Switch to English Language Passer en langue franÁaise Omschakelen naar Nederlandse Taal Wechseln Sie zu deutschen Sprache Passa alla lingua italiana
Members: 70,965   Posts: 1,558,399   Online: 807

Results 1 to 9 of 9

Thread: X=tol en T=max

Pim
    Pim is offline

Shooter
    Medium Format

X=tol en T=max

De laatste 10 jaar heb allerlei verschillende films gebruikt, waaronder ilford fp4 en hp5 en kodak tri-x en tri-320. Omdat ik ook met dia's werk die op 200 iso belicht moesten worden, belichte ik mijn zwart/wit films ook altijd als 200 iso. Tot nu toe ging dat altijd redelijk goed. Ondanks het feit dat ik de vijf liter verpakking eerst met de weegschaal verdeelde in porties van een liter, zodat ik steeds een liter kon aanmaken. Bovendien was ik gewend om een verdunning van 1:3 toe te passen Hoewel dat door kodak afgeraden wordt. Omdat de dia kodak E200 niet meer geleverd wordt ben ik over gegaan op E100. Ik ben u ook over gegaan op een andere zw/w film namelijk T-max 100 die ik nominaal kon belichten. De ontwikkeling met X-tol leverde alleen maar ergernis. Ik heb verschillende films die veel te dun werden hoewel de oplossing korter dan twee maanden oud was. Van de week was de druppel de laatste film heb ik ontwikkeld in een oplossing van twee dagen oud. De film kwam nagenoeg blanco uit de ontwikkelaar. De volgende film heb ik ontwikkeld in D-76 die is UITSTEKEND.
    Last edited by Pim; 12-15-2012 at 04:14 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Medium Format
    Images
    1
    Pim ,
    Deze D76 is chemich gezien dezelfde als ID11 van Ilfort , maar veel goedkoeper , is ook een poeder ontwikkelaar. Ik gebruik de 1 liter verpakking , los deze op en verpak de oplossing die ik niet direkt nodig heb in kleine flesjes van 250ml en zet die donker weg tot ik ze nodig heb , vul de flessen zo dat er geen lucht meer bij kan. ik ontwikkel op een basis van 1+1. Ludo.

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    In het algemeen wordt door de fabrikanten afgeraden een poeder-ontwikkelaar in delen te gebruiken. De reden is dat de ingredienten of van den begin niet goed gemengd zijn of door het transport weer samevoegen. Zonder goed mengeling voor het onderverdelen loopt men kans of foutieve samenstelling van het ondervedeelf mengsel.
    Dat wil niet zeggen dat dit de verklaring voor jouw probleem is.

Pim
    Pim is offline

Shooter
    Medium Format
    Bedankt voor jullie reactie, ik denk ook dat ik het voortaan houdt bij D-76 van Kodak. Ik heb nu de 1 literverpakking gebruikt. Inderdaad ook in de 1+1 verdunning. De rest heb ik opgeslagen in een harmonicafles waar de lucht uit gehaald kan worden. De rest zal ik van de week nog gebruiken want ik heb nog een aantal films liggen die waren blijven liggen door die problemen met die X-tol. Het voordeel van X-tol vond ik dat er veel informatie beschikbaar is voor het over- en onder ontwikkelen van een groot aantal films met verschillende oplossingen. Dat had ik nog wel eens nodig omdat ik films vaak onder- of overbelichtte.
    Bij D-76 en bij de meeste andere ontwikkelaars is veel minder informatie beschikbaar.

Ik heb trouwens nog een vraag aan iedereen die dit leest. Door de problemen met X-tol zit ik met een aantal films met zeer dunne negatieven. Vroeger is met dat ook wel eens overkomen maar toen was er nog negatief versterker te koop. Die is er niet meer en de ingrediŽnten staan blijkbaar op de lijst van chemicaliŽn waarmee bommen gemaakt kunnen worden. Dus die worden niet meer geleverd. Zijn er alternatieven denkbaar die niet op de lijst van verboden middelen staan?

Alvast bedankt voor reacties.

Pim

AgX
    AgX is offline

Shooter
    Multi Format
    Een alternatief voor het klassiek versterken zou bleken en achtervolgend kleuren-herontwikkelen (met bijgevoegd koppelaar) zijn. Jij hebt dus het zilver- plķs het kleur-beeld. In geval van een rood beeld zou dat een heel winst kunnen zijn.
    Een ander mogelijkheid is zonder bleekbad de toepassing van een physikalisch ontwikkelaar. Jij voegt dan een tweede zilverbeeld toe.
    Last edited by AgX; 12-16-2012 at 06:39 PM. Click to view previous post history.

Shooter
    Multi Format
    Die harmonica flessen zijn hopeloos want binnen langs de rand gaan daar vele luchtbelletjes aan zitten en door het enorme grote oppervlak oxideert je ontwikkelaar snel weg.

Xtol (Ascorbine basis) heeft een korte levensduur als het eenmaal is aangezet. Het hangt ook nog af van het water welke je gebruikt. Ivm metaal ionen is gebruik van gedestilleerd water aan te raden. Elke Ascorbine ontwikkelaar heeft een relatief korte levensduur met als dieptepunt Ilfosol-S die na 2-3 maanden inactief wordt. Inmiddels vervangen door Ilfosol-3 (iets beter).

Wil je met een kleinere 1 liter verpakking werken kun je uitwijken naar Fomadon Excel W27, 1:1 data van Xtol toepasbaar. Ook deze ontwikkelaar is op Ascorbine basis, gebruik je meestal 1+0 of 1+1 en met een vergelijkende levensduur van 4-6 maanden.

Fomadon Excel W27 koppelt fijne korrel aan nominale filmsnelheid. Het is een moderne ontwikkelaar, niet erg giftig (kan dus zo door de gootsteen) en is met een groot aantal films met goede resultaten toepasbaar.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

Shooter
    Multi Format
    Xtol is van 1995 en daar is redelijk wat data van beschikbaar. D-76 / ID11 is van 1927 en daar is, als het goed is, veel meer data van beschikbaar.
    My favorite store: http://www.fotohuisrovo.nl

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    @ Pim

Ik meng mijn eigen versie van XTol in propyleenglycol (eco-antivries). Zelfs bij 3 jaar oude stamoplossing (verdund 1+50) zie ik geen verschil in activiteit. Voor de recepten zoek hier op Apug naar "Pat Gainer".

Voor goede afdrukken van zeer dunne negatieven kun je ze opnieuw fotograferen. Plaats het negatief op een glasplaat boven een diepzwarte ondergrond. Belicht met twee lampen van de zijkanten. Je ziet dan met je blote oog een positief beeld verschijnen. Dat beeld kun je fotograferen. Natuurlijk krijg je betere resultaten naarmate je een goed macrolens gebruikt en het oorspronkelijke negatief groter is.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

argentic's Avatar
    Shooter
    4x5 Format
    @ Ludo

ID11 en D76 zijn niet dezelfde ontwikkelaar. D76 gebruikt metol als catalysator van hydrochinon, en ID11 gebruikt daarvoor Phenidon. Maar beide formules geven dezelfde resultaten.
    Wilbert
    http://www.photovergne.com
    Cours photo en Auvergne

APUG PARTNERS EQUALLY FUNDING OUR COMMUNITY:

Contact Us  |  Support Us!  |  Advertise  |  Site Terms  |  Archive  ó   Search  |  Mobile Device Access  |  RSS  |  Facebook  |  Linkedin