Switch to English Language Passer en langue française Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,519   Posts: 1,543,780   Online: 819

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23

Shooter
    Multi Format

A TEA PARTY WITHOUT ENTHUSIASM

Etter å ha prøvd meg med Caffenol-eksperimenter i snart to år, har jeg tatt en liten svipp over til te. Caffenol har jeg ikke mestret bra, så at te-resultatene kom ut enda mer mislykket, forbauset meg ikke. Men forsøket var artig selv med feiling.

Jeg benyttet oppskriften som er satt opp av trådstarter, og jeg prøve tre slag te. Te-typene gjorde ikke større utslag. Tre biter fra samme film, Lucky 200 ble behandlet så likt som mulig. Ingen før-væting, et halvt minutt innledende agitering, 5-6 sekunder agitering hvert halve minutt. Temperatur var konstant 20 grader, mellomskylling i vann med samme temperatur. Fiksering som vanlig.

Te-typene var:
    I: Svart te (Easy black tea) uten tilsetningsstoffer. Denne er pakket i små rør av alufolie med små hull i, og meningen er å røre med dette i tekoppen.
    II: Twinings Earl Grey Green Tea (lemon smak). Denne var "best før" for fire år siden. Pose-te.
    III: Fun Light Green Tea (uten sukker). Konsentrert is-te med flere tilsetningsstoffer; søtstoff, eplesyre, lemon-aroma, farge, konserveringsmiddel (kaliumsorbat).

Blandingen:
    Hver filmbit ble fremkalt i uavhengige blandinger - selvsagt, en halv liter til hver.
    Halvliter-oppskrift: Soda 27,5 g - Ren askorbinsyre 7,5 g.

Resultater:
    Som det fremgår nedenfor ble det for alle tre forsøk veldig grove korn. Randteksten var etter min vurdering svakere enn i C41. Kan hende vil fortynning og lengre tid hjelpe mot korn.

Konklusjon: Jeg tror ikke jeg skal fordype meg nevneverdig i tekoppen, men heller konsentrere meg med kaffeblandingene mine. Dessuten har jeg aldri følt noe ubehag ved duften av Caffenol.

(NB: Uskarphet i eksempelbildene nedenfor skyldes selvsagt ikke fremkalleren. Når man skrever rundt med tre kameraer hengende rundt halsen, og to av dem har autofokus-optikk, er det veldig lett å glemme skikkelig fokusering når man løfter rangefinderen.)

Vennlig hilsen helgesverre.
    Last edited by Helgesverre; 01-26-2012 at 01:49 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Eksempel fra SVART TE

Det ble benyttet tre rør (ca. 7,5 g) te, Teen ble ikke tatt ut av rørene.
    Soda og C-vit lik for alle blandingene.
    Tid: 15 minutter.
    Bilder: Mac, bryggerestaurant.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000007.jpg   000005a.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 01-26-2012 at 01:37 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format

Eksempel fra TWININGS EARL GREY GREEN TEA

Det ble brukt 12 poser (ca. 24 g) te, utdatert for fire år siden. Teen ble ikke tatt ut av posene, likevel fulgte det med mye grums og bunnfall.
    Soda og C-vit lik for alle blandinger.
    Tid: 17,5 minutter.
    Bilder: Herrebutikk/Bjørn Borg truser, Lotto-hus.
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000011.JPG   000009.jpg  

Shooter
    Multi Format

Eksempel fra FUN LIGHT GREEN TEA (istekonsentrat)

Blandingen var tre ganger sterkere enn drikkeblanding, 1,5 dl til halvliters blanding.
    Bilder: Gammelt uthus, rotehylle (tatt med blitz).
    Attached Thumbnails Attached Thumbnails 000003.jpg   000001a.jpg  
    Last edited by Helgesverre; 01-26-2012 at 01:52 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Hmm undres på om du har oversett ETT lite poeng:

Når jeg brygget te, brukte je kaffetrakteren og hadde teposene oppi der kaffen skal være, og kjørte gjennom varmvann.
    Det ble en vanlig med ganske mørk te.

Deretter tok jeg ut teposene og hang dem oppi kaffe (te)-kanna av glass og satte det hele på ei kokeplate på ovnen og gav hele greia et oppkok, og lot det stå og treke seg ytterligere en god halvtime, koka opp en gang til og før jeg lot det svalne........

Når heøle gria var kaldt, målte jeg opp en halvliter og satte til 25 gram soda og 7,5 gram askorbinsyre fra sverige.

Da fikk jeg de beskrevne omsettingsreaksjonene og en ganske aktiv fremkaller, men en gir jo korn som beskrevet.

Den isteblandingen du snakker om tror jeg er alt for tynn til å gi noen effekt, vi vil ha te så tykk som godt engels lunkent øl....

Shooter
    Multi Format
    He-he, ja- nå har jeg tatt meg en ØL!

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Quote Originally Posted by Helgesverre View Post
    Det ble brukt 12 poser (ca. 24 g) te, utdatert for fire år siden. Teen ble ikke tatt ut av posene, likevel fulgte det med mye grums og bunnfall.
    Bilder: Herrebutikk/Bjørn Borg truser, Lotto-hus.
    Artig bygg det der. Jeg har tatt bilder av den et par ganger selv

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Ezzie's Avatar
    Shooter
    Multi Format
    Images
    186
    Har garvesyre en funksjon her? Slik Erik koker opp teen må det bli mye av den. Det samme er det i kaffe. Får meg til å tenke på om ikke en rødvin med masse taniner kunne brukes til noe annet en å gulpes ned.

DIY 4x5 | DIY 6x17 | DIY 6x24 anarmorphic pinhole | Pentax' SV & SP 1000 | Rolleiflex | Kalloflex | Weltix | Royal 35-M | Leica M4-2 | Polaroid 250 | Polaroid 110A / 600SE conversion | DIY Polaroid View | DUO Polaroid TLR | Vito CL | Pentacon SIX | Kiev 6C | Canon EF | Mamiya 1000s

My Blogspot
    My Flickr
    My APUG Gallery

Shooter
    Multi Format
    Vi prøvde med agurk også, gjennom en hurtigmixer - det virket IKKE.
    kan komme av at det er for mye SUKKER, som er en velkjent restrainer:
    Men vi prøvde ikke å koke grauten........
    Neste er å teste appelsinjuice, men ike slik amerikanerne gjør med 10ml, vi BRYGGER på juice vi.

Shooter
    Multi Format
    Garvesyre .... er vel ikke noe absolutt, det var vel mere sakk om garvesyRER, den gangen håndtverkerne kokte ut garesyre fra barken av felte trær (hmmmmmm der er en ide gett, ut i hogstfeltet og sanke fremkalleremne???)
    For : er ikke caffeic caid egentlig en garvesyre som innes i kaffebønner (som brennes opp etter hvert som bønnene røstes hardere og hardere?)
    kan det være slik (så enkelt) at teblader leverer mere garvesyre pr gram enn kaffe, førdi baldene er TØRKETR ikke brent (røstet), jeg bruker ca 20 gram tre pr liter vann, eller en 1/4 av kaffen.

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  —   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin