Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,514   Posts: 1,543,671   Online: 913

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 21
    OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67

OPPUSSING – GAMELT STUDIOKAMERA – BER OM RÅD.

Hei

Jeg har vært så heldig å få tak i et ”nytt” studiokamera. Jeg vet ikke hva kameraet heter, men det står på et bord fra ”Norka”. Linsen er en Heliar 36 cm f. 4,5 fra 1928.

Jeg trenger hjelp i fbm oppussing av kameraet.

GRUNNGLASS:
    Dette er knust og må skiftes. Har lest litt og har forstått det slik at jeg kan kjøpe et ferdig grunnglass på nettet, eller jeg kan lage et selv. Dersom jeg ønsker å lage et selv, så har jeg funnet litt info om dette bl.a. her på APUG.
    - Har noen erfaring, anbefaling om å kjøpe ferdig eller å lage selv?
    - Evt. en anbefaling om hvor jeg bør handle.

FILMKASSETTER: ( 5 X 7 )
    Det fulgte med en eldre trekassett som er i tre. Den er lystett og fungerer helt fint.
    - Dersom jeg kjøper flere på nettet, vil de nye ha samme plassering av filmplanet som den gamle.
    - Eller må jeg justere grunnglasset og kun bruke de nye kassettene?

LUKKER
    Det står en gammel ”låvedørs lukker” i kameraet. Den ser ut til å fungere helt fint. Den drives av luft, og på innsiden er den en liten belg/sylinder. Når den fylles med luft, åpner lukkeren seg. Denne belgen er morken og fungerer ikke lengre. Den må skiftes.
    - Har noen ide om hvor jeg kan få tak i en ny, hva jeg kan bruke som erstatter for den gamle?

Gode råd og forslag tas imot med stor takk.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails Norka.jpg   GG.jpg   Lukker_front.jpg   Lukker_bak.jpg  

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Ingen erfaringer å dele med degnOdd Magne, dessverre. Men jeg vil dog gratulerer deg med vakkert kamera. Du får det til etterhvert skal du se.

Ang. grunnglass. Jeg har forsåvidt testet ut å lage dette selv. Det er mange beskrivelser på nettet, og alle vil gi et resultat. Men jeg brøvde både med smergel og med slipepasta, og det siste er absolutt å foretrekke. Jeg brukte grov og deretter fin ventilslipepasta (til bilmotorventiler). Utfordringen synes jeg var at når man synes å ha fått en jevn og fin matthet over det hele er den for matt til å brukes i dårlig lys. En fresnellinse er kanskje å foretrekke avhengig av hvordan den er tenkt brukt?

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    NORKA - godt gammelt dansk kamera!
    Og lukkeren ligner helt min - som er lavet af NORKA osse..

Jeg ved, at man på nettet kan købe en slags fresnell i plastik!! hvor man så sætter denne udenpå sit alm matte glas... Man køber det i en stor størrelse, og så klipper men det bare til, så det passer (centrum af Fresnell pladen skal jo være i glaspladens centrum...)

Jeg har en sådan en - men husker ikke hvor jeg købte den - må søge.....

Tillykke med det fine kamera!

Jeg ville spørge om disse ting på LLPF.. Der er meget om lukkere og om glas - og der er experter, der gerne hjælper dig!

eksempel: http://www.largeformatphotography.in...ad.php?t=62128

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei til dere begge og takk for tilbakemeldingen;

Tenkte også å legge dette ut på LLPF, men ville forsøke i det skandinaviske forumet først. Jeg behersker fortsatt norsk bedre enn engelsk ;-)

Emil, du har i en annen tråd skrevet om en elev som lagde en slik lukker. Husker du hva han brukte som stempel/belg på innsiden av lukkeren. Den balongen som driver selve åpningen av lukkeren? Jeg tenker at om han fant ett eller annet i Danmark, så finner jeg kankje tilsvarende her i Norge?

Den lukkeren du har bilde av på LLPF er helt lik den jeg har :-)

Og om "NORKA" - har lett litt etter dette merket på Internett, men finner ingen ting. Kan det stå for Nordisk kamerafabrikk eller noe lignende? Hadde vært morro å finne litt mer om kameraet og produsenten

Jeg legger dette ut på LLPF også.

Thingy's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Er Norka kamera eller tidligt dansk "Guillotine"!
    The Thing

Portfolio

Film Cameras currently used:
    Large/Stort-format: Ebony 45SU (field camera), Medium/Medlem-format: Mamiya 7, Hasselblad 503CW
    35mm/Små format: Nikon: F4, D800 (yes digital, I know)

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen Eirik;
    Jeg har fått intrykk av at du er litt "petter smart" ;-)

På nettet anbefaler de å slipe med aluminiumoksid eller silicon carbide.
    F.eks. http://www.dokasphotos.com/techniques/ground_glass/

Har du noen ide om hvor jeg kan få tak i noe slikt??

gandolfi's Avatar
    Shooter
    Large Format Pan
    Images
    370
    Quote Originally Posted by OMU View Post
    Hei til dere begge og takk for tilbakemeldingen;

Tenkte også å legge dette ut på LLPF, men ville forsøke i det skandinaviske forumet først. Jeg behersker fortsatt norsk bedre enn engelsk ;-)

Emil, du har i en annen tråd skrevet om en elev som lagde en slik lukker. Husker du hva han brukte som stempel/belg på innsiden av lukkeren. Den balongen som driver selve åpningen av lukkeren? Jeg tenker at om han fant ett eller annet i Danmark, så finner jeg kankje tilsvarende her i Norge?

Den lukkeren du har bilde av på LLPF er helt lik den jeg har :-)

Og om "NORKA" - har lett litt etter dette merket på Internett, men finner ingen ting. Kan det stå for Nordisk kamerafabrikk eller noe lignende? Hadde vært morro å finne litt mer om kameraet og produsenten

Jeg legger dette ut på LLPF også.
    jeg mener min elev fandt en fototing.. en støvblæser (kan ikke huske det rette navn..) men den med en børste på og så en plastik (harmonikafoldet) bælg på...

Han fandt mange ting hos sin fader, der er læge... og som åbenbart har en masse ting han kunne bruge...

Ang NORKA: der er et dansk selskab, der hedder "Dansk fotohistorisk Selskab".
    De har kavet et helt hæfte om Norkakameraet...

Jeg har det - skal se, om jeg kan finde det og evt scanne det til dig.. (det vil fylde noget...)

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen Emil;

En STRÅLENDE ide. Jeg har selv en slik støvkost med en slik belg :-)) - Den trengs helt sikkert å skiftes ut med en ny

Og til å blåse i den andre enden har jeg tenkt at jeg må kunne bruke en slik som legen bruker når han/henne skal måle boddtrykk. (Håper ikke jeg må kjøpe et helt blodtrykksapparat....)

Det hadde vært fint om du kunne skanne denne brosjyren slik at jeg kan lese. Fotografen jeg har kjøpt apparatet fra, han har hatt det siden i 1972. Han overtok en fotoforretning og apparatet fulgte med. Jeg skal forsøke å høre om han kjenner kameraets historie. Så skal jeg ta vare på historien sammen med apparatet.

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Hei Odd Magne

Ventilslipepasta er såkalt kiselkarbid, også kalt silisiumkarbid, på englesk kalt silicon carbide. Den finnes gjerne i sett med to finnhetsgrader, den fine bør være fin nok, det er bare å prøve. Jeg brukte et stykke lexan og ikke glass, lettere å få et resultat. Men som sagt, jeg overdrev nok litt.

Lykke til

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

OMU
    OMU is offline

Shooter
    Multi Format
    Images
    67
    Hei igjen Eirik;

Du er nok mer bevandret ut i det engelske språket, enn meg.
    Og så lærer man vel ett og annet om ventiler når man sysler med gamle Range Rovere :-))

Da skal jeg løpe til glassmesteren og bilbutikken og hjem å slipe?

Og så har jeg fått forslag fra Emil om å bruke en belg/blåse fra en snorutløser i lukkeren. Og det er jo en strålende ide.

Page 1 of 3 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin