EDIT: de to gamle Norka kameraer du så i mit fotostudio (eller oven på skabet lige før studiet) har faktisk begge dette mål - jeg tror Norka satsede internationalt, og derfor valgte dette mål, snarere end det centraleuropæiske 13x18 (selv om de jo så ku' ha' valgt 5x7...)

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Ytermålene på kassetten er på 14,8 x 21 cm. Muligens går en kassett i 15 x 21 cm i holderen, men det er max.
    Det hadde vært en fordel om jeg kunne få tak i film. Jeg har to eldre Broncolor lamper, og de er i svakeste laget for papirnegativer, selv om det går.

Hvem er det så som selger film i denne "half plate" størrelsen?

Shooter
    Multi Format
    Images
    22
    Hei Svein;

Har lest bloggen din om arbeidet ditt i mørkerommet. Morsom lesning. Jeg synes du har kommet langt allerede og med den innsatsen du legger for dagen, har du nok snart kontrollen. Vi er jo ikke så mange analoge og det er synd at vi bor så langt fra hverandre. Men jeg får god hjelp og inspirasjon her på APUG. Lykke til med ditt videre arbeid. :-)
    Er ikke akkurat noe pocketkamera du har fått deg nei

Selv går jeg utålmodig og venter på mitt nye 4x5 kamera, men er vel minst to-tre uker til det kommer. Film og objektiv er også på vei. Gleder meg mest til å kunne putte i 1 og 1 negativ istedenfor å måtte ta en hel rull. Både mtp på fremkalling og at man kan bytte ofte mellom ISO, filmtype osv. Så da skal jeg også begynne med litt Caffenol igjen, har vært lenge siden sist.

Mørkeromsarbeidet går stadig fremover, lærer noe nytt hver gang jeg printer. Skjønner det er mye som skal læres, men det er moro. APUG har vært til stor hjelp sålangt.

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Ytermålene på kassetten er på 14,8 x 21 cm. Muligens går en kassett i 15 x 21 cm i holderen, men det er max.
    Det hadde vært en fordel om jeg kunne få tak i film. Jeg har to eldre Broncolor lamper, og de er i svakeste laget for papirnegativer, selv om det går.

Hvem er det så som selger film i denne "half plate" størrelsen?
    Min 13x18 kassette er 15x21... så måske går det?

Ang film:

søg efter Wephota

prisliste (side 13) : http://www.wephota.de/down/wephota/wepr.pdf

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin