Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 71,848   Posts: 1,582,817   Online: 791

Results 1 to 3 of 3

Shooter
    35mm

Momsspørsmål til finske medlemmer

Hei,

(Satser på at norsk ligner nok på svensk til at finske medlemmer forstår meg. )

Jeg skal til Finland om et par uker, og lurte på de finske momsreglene ved kjøp fra utlandet.

Jeg mener å huske at man innen EU ikke krever inn moms på forsendelser fra andre EU-land (Om pliktig moms er betalt i avsenderlandet.)

Stemmer dette? Konkret tenker jeg på å kjøpe meg et brukt objektiv fra en forhandler i Storbritannia; kan jeg få sendt dette til Finland uten moms ved innførsel?

Videre - i Storbritannia er det ikke moms på bruktsalg; vil varen fortsatt være momsfri ved innførsel til Finland, eller vil man da få lagt finsk moms på toppen, siden det vitterlig ikke er betalt moms i UK?

Takknemlig for alle tips og erfaringer. Det ville være kjærkomment å spare oppunder €200 i moms nå like før jul...

Er det ellers forresten noen interessante bruktbutikker (Først og fremst Nikon manuellfokus og Leica M som er av interesse) i Helsinki og/eller Vaasa? Takk!

Jerevan's Avatar
    Shooter
    35mm
    Images
    9
    Nu är jag väldigt o-finsk, men så vitt jag vet så ska VAT (moms) ingå i priset och bara kunna dras av om du innehar en firma där du kan dra av momsen.

Ett paket skickat mellan länderna momsbeläggs inte "extra" utöver den VAT/MVA/moms som redan är lagd på varan.
    “Do your work, then step back. The only path to serenity.” - Lao Tzu

Shooter
    35mm
    Jerevan - Tack. Jeg oppdaget ved et tilfelle for litt siden at reglene i Storbritannia er slik at brukte produkter ikke ilegges moms ved videresalg, selv om det er et firma som selger det. Om myndigheter i andre EU-land da ikke har myndighet til å innkreve moms, burde jo dette gå veldig fint. (Både Red Dot Cameras og Aperture, for å nevne to, skriver eksplisitt på nettsidene sine at det ikke innkreves moms på brukte produkter.)

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin