Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,456   Posts: 1,570,569   Online: 835

Results 1 to 5 of 5
    Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20

Efke IR820 aura ....eller ikke aura

Hei

Tenker å kjøpe noen ruller av denne IR-filmen og fremkalle selv men, jeg ser at det er "to versjoner" av den, en Efke IR820 og en som heter Efke IR820 AURA.

Noen idè om hva forskjellen på disse to er? (prisen er lik)

Hører at den er litt skjør denne filmen, noen anbefalte hardener løsninger?

.....ut å finne IR-filter.....
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Aner ikke noe om denne filmen må jeg si, annet enn at Aura ikke har anti-halerings lag, slik at du vil få en aura effect rundt sterke lys/varme kilder. Men hva fix gjelder har jeg kun brukt TMAX fikser den siste tiden. Den skal inneholde hardener. Ulempen er selvsagt at man må vaske filmen relativt lenge, typisk 15 minutter.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Helinophoto's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    20
    Takk Ezzie! =)

Ok, da har kanskje "aura" versjonen litt mer dreamy feel kanskje da, spennende. =)

De har den på fotoimport.com for kr 70 pr (135) rull, litt billigere enn fotovideo (79,-), så tenker jeg bestiller litt forskjellig Efke greier når jeg først er i gang (25 ASA, 50 ASA, 100 ASA og to versjoner av denne IR filmen).

Kommer til å bruke caffenol konsekvent, også på IR filmen for å se hvordan det blir, må nok google litt der ja =)

Bruker TMax fixer til daglig, bestiller vel en liten flaske til, fordi den jeg har begynner å bli litt gammel, ser at konsentratet jeg har igjen har fått "salt" i bunnen av flasken, så usikker på oksidering osv.

Takker for info, dette blir gøy (og vanskelig)
    -
    "Nice picture, you must have an amazing camera."
    Visit my photography blog at: http://helino-photo.blogspot.com

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Jeg også bruker fotoimport, aldri vært noe tull. Raske til å ekspedere. Blir spennende å se hva du får til, har hatt lyst til å forsøke IR selv. Lykke til.

Efke 100 i 135 er også veldig rimelig på Fotoimport, og etter et par ruller i Caffenol er jeg passe imponert. Vil nok forsøke å fremkalle neste rull et minutt eller to lenger (fortsatt EI 200). De neste rullene tar jeg nok og eksponerer ved bokshastighet. Min erfaring så langt er at man får mere korn ved overeksponering, men den er fortsatt relativt fin, mens man får noe klumping av korn på spesielt hudtoner ved undereksponering.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Efkes filmemulsjoner er ekstremt bløte når våte, og derfor utsatt for riper. Jeg bruker Tetenal fix fra et mangeårig lager, og setter til 25 ml Tetenal Hardener til en liter fix. Ikke finne på å stryke vannet av filmen!

Jeg brukte en Efke IR for noen år siden, tror jeg eksponerte den som ISO 6 med IR-filter. Men så er kunsten "å se" motiver med IR lys, og lyktes ikke helt med det.

Vh Helgesverre.

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin